W ogłoszeniu o konkursie na realizację zadania publicznego urząd nie określa, w jakiej formie ma być realizowane to zadanie. Organizacja sama deklaruje, czy chce, aby było to wsparcie albo powierzenie. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, podejmując tę decyzję przy tworzeniu oferty.
Przypomnijmy: wsparcie realizacji zadania publicznego polega na tym, że urząd i organizacja współfinansują projekt. Powierzenie zaś jest w pełni finansowane przez urząd. Oznacza to, że ze wsparciem mamy do czynienia tylko wtedy, gdy organizacja wnosi do projektu wkład finansowy (może oprócz tego zadeklarować także wkład osobowy i rzeczowy). Natomiast jeśli wnosi tylko wkład osobowy i/lub rzeczowy (bez finansowego) – będzie to powierzenie.
Tworząc ofertę w odpowiedzi na ogłoszenie konkursowe to organizacja określał, czy chce realizować zadanie w formie wsparcia, czy powierzenia.
Powierzenie czy wsparcie?
Organizacja decyduje o wyborze jednej z tych form podczas tworzenia oferty. Podejmując tę decyzję, warto zajrzeć do Protokołu Oceny Oferty (jest to załącznik nr 2 do ogłoszenia konkursowego) oraz do Indywidualnej Karty Oceny Oferty (jest załącznik nr 3 do ogłoszenia o konkursie ofert, który nie jest obowiązkowy) i sprawdzić, czy wniesienie wkładu finansowego jest premiowane dodatkowymi punktami. Jeśli tak – to znak, że urząd preferuje realizację tego zadania w formie wsparcia. Jeśli nie – możemy deklarować chęć realizacji zadania jako powierzenie, nie obawiając się, że nasza oferta już na wstępie dostanie mniejsze szanse.
W swoje ofercie (niezależnie, czy to będzie wsparcie czy powierzenie) organizacja może zadeklarować także wkład niefinansowy (osobowy i/lub rzeczowy). Także w tym przypadku warto zapoznać się z Protokołem Oceny Oferty i sprawdzić, czy za taki wkład są dodatkowe punkty.
Opłaty od uczestników to nie wkład własny organizacji
Rozważając, czy składać ofertę jako powierzenie, czy jako wsparcie warto wiedzieć, jakie urząd ma podejście do wkładu własnego.
Przede wszystkim: opłaty od uczestników działań organizacji (np. za udział w warsztatach lub za bilety na przedstawienie) stanowią osobną kategorię w budżecie projektu i nie są traktowane jako wkład własny organizacji (chociaż nadal są wkładem finansowym do projektu).
W praktyce oznacza to, że jeśli w Protokole Oceny Oferty będą przewidziane dodatkowe punkty za wniesienie wkładu własnego finansowego, to zadeklarowanie tylko opłat od uczestników może nie wystarczyć. Aby te punkty uzyskać, organizacja będzie musiała wnieść do projektu środki pochodzące z innych źródeł (np. działalności gospodarczej, innych dotacji itp.).
Udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł
Pisząc ofertę warto także zwrócić uwagę na punkty IV Protokołu Oceny Oferty (tabela w załączniku 2 do ogłoszenia konkursowego - Udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego).
Ten punkt w tabeli się zmienił. Do niedawna był "rozbity" na dwa i w zależności od tego, jak urząd "rozpisał" te punkty w Protokole Oceny Oferty mogło się zdarzyć, że wniesienie wkładu własnego i świadczeń pieniężnych od uczestników było oceniane rozłącznie. Obecnie punkt ten jest zapisany na stałe i równocześnie uwzględnia oba wkłady finansowe.
Opłaty od uczestników: czy konieczne i możliwe?
Zadanie współfinansowane tylko poprzez opłaty od uczestników może być realizowane jako wsparcie.
Przede wszystkim jednak należy się zastanowić, czy pobieranie opłat od uczestników jest możliwe i konieczne. Po pierwsze, trzeba sprawdzić, czy w konkursie jest dopuszczalne pobieranie opłat od uczestników, a po drugie – czy formalnie możemy to zrobić. Pamiętajmy, że opłaty od uczestników (np. za udział w warsztatach lub za bilety na przedstawienie) możemy pobierać w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego.
Informacja o prowadzeniu odpłatnej działalności wraz z jej zakresem (rodzajami działalności) musi być określona w statucie albo w innym akcie wewnętrznym organu uprawnionego do podjęcia decyzji o prowadzeniu działalności odpłatnej (np. w uchwale zarządu, uchwale walnego zebrania). Przyjmuje się, że organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia, kluby sportowe) działające na podstawie statutu winny informację o działalności odpłatnej umieścić w statucie.
CZYTAJ O ODPŁATNEJ DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO w poradnik.ngo.pl
Możesz zmienić wysokość wkładu własnego
Tworząc ofertę i podejmując decyzję o wyborze jednej z dwóch form realizacji zadania publicznego, warto także zapoznać się ze wzorem umowy o realizację zadania publicznego.
Wzór przewiduje bowiem możliwość zmiany wysokości wkładu własnego finansowego oraz wkładu niefinansowego bez potrzeby podpisywania aneksu do umowy, o ile nie zmniejszy się wartość tych środków w stosunku do wydatkowanej kwoty dotacji.
To oznacza, że jeśli nie uda nam się pozyskać wkładu własnego finansowego w zadeklarowanej w ofercie wysokości, możemy go „uzupełnić” wkładem niefinansowym. Jednak w przypadku, gdy realizujemy projekt jako wsparcie, należy pamiętać, aby nie zlikwidować wkładu finansowego całkowicie. Umowa zobowiązuje nas do wniesienia wkładu finansowego, jeśli zadanie realizowane jest jako wsparcie.
Mimo, że zmiany te nie wymagają pisemnego aneksu do umowy, zalecamy poinformowanie o zamiarze zmiany wysokości wniesionego wkładu finansowego urzędnika – opiekuna projektu.
Mamy także możliwość dowolnego zmieniana wartości wkładu niefinansowego. Zarówno zwiększenie, jak zmniejszenie wartości tego wkładu nie wymaga zawarcia pisemnego aneksu do umowy. Zalecamy jednak poinformowanie o tych zamiarach urzędnika – opiekuna projektu.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23