Nowe rozporządzenie do uproszczonej ewidencji. Rozpoczęto krótkie konsultacje
W 2026 roku wejdą w życie wszystkie zmiany wprowadzone do ustawy o działalności pożytku nowelizacją z końca 2024 roku, dotyczące uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPIK). Wraz z nimi zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie precyzujące zasady prowadzenia UEPIK. Właśnie rozpoczęto 7-dniowe konsultacje projektu rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego został upubliczniony w serwisie legislacja.gov.pl 18 listopada 2025 r.
Wymaga (…) podkreślenia, że ogólna formuła jak i sposób dokonywania w UEPIK zapisów operacji (zdarzeń), czy księgowania ewentualnych błędów (omyłek), tak aby ewidencja spełniała wymogi rzetelności i niewadliwości, nie uległy zasadniczej reformie. Nowe rozporządzenie pozostaje generalnie spójne w tym zakresie z dotychczasową praktyką postępowania, natomiast wprowadzone zmiany mają w przeważającej mierze charakter doprecyzowujący, uzupełniający, jak również upraszczający.
(fragment uzasadnienia)
Nowelizacja z 2024 r. a zaproponowane rozporządzenie
Pod koniec 2024 roku nowelizacja ustawy o działalności pożytku znacznie zmieniła kwotę graniczną, której nie można przekroczyć jeśli chce się korzystać z możliwości prowadzenia prostszej ewidencji (zob. Nowelizacja pożytku opublikowana. UEPIK do miliona od nowego roku).
Ta sama nowelizacja wprowadziła też inne zmiany w artykule 10a ustawy pożytkowej, który dotyczy uproszczonej ewidencji. Zmiany te jednak wchodzą z opóźnieniem - będą obowiązywać od początku 2026 roku (zob. Uproszczona ewidencja. Jakie zmiany od 2026 roku?).
Treść jednej z takich zmian zawarta jest nie w samej ustawie - będzie ujęta w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, które nowelizacja nakazuje wprowadzić w życie w tym samym momencie co pozostałe zmiany (od początku 2026 r.).
Same zmiany ustawy sprecyzowano pod koniec 2024 roku i są nam już znane. Zmiany zaproponowane w rozporządzeniu właśnie poznajemy - ostatecznie ich kształt ustali się po konsultacjach i podpisaniu rozporządzenia. Będą one bardzo istotne dla praktyki stosowania uproszczonej księgowości w organizacjach pozarządowych.
Zobacz projekt
Na opublikowany pakiet dokumentów składa się: projekt rozporządzenia, dwa załączniki, uzasadnienie oraz ocena skutków regulacji. Wszystkie można znaleźć pod poniższym adresem.
(dalej klikamy na jedną z dostępnych zakładek, np. zakładkę "Konsultacje publiczne")
Krótkie konsultacje
Jak wskazano już na początku artykułu, projekt poznaliśmy 18 listopada, kiedy nastąpiła jego publikacja w serwisie legislacja.gov.pl. W udostępnionych dokumentach znajdziemy pismo zapraszające do zgłoszenia uwag, które wskazuje, że ewentualne uwagi zgłaszamy w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma (te 7 dni należy prawdopodobnie liczyć od 18 listopada).
Co się zmiania
Składniki rozporządzenia zostają takie same jak były. Rozporządzenie to treść ogólna oraz dwa tabelaryczne załączniki z opisami. Obie tabele - szczególnie tabela z załącznika nr 1 "Zestawienie PRZYCHODÓW I kosztów" - ulegają uproszczeniu.
Za to treść zawarta w kolejnych paragrafach rozporządzenia jest obszerniejsza niż dziś. Oznacza to, że rozbudowano część zbierającą zasady stosowania uproszczonej ewidencji. Z jednej strony z rozporządzenia znika np. karty przychodu pracownika, z drugiej pojawia się nowe zestawienie uzupełniające, które ma służyć m.in. do wyodrębnienia działalności odpłatnej i nieodpłatnej pożytku publicznego oraz wyodrębnienia środków otrzymanych na realizację zadania publicznego (czyli ujęcia w UEPIK dotacji od administracji).
Ponadto bardziej rozbudowano część poświęconą dowodom księgowy. Uwzględniono w niej również dowody, które będą pochodzić z Krajowego Systemu e-Faktur (tzw. KSeF).
W uzasadnieniu do projektu znajdziemy informacje głównie o powodach jakie zadecydowały o uproszczeniu tabel z załącznikach oraz pojawieniu się nowego zestawienia - zestawienia uzupełniającego (zobacz uzasadnienie).
Rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2026 r.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23