Do zmiany rozporządzenie ze wzorami ofert, umów i sprawozdań z realizacji zadań publicznych
Nowelizacja rozporządzenia związana jest ze zmianami, które nastąpiły w artykule 10a ustawy o działalności pożytku - czyli ze zmianami dotyczącymi uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Projektodawca ocenia, że liczba organizacji pozarządowych prowadzących UEPIK wzrośnie, dlatego we wzorach powinno znaleźć się wyraźnie wskazanie o możliwości łączenia tej formy księgowości z realizacją zadań publicznych.
Rok od uchwalenia nowych przepisów dotyczących uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, czekamy właśnie na nowe rozporządzenie dotyczące UEPIK (zobacz: Nowe rozporządzenie do uproszczonej ewidencji. Rozpoczęto krótkie konsultacje). Ale poznajemy też inne zmiany spowodowane nowelizacja ustawy o pożytku z końca 2024 roku. Do takich zmian należy właśnie projekt rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań.
Na czym polega zmiana?
Proponuje się zmiany w dwóch załącznikach do obecnie funkcjonującego rozporządzenia. Zmieniany jest załącznik 3 i 4 - oba załączniku to wzory umów. W obu załącznikach w tym samym miejscu (w paragrafie 6 w ustępie 1) pojawia się uproszczona ewidencja. W tej chwili znajduje się tam tylko zapis o księgowości prowadzonej zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o rachunkowości, z czego część samorządów wyciąga wniosek, że przy realizacji zadań publicznych niemożliwe jest prowadzenie UEPIK.
Poza wskazaną tu zmianą, w przedstawionym rozporządzeniu znajdują się jeszcze tylko przepisy przejściowe oraz termin wejścia w życie nowelizacji (1 stycznia 2026 r.).
Nie proponuje się żadnych innych zmian w treści rozporządzenia.
(…) zgodnie z art. 16 ust. 5 ustawy [o działalności pożytku] organizacja jest obowiązana do wyodrębnienia w ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację zadania publicznego, wskazanych w umowie. Przepis ten nie przesądza, że ewidencja ta musi być prowadzona wyłącznie na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Tymczasem brzmienie postanowień § 6 w obowiązujących wzorach umów może prowadzić do takich wniosków. W celu wyeliminowania wątpliwości, które może budzić brzmienie wskazanych postanowień, w projektowanym rozporządzeniu proponuje się uzupełnienie brzmienia ust. 1 w § 6 o wskazanie, że zleceniobiorca lub operator projektu ma obowiązek nie tylko wyodrębnienia dokumentacji finansowo-księgowej i ewidencji księgowej, ale również jej opisywania, zgodnie z wymogiem art. 16 ust. 5 ustawy, oraz, w zależności od rodzaju prowadzonej ewidencji księgowej, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości lub z przepisów regulujących prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, o której mowa w art. 10a ustawy.
Proponowane zmiany we wzorach umów w sposób jednoznaczny potwierdzą wynikającą z ustawy dopuszczalność stosowania przez organizacje uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, o której mowa w art. 10a ustawy.
(fragment uzasadnienia, podkreśl. red.)
Konsultacje do 5 grudnia
Projekt został upubliczniony w serwisie legislacja.gov.pl 28 listopada 2025 r. Do projektu dołączono pismo kierujące go do konsultacji. W piśmie widnieje data 28 listopada i informacja, że uwagi można przesyłać "w terminie do dnia 5 grudnia 2025 r.".
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23