Nowy minister, nowa edukacja? Aleksandra Dulas: Trudno sobie wyobrazić gorszy wybór
Powołanie Przemysława Czarnka podzieli nie tylko nauczycieli, dyrektorów placówek i rodziców. Podziały dotkną również uczniów. To najgorsza rzecz, którą można zafundować dzieciakom, szczególnie w opresyjnej, oceniającej i opartej o kulturę błędu szkole, która nie wspiera, nie buduje poczucia własnej wartości, a podcina skrzydła.
Kolejni ministrowie edukacji powoływani przez Prawo i Sprawiedliwość to mentalna, intelektualna i merytoryczna równia pochyła z najwyższym punktem na poziomie dna. Począwszy od Anny Zalewskiej i jej nieszczęsnej reformy, która do dziś odbija się czkawką uczniom, nauczycielom i rodzicom, przez nijakiego, nieempatycznego, gardzącego nauczycielami Dariusza Piontkowskiego, aż po kompletne kuriozum na tym stanowisku, czyli Przemysława Czarnka – człowieka, który nigdy w edukacji nie pracował ani się nią specjalnie nie interesował. Nie brał też udziału w żadnych pracach na rzecz dzieci, młodzieży czy grup nauczycielskich. Zasłynął za to homofobicznymi wypowiedziami, co, jak rozumiem, jest swoistym wyznaniem wiary, które nobilituje do teki ministra.
Dziel i rządź
Przemysław Czarnek jest osobą, która nie będzie łączyć, tylko dzielić. Absolutnie nie jest to dzisiaj potrzebne – nie tylko polskiej szkole, ale właściwie nikomu i niczemu.
Przeciwko powołaniu go na stanowisko ministra protestowali rodzice i nauczyciele. Co bardzo istotne, decyzji tej przeciwstawiali się również uczniowie. To tym bardziej godne zauważenia, że młodzież rzadko włącza się w dyskusje polityczne.
Wypowiedzi nowo powołanego ministra zbulwersowały jednak młodych ludzi, którzy opowiadają się za równością i akceptacją w szkole, chcą żeby wszyscy czuli się w niej bezpiecznie.
To znak, że powołanie Czarnka podzieli nie tylko nauczycieli, dyrektorów placówek i rodziców. Podziały dotkną również uczniów. To najgorsza rzecz, którą można zafundować dzieciakom, szczególnie w opresyjnej, oceniającej i opartej o kulturę błędu szkole, która nie wspiera, nie buduje poczucia własnej wartości, a podcina skrzydła. Szkole, która zachęca do rywalizacji, a nie do współpracy, która wymaga głębokiej reformy na każdej płaszczyźnie. Kuleje system kształcenia i wspierania nauczycieli, leży przeładowana i nieadekwatna do potrzeb współczesnego ucznia podstawa programowa, pensje nauczycieli są niskie, dostęp do nowoczesnych technologii mizerny, a dzieci i młodzież nie lubią szkoły. I w takiej sytuacji robi się fikołka w postaci bardzo słabego ministra, który nie jest merytoryczny, tylko polityczny.
Bardzo nietrafione jest również połączenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z Ministerstwem Edukacji. Trudno mi się wypowiadać, jak dokładnie decyzja ta zaszkodzi nauce, ale jestem pewna, że edukacja zejdzie na drugi plan. Większy prestiż da wpływanie i zarządzanie środowiskiem naukowym niż jakimiś tam uczniakami i nauczycielkami. Z drugiej strony być może jest to szansa dla szkoły – jeśli minister Czarnek zajmie się nauką (strach pomyśleć o konsekwencjach), szkole da spokój.
Tymczasem edukacja w Polsce jest w tak opłakanym stanie, że nie ma już czasu na słabych ministrów. Potrzebny jest wizjoner lub wizjonerka z pomysłem, rozumieniem współczesnej szkoły, chęcią współpracy z uczelniami wyższymi. Osoba otwarta na nowoczesne metody pracy, chętna do dialogu i konsolidacji środowiska, umiejąca i chcąca współpracować ze związkami zawodowymi.
Przemysław Czarnek nawet nie ociera się o te cechy. Dodatkowo jego homofobiczne poglądy powodują, że obraża on i wyklucza ze wspólnoty co dziesiąte dziecko i pedagoga, którzy statystycznie są osobami nieheteronormatywnymi. Jego „rozumienie” roli kobiet w społeczeństwie absolutnie dyskwalifikuje go jako partnera do dialogu, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę sfeminizowanie zawodu nauczyciela. Trudno sobie wyobrazić gorszy wybór na stanowisko Ministra Edukacji i Nauki.
Aleksandra Dulas – socjolożka, edukatorka, nauczycielka wiedzy o społeczeństwie i etyki. Pasjonatka dobrej edukacji. Autorka wielu programów edukacji obywatelskiej. Prezeska Fundacji Nowoczesnej Edukacji SPUNK. Autorka szkoleń dla nauczycieli z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej, pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, działań na rzecz społeczności lokalnych. Współpracuje z Protestem z Wykrzyknikiem, Mozaiką Edukacyjną, Fundacją EduKabe. Działa na rzecz współpracy rodziców, uczniów i nauczycieli.
Komentuj z nami świat! Czekamy na Wasze opinie i felietony (maks. 4500 znaków plus zdjęcie) przesyłane na adres: redakcja@portal.ngo.pl.
Źródło: informacja własna ngo.pl