Jak związać koniec z końcem? Bezpieczeństwo finansowe organizacji. Agata Zioło: To zrozumienie, że fundacja pozarządowa może i powinna generować przychód [debata]
W momencie kryzysu, działania organizacji pozarządowych są zazwyczaj jeszcze bardziej potrzebne społeczności. Jednak posiadając finansowanie głównie z grantów, fundacje mają bardzo małą możliwość reakcji tu i teraz.
Pandemia, wojna w Ukrainie, inflacja. Jak w stanie permanentnego kryzysu zapewnić bezpieczeństwo finansowe organizacji, a tym samym jej pracowników? Gdzie szukać pomocy, kto powinien być jej gwarantem? Państwo? Profesjonalizacja? Zrzutki? W listopadzie w ramach cyklu Pod lupą: "Czy tu zaszła zmiana? Sektor społeczny w XXI wieku" zapraszamy do debaty o tym, jak związać koniec z końcem. Otworzyła ją Anna Jadwiga-Orzech, a kontynuuje Agata Zioło.
Na teksty (do 2 tys. znaków) czekamy pod adresem: redakcja@portal.ngo.pl
W ubiegłym tygodniu, podczas konferencji ZARABIAJ, ABY ZMIENIAĆ ŚWIAT NA LEPSZE organizowanej przez Sieć Przedsiębiorczych Kobiet oraz Uniwersytet SWPS opowiadałam o BMI, czyli innowacji modelu biznesowego, nad jakim pracowałyśmy w fundacji przez ostatnie kilkanaście miesięcy.
Nasz model biznesowy to z jednej strony konieczność popandemiczna i odpowiedź na zmieniające się potrzeby naszej społeczności (ponad 50 tys. przedsiębiorczych kobiet). Z drugiej, to ruch wynikający z konieczności zachowania płynności finansowej, bo jako NGO staramy się o granty i podlegamy audytom rentowności.
Historię, którą opowiedziałam, można sprowadzić do kilku lekcji, którymi chętnie dzielimy się dalej.
Kryzys przychodzi niespodziewanie, a model biznesowy pozwala na elastyczność
Kryzysy przychodzą bez zapowiedzi i nie oszczędzają nawet instytucji z Trzeciego Sektora.
W momencie kryzysu, działania organizacji pozarządowych są zazwyczaj jeszcze bardziej potrzebne społeczności. Jednak posiadając finansowanie głównie z grantów, fundacje mają bardzo małą możliwość reakcji tu i teraz.
Nasza fundacja od początku działa w oparciu także o działalność gospodarczą. Niezależne finansowanie – dochody oparte o własny model biznesowy na tę elastyczność pozwalają w dużo większym stopniu. Umożliwiają także na podjęcie koniecznych działań w czasie kryzysu. Nam, na przykład, pozwoliłyby szybciej po wybuchu wojny uruchomić podstawowe wsparcie dla przedsiębiorczyń z Ukrainy.
Model biznesowy dla NGO, jak go wybrać?
My nie wybrałyśmy modelu biznesowego same. Na co dzień nasza fundacja uczy przedsiębiorczości i pomaga wypracowywać modele biznesowe w firmach kobiet, jednak gdy nadszedł kryzys, okazało się, że przysłowiowym szewcem bez butów jesteśmy my. Nasze dochody, oparte o sprzedaż biletów na eventy, w czasie pandemii po prostu przestały napływać. Potrzebny nam był pivot. Potrzebna była natychmiastowa zmiana modelu finansowania. Potrzebowałyśmy też wsparcia, pomocy zewnętrznych doradców. W naszym procesie wspierały nas trzy osoby: zewnętrzna doradczyni o kompetencjach dyrektorki finansowej, pomagająca opracować cashflow, doradca od modeli biznesowych oraz doradczyni od strategii komunikacji. To było nasze minimum wsparcia, konieczne i ale i płatne.
Same prace koncepcyjne i doprowadzające nas do wybrania modelu zajęły nam kilkanaście miesięcy. Pracowałyśmy całym zespołem, między realizacją projektów bieżących.
Traktowałyśmy tę pracę jako inwestycję.
Model biznesowy dla NGO, jak go wdrożyć i kiedy będzie widać, że działa?
Wdrożenie innowacji w modelu biznesowym to nie jest bułka z masłem – to ciężka praca, całego Zespołu i długie godziny rozmów z doradcami. Przede wszystkim, to także zmiana sposobu myślenia własnego.
To zrozumienie, że fundacja pozarządowa może i powinna generować przychód.
Bez tego przychodu bardzo trudno zachować elastyczność, zapał i motywację do pracy Zespołu.
Warto też nadmienić, że zmiany i rezultaty przychodzą powoli i trzeba przyzwyczaić się do stanu, który nazywamy CONSTANS BETA, życiem w ciągłym niedokończeniu.
A już w nowym roku akademickim, na Uniwersytet SWPS ruszy kurs dla innowatorów społecznych i przedsiębiorców społecznych, który projektuje Zespół Sieci Przedsiębiorczych Kobiet razem z Zespołem Uniwersytetu SWPS. Zapraszamy!
Agata Zioło – dyrektorka Innowacji; z wykształcenia psycholożka. 12 lat pracowała w branży kreatywnej, w której realizowała projekty reklamowe i PR dla największych światowych marek. Była przedsiębiorczynią oraz inwestorką. Korzysta z tego doświadczenia, prowadząc działania w Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet. Tworzy i współtworzy oraz realizuje programy edukacyjne i rozwojowe dla kobiet. Pracuje metodą design thinking. Specjalizuje się w programach pomagających skalować i rozwijać firmę na rynkach zagranicznych oraz programach rozwijających przedsiębiorczość społeczną. Jest autorką i prowadzącą wielu szkoleń i warsztatów. Wykładowczyni na Uniwersytecie SWPS. Uznana za jedną ze stu najlepszych facylitatorek na świecie warsztatu #IamRemarkable.
POD LUPĄ to cykl portalu ngo.pl i Badań Klon/Jawor, w którym bierzemy na warsztat wybrane zagadnienie dotyczące życia organizacji społecznych. Zapraszamy na jego dziewiątą odsłonę: "Czy tu zaszła zmiana? Sektor społeczny w XXI wieku".
Poznaj wcześniejsze odsłony cyklu „Pod lupą”:
· Pod lupą ngo.pl: Jacy jesteśmy? Kondycja III sektora
· Pod lupą ngo.pl: Style zarządzania
· Pod lupą ngo.pl: Organizacje wobec pandemii
· Pod lupą ngo.pl: Praca wzbogaca? O pracy w NGO
· Pod lupą ngo.pl: Jak Polki i Polacy widzą organizacje społeczne?
· Pod lupą ngo.pl: Rok w pandemii
· Pod lupą ngo.pl: Wieś, obywatele, działanie
· Pod Lupą ngo.pl: Postfilantropia? Jak pomagamy w XXI wieku
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.