Pod lupą: Postfilantropia? Jak pomagamy w XXI wieku. Kto i po co dobro czyni? Dane o filantropii
W okresie świątecznym i noworocznym dużo mówi się o radości dawania i dzielenia się z innymi. Dlaczego pomaganie jest tak ważne i pozytywnie wpływa na nasz dobrostan przez cały rok? Przedstawimy Wam garść danych o filantropii i jej mechanizmach na całym świecie. Skupimy się na globalnym ujęciu tematu, ale nie zabraknie też paru faktów o hojności Polek i Polaków.
POD LUPĄ to cykl portalu ngo.pl i Badań Klon/Jawor, w którym bierzemy na warsztat wybrane zagadnienie dotyczące życia organizacji społecznych. Zapraszamy na jego siódmą odsłonę: Postfilantropia? Jak pomagamy w XXI wieku.
Uniwersalność czynienia dobra
Gdy ktoś zapyta nas: „Czy zdajecie sobie sprawę z tego, że dawanie innym ludziom uszczęśliwia”, to powinniśmy odpowiedzieć potakująco. Tak przynajmniej twierdzą naukowcy z Harvard Business School, którzy przeprowadzili szereg badań dotyczących korzyści psychologicznych i fizjologicznych wynikających z dobroczynności. Podczas pomagania aktywują się ośrodki w mózgu i mechanizmy neuronalne, które odpowiadają za odczuwanie przyjemności, więc intuicyjnie i na bazie własnego doświadczenia powinniśmy czuć, że dawanie innym uszczęśliwia też nas samych.
Co więcej, pozytywny wpływ zachowań prospołecznych na zdrowie wykazały badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Groningen. Naukowcy i naukowczynie wykorzystali dane z 34 krajów, aby zbadać zależność między częstotliwością i ilością dzielenia się dobrami (np. pieniędzmi, nieruchomościami, czasem czy różnymi formami pomocy) a długością życia poszczególnych osób. Okazało się, że międzypokoleniowa hojność przedłuża życie i jest tym bardziej powszechna im jest silniejsze poczucie wspólnoty oraz więzi społecznych w danym kraju.
Dlatego też filantropia rozumiana jako bezinteresowna pomoc materialna czy rzeczowa, której udzielają firmy, organizacje czy osoby indywidualne występuje na całym świecie. Także motywacje dla takiego zachowania wydają się w dużym stopniu uniwersalne, gdyż wynikają z konstrukcji naszego mózgu czy funkcjonowania w ramach przyjętych norm społecznych.
Wiadomo jednak, że konteksty kulturowe i społeczne wpływają na mechanizmy pomagania i ludzie na całym świecie w różnym stopniu i w różnej formie przejawiają zachowania filantropijne, co pokazują poniższe dane na ten temat.
Filantropia instytucjonalna ciągle młoda
Wszechstronną analizą globalnych praktyk i trendów filantropijnych jest raport The Global Philanthropy Report: Perspectives on the global Foundations, opracowany przez Hauser Institute for Civil Society z Harvard Kennedy School. Zebrano i zestawiono tam dane z 38 krajów i Hong Kongu, z których wynika, że jest w nich ponad 260 tysięcy instytucji filantropijnych. Dodatkowo, zorganizowana dobroczynność jest dosyć młoda i dynamicznie rozwija się z roku na rok. 72% ze zidentyfikowanych fundacji filantropijnych powstała w ciągu ostatnich 25 lat, a ponad 1/3 zajmuje się rozwojem inicjatyw dotyczących edukacji. Autorzy i autorki raportu podkreślają, że „edukacja jest często postrzegana jako klucz zarówno do indywidualnych możliwości czy osiągnięć, a także jako siła napędowa narodowego dobrobytu gospodarczego”.
Znaczna część fundacji jest skoncentrowana w dwóch regionach: 60% w Europie i 35% w Ameryce Północnej. Jednak tak duża reprezentacja organizacji z tych dwóch kontynentów może wynikać z dostępu do większej ilości danych na ich temat, więc warto analizować prezentowane wyniki pod tym kątem.
Co ważne, zdecydowana większość (prawie 90%) fundacji identyfikuje się jako organizacje niezależne, choć pod tym względem również występuje spore zróżnicowanie regionalne. Na przykład w Ameryce Południowej prawie co druga organizacja to fundacja korporacyjna, w Afryce są dosyć powszechne fundacje rodzinne (35 %), podczas gdy w Chinach czy niektórych krajach arabskich jest sporo fundacji opisywanych jako rządowe.
W Europie dane na temat dobroczynności zbierały głównie dwie duże organizacje: The European Foundation Centre (EFC) oraz Donors and Foundations Network in Europe (Dafne), które parę miesięcy temu połączył się w Philanthropy Europe Association (Philea). Z ich szacunków wynika, że w Europie jest 147 tysięcy instytucji, które zajmują się filantropią. Zarządzają one aktywami i darowiznami o wartości 511 miliardów euro i rozdają mniejszym podmiotom czy jednostkom około 60 miliardów euro rocznie.
Członkowie i członkinie Philei podkreślają jednak, że ze względu na zróżnicowany kontekst podatkowy, prawny czy społeczny w krajach Unii Europejskiej trudno jest zbierać dane na temat całego sektora pomocowego. Przede wszystkim zajmują się tym stowarzyszenia darczyńców na poziomie krajowym, a organizacje takie jak Philea podpowiadają sprawdzające się w tym zakresie rozwiązania dla organizacji, firm czy administracji państwowej, m.in. w publikacji Comparative Highlights of Foundation Laws.
Światowy ranking dobroczynności
Jeśli zaś chodzi o filantropię indywidualną, czyli przekazywanie prywatnych środków czy zasobów na potrzebujących, to najbardziej aktualnych informacji dostarcza co roku World Giving Index (WGI) autorstwa CAF (Charities Aid Foundation). WGI raportuje o trzech wymiarach dobroczynności, są to: pomaganie potrzebującym, których się osobiście nie zna; przekazywanie pieniędzy na cele charytatywne oraz wolontariat na rzecz organizacji.
Wyniki badań prowadzonych przez Charities Aid Foundation w 2020 rokuwykazują, że ponad połowa ludzi na świecie (55%) pomogła komuś, kogo nie znała.
Więcej osób niż w poprzednich latach, czyli ponad trzy osoby na dziesięć dorosłych, przekazało też pieniądze na cele charytatywne.
Pierwsze miejsce na świecie pod względem hojności finansowej zajmuje Indonezja, co w dużej mierze jest napędzane względami religijnymi oraz kulturowymi. Drugie miejsce zajmuje Birma (badanie było wykonywane przed zamachem stanu), a czwarte Tajlandia. Większość mieszkańców i mieszkanek tych dwóch krajów (Birmy i Tajlandii) praktykuje szkołę buddyjską w tradycji Therawada, w której bardzo istotne jest dzielenie się pieniędzmi z innymi.
Oprócz tego w czołówce krajów, gdzie najwięcej ludzi przekazuje darowizny są: Australia (trzecie miejsce), Wielka Brytania, Kosovo, Islandia i Holandia. Zaraz zaś przyjrzymy się, jak na tle innych krajów wypada Polska.
Filantropia po polsku
Z niedawno opublikowanego raportu Dobroczynność. Zdaniem Polek i Polaków, co zachęca, a co jest barierą?wynika, że aż 76% Polek i Polaków angażowało się w pomoc i działania dobroczynne podczas pandemii (pytano o taką aktywność między czerwcem 2020 a 2021 roku).
Jest to bardzo budujący wynik, który pokazuje dużą mobilizację osób w naszym kraju do pomagania podczas trudnej i niestabilnej sytuacji.
W badaniu pytano o różne formy działalności filantropijnej m.in. wsparcie finansowe, przekazywanie darów rzeczowych, nieodpłatną pracę. Co ciekawe, rozdzielono te aktywności na pomoc za pośrednictwem organizacji społecznych lub taką mniej formalną i oddolną, gdzie druga również cieszyła się powodzeniem (między 9 a 32% odpowiedzi, w zależności od formy). Dominowało jednak wsparcie finansowe organizacji społecznych (53%), a także przekazywanie przy ich pomocy darów rzeczowych (37%).
Warto dodać, że 40% respondentów i respondentek łączyło różne formy dobroczynności, a jedynie 1/4 badanych zadeklarowała poprzestanie tylko na wsparciu finansowym.
Jeśli chodzi o wielkość przekazywanych kwot to większość osób (56%) pomagających finansowo przekazała na cele dobroczynne więcej niż 100 zł przez rok. Można też zauważyć, że kobiety częściej przeznaczały na cele dobroczynne większe kwoty niż mężczyźni.
Trochę inny obraz polskiej dobroczynności wyłania się z badania CBOS Aktywności i doświadczenia Polaków w 2020 roku. Ze względu na to, że jest ono przeprowadzane corocznie, to daje możliwość obserwowania zmian w deklaracjach zachowań filantropijnych Polek i Polaków. Widać wyraźne spadki w stosunku do 2019 roku, gdyż liczba osób, które przekazały pieniądze na cele dobroczynne zmalała o 14 punktów procentowych (z 73% do 59%). Mniej osób pracowało też w charakterze wolontariusza/wolontariuszki, przeznaczyło swoją pracę czy usługi na cele dobroczynne i udzieliło potrzebującym wsparcia materialnego np. w postaci przekazania ubrań, książek.
Natomiast w wspomnianym już wcześniej raporcie World Giving Index 2021 (WGI) Polska zajęła 37 miejsce na 114 uwzględnionych w publikacji krajów. Pozycja poszczególnych krajów w WGI zależy od odpowiedzi respondentów na trzy pytania – czy w ciągu ostatniego miesiąca pomogli nieznajomej osobie, czy przekazali pieniądze na cele charytatywne, a także czy poświęcili swój czas na dobrowolną pracę na rzecz organizacji.
Jeśli chodzi o wsparcie finansowe celów charytatywnych, to według raportu WGI 36% osób w Polsce takiego wsparcia udziela. Można więc zaobserwować duże różnice w odsetkach pomagających finansowo pomiędzy badaniami CBOS (59%), zeszłorocznego raportu o dobroczynności (53%) oraz sondażu WGI (36%). W dużej mierze wynikają one z przyjętych definicji czy form dobroczynności, a także z różnic w metodologiach poszczególnych badań.
Wyzwania w hojności
Ciekawe spostrzeżenia dotyczące filantropii na świecie prezentuje Paul Vallely w swojej książce „Philanthropy: From Aristotle to Zuckerberg” (jej fragmenty przetłumaczone na język polski można przeczytać w Magazynie Pismo). Brytyjski pisarz zadaje ważne pytanie: „Na świecie jest dziś więcej filantropów niż kiedykolwiek wcześniej. Każdego roku przeznaczają dziesiątki miliardów dolarów na rozmaite szczytne cele. Dlaczego zatem nierówności ciągle rosną?”.
Próbując na nie odpowiedzieć, warto pomyśleć o własnych wyborach filantropijnych i może postarać się podejmować je w 2022 roku bardziej regularnie i świadomie?
My zaś podejmiemy refleksję na poziomie sektorowym i w kolejnych tekstach cyklu „Pod lupą ngo.pl” zastanowimy się nad przyszłością filantropii w Polsce z uwzględnieniem ważnego kontekstu dla dobroczynności: kondycji polskiego społeczeństwa. Zastanowimy się, jak stan więzi społecznych, a także postępująca polaryzacja wpływają na zachowania filantropijne Polek i Polaków oraz na organizacje społeczne.
Poznaj wcześniejsze odsłony cyklu „Pod lupą”
Źródło: informacja własna fakty.ngo.pl