Jakie warunki muszą spełniać materiały promocyjne OPP finansowane z alokacji
Jesteś OPP. Zbierasz 1,5%. Przygotowujesz materiały promocyjne np. ulotki, plakaty, spoty. Jeśli finansujesz lub współfinansujesz je z pieniędzy zebranych wcześniej z 1% - poinformuj o tym! To twój obowiązek!
Macie jeszcze czas i z pewnością nadal prowadzicie kampanie procentowe OPP. Pamiętajcie, że ich kształt - nie cały, wybrane elementy - narzucony jest przepisami prawa. Stosujcie się do nich!
Najważniejsze podpowiedzi zebraliśmy na obrazkach 👇
Organizacja pożytku publicznego zbiera procent od podatników. Aby zachęcić ich do przekazania środków akurat na nią, produkuje materiały promocyjne (zamawia ogłoszenie w prasie, wykupuje reklamę w internecie, drukuje ulotki itp.). Działania te oznaczają wydatki. OPP może je pokryć z różnych źródeł – np. ze składek (jeśli to stowarzyszenie) lub z projektu (jeśli pisząc projekt przewidziała takie wydatki). W tych przypadkach specjalne wymagania dotyczące materiałów promocyjnych organizacji nie dotyczą.
Jeśli jednak do sfinansowania opisanej tu promocji (w całości lub w części) organizacja wykorzysta środki, które otrzymała (co oczywiste – w latach poprzednich) w ramach 1 procenta, to musi o tym poinformować. Informacja musi znaleźć się na wydrukowanej ulotce, być elementem ogłoszenia w gazecie, wyświetlić się w telewizyjnym spocie.
zobacz więcej: Kampanie procentowe. Przypominamy obowiązki OPP
PRZYPOMINAMY: Od 2023 roku mamy 1,5%!
W 2023 r. podatnicy przekazują 1,5% zamiast 1%. Ta zmiana związana jest z podatkową rewolucją, która miała miejsce na początku 2022 r. Jednak mimo większej kwoty "procenta" organizacje obawiają się, że nie uda im się zebrać tyle, co w ubiegłych latach i sukces alokacji wyhamuje. Dlatego tym bardziej ważna jest wasza pamięć i aktywność! Wspierajcie OPP i nie zapominajcie o 1,5%.
Więcej o zmianie 1% na 1,5% w artykule: 1,5% dla organizacji pożytku publicznego.
Jednak temat, który tu poruszamy, dotyczy jeszcze 1%. Mówimy bowiem o finansowanie materiałów, a środki na to zdobywane były jeszcze kiedy 1% był jednym procentem. To ostatni taki moment. Dziś (rozliczając się z podatków za 2022 rok) możemy już wskazywać OPP, do której trafi 1,5%. Dlatego kolejne kampanie procentowe będą mogły być już finansowane z 1,5%. Ale jeszcze nie teraz.
Więcej o okresie przejściowym i jego znaczeniu dla materiałów promocyjnych przeczytasz też w artykułach: Kampanie procentowe. Przypominamy obowiązki OPP oraz 1,5% i nowelizacja rozporządzeń do ustawy o pożytku.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23