Przez cały czerwiec przyglądaliśmy się wizerunkowi organizacji społecznych. Pod lupę ngo.pl wzięliśmy różne wymiary tego zagadnienia. A punktem wyjścia był świeżo opublikowany raport Badań Klon/Jawor „Ufają, ale… Polki i Polacy o organizacjach pozarządowych. Raport z badania 2023”. Teraz, na zakończenie przygotowaliśmy przewodnik po materiałach, które zostały opublikowane w naszym cyklu.
POD LUPĄ NGO.PL to cykl portalu ngo.pl i Badań Klon/Jawor, w którym bierzemy na warsztat wybrane zagadnienie dotyczące życia organizacji społecznych. Podsumowujemy jego jedenastą odsłonę: „Lek na całe zło. Wizerunek NGO”.
Wyidealizowany obraz organizacji
Z badania wizerunku organizacji, które przeprowadziłyśmy na początku 2023 roku wynika, że poziom zaufania do NGO jest najwyższy od ponad dekady – ufa im 63% Polek i Polaków. Wzrosło także przekonanie o wysokiej jakości ich działań i świadczonego wsparcia. Jednocześnie wiele danych wskazuje na to, że wiedza na temat organizacji i ich sposobu funkcjonowania jest bardzo powierzchowna. Ciągle pokutuje przekonanie, że głównym działaniem organizacji jest zbieranie pieniędzy, żeby nieść pomoc potrzebującym – pisze Marta Gumkowska, współautorka Raportu.
→ Przeczytaj: Pod lupą. Lek na całe zło. Wyidealizowany obraz organizacji
Do tego wyidealizowanego obrazu odniósł się Jacek Olejarz: Ta dualistyczna natura sektora NGO, gdzie idealizm i entuzjazm nowych członków zderza się z pragmatyzmem i doświadczeniem bardziej doświadczonych osób, jest jednym z najważniejszych wyzwań dla rozwoju sektora w Polsce.
Co mówią nam wyniki badania
Julia Bednarek podzieliła się pięcioma wybranymi faktami o wizerunku NGO. Dla niektórych mogą być one zaskoczeniem.
→ Przeczytaj: Pod lupą. Lek na całe zło. 5 faktów o wizerunku NGO, które Cię zaskoczą
Autorki raportu, Beata Charycka, Marta Gumkowska i Julia Bednarek zwięźle przedstawiły wybrane dane z badań.
→ Obejrzyj: Pod lupą: Lek na całe zło. Wizerunek NGO. Czy Polki i Polacy ufają organizacjom? [film]
Ryzykowna utrata dobrego wizerunku
Nic tak nie działa, jak poczta pantoflowa, teraz wzmocniona jeszcze przez media społecznościowe. Wystarczy, że jedna osoba odbije się od nieuczciwej organizacji, a zrobi to dużo więcej zła, niż informacja, że ta organizacja w niezbyt przejrzystych procedurach dostała pieniądze – ostrzegała w rozmowie z Magdaleną Dobranowską-Wittels Magdalena Dudkiewicz. – Takie historie, jak w Wiośnie, czy w CPK odstraszają nie tylko tych, którzy potrzebują wsparcia sektora, ale też najwartościowsze osoby potencjalnie zainteresowane tym, żeby się zaangażować w jego działania, odpłatnie lub w ramach wolontariatu – podkreślała.
Jak organizacje budują swój wizerunek?
Wizerunek organizacji wpływa na skuteczność jej działań – uważają działacze NGO. Podkreślają jednak, że najważniejsza pozostaje sprawa i realizacja celu, jaki stawiają przed sobą organizacje pozarządowe.
– Od początku było dla nas ważne, żeby inni postrzegali fundację jako ludzi, którzy znają się na swojej robocie, ale mają dodatkowo coś jeszcze: entuzjazm i poczucie powołania – mówiła Zuzanna Janaszek-Maciaszek z Fundacji im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ
– Organizacja musi być sprawna i wiarygodna, aby móc przesłać adekwatną informację do odpowiedniego odbiorcy. Organizacja musi być również otwarta, aby nie zawłaszczać otrzymanych informacji – tym przesłaniem kieruje się Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych (ESWIP).
– Wizerunek nie może być celem w samym sobie, musi służyć misji Stowarzyszenia. To odróżnia nas od rynku komercyjnego – tam wizerunek buduje się, żeby zwiększyć sprzedaż, u nas, żeby zwiększyć zaangażowanie społeczne – podkreślał Konrad Kruczkowski, dyrektor ds. komunikacji Stowarzyszenia Wiosna.
→ Przeczytaj: Pod lupą. Lek na całe zło. Wizerunek organizacji w służbie celom
Jak skutecznie budować wizerunek organizacji społecznych
Dr hab. Jacek Wasilewski, medioznawca, specjalista od narracji kulturowych, opowiadał w podcaście, jak skutecznie budować wizerunek organizacji społecznych.
→ Posłuchaj: Pod lupą. Lek na całe zło. Rozmawiamy o wizerunku [podcast]
A Dorota Setniewska dała 8 konkretnych wskazówek, jak się za to zabrać.
→ Obejrzyj: Jak budować wizerunek organizacji społecznej? 8 wskazówek
Jak zmierzyć się z kryzysem wizerunkowym?
Kryzys wizerunkowy w organizacji pozarządowej. Co go może wywołać? Jak sobie z nim radzić? O tym rozmawialiśmy podczas kolejnego #ngoplLIVE. Naszymi gośćmi byli Monika Młynarczyk, specjalistka w dziedzinie komunikacji marketingowej i fundraisingu, Krzysztof Dobies, dyrektor generalny Fundacji Avalon oraz Beata Charycka, współautorka raportu „Ufamy, ale… Polki i Polacy o organizacjach pozarządowych” Stowarzyszenia Klon/Jawor.
Czy darczyńca musi wiedzieć, jakie koszty ponosi organizacja, aby jej ufać i ją wspierać?
Czy opłaca się być transparentnym? – tak można w skrócie ująć pytanie, które zadaliśmy autorom i autorce, których zaprosiliśmy do kolejnej debaty na naszych łamach. Chcieliśmy, by brzmiało prowokacyjnie. Jednak nasi goście, Anna Orzech, Krzysztof Jakubowski i Piotr Cykowski nie dali się sprowokować, natomiast podzielili kilkoma wartymi zapamiętania myślami.
Przeczytaj raport Badań Klon/Jawor
Poznaj wcześniejsze odsłony cyklu „Pod lupą ngo.pl”
- Pod lupą ngo.pl: Jak osiągnąć dziś zmianę? O rzecznictwie NGO
- Pod lupą ngo.pl: Czy tu zaszła zmiana? Sektor społeczny w XXI wieku
- Pod lupą ngo.pl: Jacy jesteśmy? Kondycja III sektora
- Pod lupą ngo.pl: Postfilantropia? Jak pomagamy w XXI wieku
- Pod lupą ngo.pl: Wieś, obywatele, działanie
- Pod lupą ngo.pl: Rok w pandemii
- Pod lupą ngo.pl: Jak Polki i Polacy widzą organizacje społeczne?
- Pod lupą ngo.pl: Praca wzbogaca? O pracy w NGO
- Pod lupą ngo.pl: Organizacje wobec pandemii
- Pod lupą ngo.pl: Style zarządzania
Źródło: informacja własna ngo.pl