Nowelizacja ustawy o NIW. Konkursy zgodnie z przepisami ustawy o pożytku
23 stycznia 2025 roku w serwisie legislacja.gov.pl opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz ustawy o grach hazardowych. Poza zwyczajową zmianą limitu wydatków Narodowego Instytutu, w projekcie znalazły się również przepisy dotyczące zasad prowadzenia konkursów. Projekt nie został wysłany do konsultacji publicznych.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności (…) wydaje się koncentrować głównie na kwotach, które będzie miał do dyspozycji NIW w kolejnych latach. Zmiany kwot w ustawie o NIW-CRSO następują dość często, ponieważ od pierwszej wersji ustawy postanowiono zapisać w niej budżet Instytutu wybiegając w przyszłość. Obecnie lista którą proponuje nowelizacja sięga aż do 2036 roku (więc jest stuprocentowo pewne, że będzie nadal korygowana, w związku ze zmieniającymi się planami, możliwościami budżetu, inflacją etc.). Przygotowana wersja zmian budżetu jest dość szczegółowo opisana w uzasadnieniu, gdzie znajdziemy informacje o poszczególnych programach NIW-u, a także m.in. przewidywanych wydatkach dotyczących jego siedziby (zob. uzasadnienie).
Wcześniej o planach dotyczących projektu pisaliśmy w artykule: Zapowiedź zmian w budżecie Narodowego Instytutu Wolności.
Ujednolicenie procedur konkursowych
Obecnie NIW realizuje zadania stosując przepisy ustawy o działalności pożytku "w zakresie nieuregulowanym (…) ustawą (o NIW-CRSO) oraz odrębnymi przepisami" (mówi o tym art. 28 ustawy o NIW-CRSO). To powoduje, że procedury konkursowe odbiegają od tych powszechnie stosowanych w samorządach (gdzie przy konkurach "odrębne przepisy" nie konkurują z ustawą o pożytku), a nawet w samym NIW-iw mogą być różne.
I tak do przyznawania środków pochodzących z Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego stosuje się regulacje z ustawy o grach hazardowych (Fundusz opisany jest w tej właśnie ustawie) i wydanego do tej ustawy rozporządzenia - procedura konkursowa opisana jest właśnie w rozporządzeniu. W nowelizacji proponuję się usunięcie z ustawy o grach hazardowych delegacji do wydania rozporządzenia. W miejsce delegacji znajdzie się bezpośrednie odesłanie do ustawy o pożytku.
ustęp 7 w art. 88a ustawy o grach hazardowych - proponowane brzmienie
Do dofinansowania realizacji zadań, o których mowa w ust. 5, stosuje się odpowiednio przepisy działu II rozdziału 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 i 1960).
Takie działanie pozwoli Narodowemu Instytutowi na stosowanie jednolitych zasad dla wszystkich otwartych konkursów ofert ogłaszanych przez Instytut w ramach realizowanych programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Jest to również element ujednolicania wszystkich procedur konkursowych przy zlecaniu zadań publicznych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie do określonych w tejże ustawie.
(fragment uzasadnienia)
Delegowanie zadań przez ministerstwa
W artykule 24 ustawy o Narodowym Instytucie Wolności opisane są zadania jakie może realizować NIW. W artykule tym znajduje się obecnie fragment, według którego możliwa jest "realizacja innych zadań zlecanych przez Przewodniczącego Komitetu" - czyli szerokie otwarcie drogi do działań niezapisanych w samej ustawie o NIW. W nowelizacji proponuje się dalsze poszerzenie tej możliwości. Zlecać mógłby nie tylko Przewodniczący, ale również ministrowie.
Dzięki projektowanej zmianie, poszczególni ministrowie kierujący określonymi działami administracji rządowej będą mogli zlecać zadania Narodowemu Instytutowi przy jednoczesnym zapewnieniu dotacji celowych na ich realizację.
(fragment uzasadnienia)
Proponowany kształt regulacji umożliwiałby skoncentrowanie w Instytucie konkursów dla organizacji pozarządowych realizowanych obecnie przez poszczególne ministerstwa, choć oczywiście nie jest przesądzone czy resorty rzeczywiście będą w przyszłości skłonne do skorzystania z oferty Narodowego Instytutu, a ten ostatni gotowy na przyjęcie zlecenia.
Zobacz tekst projektu z uzasadnieniem i oceną skutów regulacji
Projekt wysłany do uzgodnień, ale nie do konsultacji
Jak zwraca uwagę Piotr Frączak w Biuletynie #prosteNGO – 20 stycznia-2 lutego 2025 r., projekt wysłano do uzgodnień (czyli postanowiono zebrać opinie wewnątrz rządu), ale nie skierowano do konsultacji publicznych oraz opiniowania.
Projektodawcy uzasadniają brak konsultacji w następujący sposób.
Projekt nie wymaga przeprowadzania konsultacji publicznych z uwagi na finansowy i techniczny charakter proponowanych zmian, które mogą wywrzeć jedynie pozytywny wpływ na działanie trzeciego sektora, przez zwiększenie wartości środków przeznaczonych na dotacje w ramach realizacji programów wspierania społeczeństwa obywatelskiego oraz ujednolicenie zasad dotyczących procedury zlecania zadań publicznych organizacjom pozarządowym. Zrezygnowano zatem z prowadzenia konsultacji publicznych projektu.
(fragment oceny skutków regulacji)
Jednak jak wskazano w Biuletynie, zmiany "dotyczą nie tylko kwestii technicznych, ale też merytorycznych: np. zwiększenia środków na poszczególne programy, na dotację celową dla NIW-u, możliwości zlecania zadań NIW-owi przez inne ministerstwa czy stosowania ustawy o pożytku do programów finansowanych w ramach środków z ustawy o grach hazardowych".
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.