Propozycje zmian w ustawie o działalności pożytku publicznego. Modyfikacje ogólnych zasad zlecania realizacji zadań
2 kwietnia 2025 odbędzie się XX Ogólnopolskie Forum Pełnomocników ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Będzie to m.in. okazja, aby porozmawiać o planowanych zmianach w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Publikujemy pierwszą część propozycji zmian do ustawy wypracowane przez Grupę roboczą ds. zmian prawnych, utworzoną przy ministrze ds. społeczeństwa obywatelskiego.
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie obowiązuje od 2003 roku. Jej kluczowym elementem jest Rozdział 2 „Prowadzenie działalności pożytku publicznego na podstawie zlecenia realizacji zadań publicznych”, definiujący sposób przekazywania środków finansowych od administracji publicznej do organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. ustawy. Przez ponad 20 lat zgromadzono olbrzymią ilość doświadczeń związanych z praktyczną realizacją zapisów Rozdziału 2 oraz rekomendacji zmian tych przepisów. Na bazie doświadczeń i postulatów administracji samorządowej, rządowej oraz organizacji pozarządowych powstał kompleksowy projekt zmian przepisów w tym zakresie. Konsumuje on prace i dyskusje toczone w ramach rządowych ciał opiniodawczo-doradczych, związków samorządowych i federacji skupiających organizacje pozarządowe. Ostateczny kształt przedstawionego projektu został wypracowany w ramach „Grupy roboczej ds. zmian prawnych”, utworzonej przy ministrze ds. społeczeństwa obywatelskiego.
Opisując projekt należy zaznaczyć, że elementem propozycji jest pozostawienie obecnie obowiązujących mechanizmów, w tym otwartego konkursu ofert, ze znaną procedurą obejmującą: ogłoszenie, nabór ofert, ocenę komisji i wyniki konkursu podawane przez organ administracji publicznej. Po wejściu w życie przedstawionego projektu organy administracji publicznej, chcące stosować znane i sprawdzone rozwiązania, nadal będą mogły to rozbić.
Proponowane w projekcie zmiany ustawy można podzielić na dwie grupy:
- modyfikacja ogólnych zasad zlecania realizacji zadań
- oraz wprowadzenie dodatkowych trybów zlecania zadań >> więcej czytaj tutaj >>
Dla zachowania czytelności przepisów, projekt zmiany obejmuje kompleksowo cały Rozdział 2 ustawy. Oznacza to, że część obowiązujących teraz zapisów ustawowych, po ewentualnej redakcji językowej, jest uwzględniona w tej propozycji.
1. Odejście od podziału na zadania wspierane i powierzone
W przedstawionym projekcie proponuje się rezygnację z podziału na zadania zlecone i powierzone. Podział ten w praktyce zlecania zadań wywołuje wiele kontrowersji interpretacyjnych. Część organów administracji publicznej już obecnie zlecając zadania ogłasza jeden konkurs jednocześnie na powierzenie i wsparcie zadań, aby uniknąć kontrowersji z tym związanych i w praktyce umożliwiając składanie ofert zawierających lub nie tzw. wkład własny. Odejście od ustawowego podziału jednocześnie nie likwiduje możliwości przedkładania wkładów własnych w postępowaniach. Zmiana upraszcza procedury i likwiduje kontrowersje interpretacyjne.
2. Rozszerzenie grupy podmiotów stosujących ustawę na instytucje kultury, pomocy społecznej i inne jednostki budżetowe
Obecnie zadania zlecają bezpośrednio organy administracji publicznej. Stosowanie zapisów ustawy np. przez ośrodki pomocy społecznej budzi kontrowersje. W projekcie jednoznacznie wskazuje się, że także instytucje publiczne, podległe władzom publicznym, takie jak instytucje kultury, sportu czy ośrodki pomocy społecznej mogą i powinny stosować zapisu ustawy, jeśli chcą współpracować z organizacjami pozarządowymi. Tak jak jest oczywiste, że instytucje te są zobowiązane do stosowania ustawy o zamówieniach publicznych, powinno być jasne, że mogą one współpracować z trzecim sektorem na zasadach ustawy o działalności pożytku publicznego.
3. Umożliwienie przeznaczenia części dotacji na rozwój kompetencji i potencjału (tzw. rozwój instytucjonalny) organizacji pozarządowej
Kwestia ta znana jest z wielu konkursów grantowych i jest praktykowana przez różne instytucje i organizacje. Do tej pory, w ramach zlecania zadań, pojawia się incydentalnie i większość organów administracji publicznej nie dopuszczała takiej możliwości w swoich konkursach. Projekt precyzyjnie wskazuje, że jest to możliwe i nie ma przymusu stosowania takiego rozwiązania. Ewentualne zasady uwzględniania wsparcia instytucjonalnego powinny precyzować lokalne programy współpracy lub w przypadku postępowań prowadzonych przez administrację rządową, ogłoszenia.
4. Wskazanie, że zlecenie realizacji zadań publicznych, powinno obejmować wszystkie koszty z tym związane
Projekt wychodzi naprzeciw głosom organizacji pozarządowych, które wielokrotnie wskazywały, że prowadzone są przez administrację publiczną otwarte konkursy ofert, w których nie dopuszcza się ponoszenia kosztów administracyjnych. Uzasadnieniem takich praktyk ma być wykraczanie tych kosztów poza merytorykę realizacji zadania, która to tylko i wyłącznie może zostać zlecona.
5. Możliwość oddania nieruchomości bądź ruchomości na rzecz realizacji zadań publicznych
W projekcie wprowadza się wprost zapis wskazujący, że zlecenie zadania może być powiązane z oddaniem nieruchomości bądź ruchomości na rzecz jego realizacji. Zmianie ulega także art. 35 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, aby kwestie te były rozstrzygnięte jednoznacznie w obu aktach prawnych. Obecnie kwestia ta budzi kontrowersje i występują rozbieżne interpretacje i praktyki w procedurze zlecania realizacji zadań publicznych.
6. Możliwość wprowadzenia rozliczeń kosztów zadania nie tylko poprzez stawki jednostkowe
Ryczałt, jako sposób rozliczenia kosztów projektu, jest doskonale znany wszystkim podmiotom korzystającym z funduszy UE. Wprowadzają one także alternatywne sposoby rozliczeń kosztów. W projekcie zaproponowano przeniesienie sprawdzonych rozwiązań, używanych także w dużych projektach europejskich, na grunt zlecania zadań publicznych. Pozostawiając obecny system rozliczeń na podstawie stawek jednostkowych otwiera się możliwość wprowadzenia także kwot i stawek ryczałtowych oraz kombinacji tych form, w zależności od grup kosztów. Kwestie te będą sprecyzowane każdorazowo w ogłoszeniu.
7. Precyzyjne wskazanie, że procedury zlecania zadań mogą odbywać się wyłącznie za pośrednictwem elektronicznych generatorów
Obecnie nieliczne organy administracji publicznej odstępują od konieczności przedstawiania papierowej wersji ofert i prowadzą procedury tylko i wyłącznie za pośrednictwem elektronicznych generatorów ofert. Projekt wskazuje, że organ administracji publicznej może zdefiniować, że procedura zlecenia zadania jest prowadzona tylko i wyłącznie elektronicznie. Umożliwi to odejście od wielostronicowych druków, podpisywanych fizycznie, powielających oferty składane elektronicznie.
8. Możliwość wprowadzenia w ogłoszeniach ograniczeń dla organizacji biorących udział w konkursie do tych, które mają siedzibę na terenie danego samorządu lub zatrudniają do realizacji zadania co najmniej 50% osób mieszkających na danym terenie.
Projekt przyjmuje zapisy umożliwiające ograniczenie kręgu podmiotów biorący udział w postępowaniach o zlecenie realizacji zadań publicznych. Zapisy takie były dyskutowane i proponowane w ramach ustawy o ekonomii społecznej. Jest to możliwość, z której zlecający będzie mógł skorzystać. Zapis ma służyć wzmocnieniu lokalnego rynku pracy.
9. Wskazanie, że to organ określa w ogłoszeniu daty kwalifikowalności wydatków pochodzących z dotacji
Obecna praktyka organów administracji publicznej, w zakresie daty kwalifikowalności wydatków z dotacji jest różna. Przeważa opinia o kluczowości dla tego aspektu daty podpisania umowy. Jednocześnie rodzi to problemy, w przypadku opóźnień proceduralnych w podpisaniu umowy, w realizacji zadań stałych, wymagających finansowania nieprzerwanego w skali roku. Projekt otwiera możliwość określenia daty kwalifikowalności wydatków z dotacji w ramach danego roku budżetowego. Rozwiązanie podobne stosowane jest w postępowaniach dotyczących środków z budżetu Unii Europejskiej.
10. Precyzyjna delegacja ustawowa do wydania rozporządzeń zawierających wzory dokumentów.
Z uwagi na wprowadzenie w projekcie osobnych trybów zlecania zadań, które są omówione poniżej, występuje konieczność przebudowania przepisów z delegacją do wydania rozporządzeń.
11. Rozróżnienie ofert wspólnych od ofert partnerskich
W ramach nowych przepisów regulujących zakres wzorów ofert, umów i sprawozdań w poszczególnych trybach, wprowadza się także rozróżnienie na ofertę wspólną i partnerską. W obecnym systemie znamy oferty wspólne, które to w praktyce oznaczają konieczność podpisania wielostronnej umowy realizacji zadania, z podziałem kwoty dotacji na poszczególnych oferentów. Projekt utrzymuje tę możliwość, wprowadzając jedną modyfikację dla oferty wspólnej, indywidualną odpowiedzialność realizatorów poszczególnych części zadania.
Jednocześnie projekt wprowadza pojęcie oferty partnerskiej, w której to jest wskazany lider partnerstwa, odpowiadający za całość realizacji zadania oraz zarządzający całością dotacji i rozliczający się z partnerami.
12. Doprecyzowanie roli komisji oceny ofert
W projekcie precyzyjnie określono zadania komisji oceny ofert. W obecnym stanie prawnym, rola komisji sprowadzona jest do niezobowiązującego zdania doradczego dla organu podejmującego decyzję z rozstrzygnięciem konkursu ofert. Proponuje się precyzyjne wskazanie rolę komisji oraz określenie szczegółowej procedury dla sytuacji w których organ administracji publicznej, ogłaszając wyniki postępowania, postanawia nie zgodzić się w jakiejś części ze wskazaniem komisji. Sytuacje takie, na gruncie proponowanych przepisów, są możliwe, ale wymagają szczegółowego uzasadnienia.
Dodatkowo dokonano rewizji kryteriów oceny ofert, biorąc pod uwagę wieloletnią praktykę i uwagi zgłaszane przez organy stosujące ustawę.
13. Dopuszczenie możliwości wynagradzania osób w komisji oceny ofert i konieczność zwrotu kosztów podróży na posiedzenia.
Wychodząc naprzeciw postulatom samorządów i organizacji pozarządowych projekt dopuszcza możliwość wprowadzenia wynagrodzeń dla osób powoływanych w skład komisji konkursowych. Jednocześnie wskazano, że istnieje konieczność zwrotu kosztów podróży i zapłaty diet za posiedzenia komisji poza miejscem zamieszkania osób wchodzących w ich skład. Rozwiązanie to jest niezwykle istotne z punktu widzenia samorządów wojewódzkich oraz administracji centralnej. Brak takich przepisów uniemożliwiał poniesienie tych kosztów i ograniczał potencjalny krąg osób zasiadających w komisjach.
14. Wskazanie, że dokumentacja związana z postępowaniem i wybrane do realizacji oferty stanowią informację publiczną
Projekt precyzuje, że dokumentacja dotycząca wybranych do realizacji ofert stanowi informację publiczną. Obecnie występują różne praktyki w tym zakresie i proponowany zapis ma ujednolicić stanowiska w tym zakresie.
15. Precyzyjny zakaz żądania dokumentów będących w posiadaniu administracji
Nadal organizacje wskazują, że dokumenty, które są w posiadaniu administracji publicznej, są jednocześnie wymagane jako załączniki w konkursach. Proponujemy precyzyjnie wskazać, że sytuacja taka nie powinna mieć miejsca.
16. Dopuszczenie, na ściśle określonych warunkach, możliwości zmian w zawartych umowach realizacji zadania publicznego
Płace minimalne rosną, inflacja podnosi koszty realizacji zadań, pojawiają się nieprzewidziane sytuacje losowe, których rozwiązanie jest ważne dla zlecających zadanie, jak i jego realizatorów. W obecnym systemie wręcz niemożliwym jest zwaloryzowanie kosztów realizacji zadania, np. w zadaniach wieloletnich. W projekcie, wzorem przepisów stosowanych w zamówieniach publicznych, proponuje się precyzyjne zapisy wychodzące naprzeciw tym potrzebom.
17. Szczegółowe opisanie procedury przekazania do realizacji zadania, które jest wskazane przez trzeci sektor
W obowiązującej ustawie zawarto mechanizm (art. 12), w ramach którego to organizacja wskazuje, jakie zadanie powinno być realizowane, a administracja publiczna, jeśli ocenia pozytywnie taki wniosek, na jego podstawie ogłasza otwarty konkurs ofert. Projekt proponuje doprecyzowanie przepisów w tym zakresie, przede wszystkim wskazanie kryteriów oceny takich wniosków oraz jednoznaczne wskazanie, że odpowiedź na wniosek jest decyzją administracyjną.
18. Możliwość dysponowania środkami finansowymi z dotacji w ramach całego okresu realizacji zadań wieloletnich oraz dokonania ostatnich płatności do 14 dni od daty zakończenia realizacji zadania
Obecnie w zadaniach wieloletnich wszystkie oszczędności z danego roku muszą być zwracane na konto podmiotu zlecającego i nie ma możliwości wykorzystania ich w roku następnym. Często są to środki, które z różnych losowych przyczyn nie zostały wydatkowane w danym roku. Bez nich nie jest możliwa właściwa realizacja zadania. Roczność budżetu utrudnia pracę i organizacji realizującej zadanie i podmiotowi zlecającemu. Dodatkowo, terminy płatności danin publicznych wykraczają poza mityczny 31 grudnia. A zdarzają się też sytuacje, że z różnych powodów przelew nie został zrealizowany przed końcem roku. Nowelizacja ustawy jasno odchodzi od sztywnych rocznych budżetów i wskazuje precyzyjny mechanizm, oparty na szczegółowych zasadach, który pozwoli zaradzić tym sytuacjom. Środki będą mogły pozostać w dyspozycji organizacji realizującej zadania, na ściśle określonych warunkach i pod kontrolą organu zlecającego, przez cały okres realizacji.
Źródło: Grupa robocza ds. zmian prawnych przy ministrze ds. społeczeństwa obywatelskiego
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.