Czy kryzys klimatyczny to wyzwanie, na które jako sektor powinniśmy odpowiedzieć? Czy organizacje uwzględniają kwestie klimatyczne we własnych działaniach? Czy widzą wpływ zmian klimatu na swoje otoczenie i odbiorców działań? Przedstawiamy wyniki badań.
Niemal połowa (47%) przedstawicielek i przedstawicieli organizacji deklaruje, że kryzys klimatyczny powinien być ważnym tematem dla polskich organizacji pozarządowych. Przeciwnego zdania jest 17% liderek i liderów. Potrzebę zwrócenia uwagi na kryzys klimatyczny jako na ważny temat dla organizacji deklarują głównie organizacje z branż ekologii, kultury, edukacji i rozwoju lokalnego.
Przekonanie o wadze kwestii klimatycznych nie zawsze przekłada się na konkretne działania – mniej więcej 1/4 organizacji bierze pod uwagę kwestie związane z kryzysem klimatycznym w swojej aktywności:
- 23% organizacji deklaruje, że uwzględnia je przy planowaniu działań
- 21% w organizacji pracy
- 5% organizacji działa na rzecz zwiększenia świadomości zagrożenia związanego z kryzysem klimatycznym.
Z kolei 16% stowarzyszeń i fundacji obserwuje wpływ kryzysu klimatycznego na obszar tematyczny, w którym organizacja działa, a 14% – na odbiorczynie i odbiorców działań organizacji.
Kwestie kryzysu klimatycznego przy planowaniu działań najczęściej uwzględniają organizacje z największych miast (powyżej 200 tys. mieszkańców i mieszkanek), o dużych zasobach finansowych (powyżej 100 tys. zł) i ludzkich (zatrudniające stały zespół pracowniczy), o ogólnopolskiej lub międzynarodowej skali działania. Wpływ kryzysu klimatycznego na odbiorców dostrzegają najczęściej organizacje działające na rzecz innych organizacji lub instytucji. Z kolei wpływ kryzysu klimatycznego na obszar tematyczny działania organizacji częściej dostrzegają organizacje z branż ekologii, rozwoju lokalnego oraz edukacji.
Dane pochodzą z badania „Kondycja organizacji pozarządowych 2021”. Wejdź na stronę kondycja.ngo.pl i pobierz raport z podstawowymi wynikami badania „Kondycja organizacji pozarządowych 2021 – najważniejsze fakty”.
Źródło: informacja własna ngo.pl