Jak zachęcać do udziału w wyborach? Podpowiedzi dla organizacji społecznych
Informowanie o wyborach, przypominanie o prawie głosu, przedstawianie kandydatów i kandydatek, edukacja o procesie wyborczym – w taki sposób organizacje pozarządowe mogą włączać się w działania, które mogą zwiększyć udział obywateli i obywatelek w październikowych wyborach do parlamentu. Podpowiadamy, co robić i gdzie szukać gotowych materiałów do wykorzystania.
Frekwencja wyborcza to procent obywateli, którzy mają prawo głosować i rzeczywiście to robią. Wysoka frekwencja świadczy o tym, że w proces wyborczy zaangażowało się dużo obywateli i obywatelek. Niska frekwencja może świadczyć o braku zainteresowania polityką lub małym zaufaniu do systemu wyborczego.
Poziom frekwencji wpływa na wynik wyborów. Jeśli niewielu obywateli weźmie udział w głosowaniu, zwycięzca może być wybrany na podstawie mniejszej liczby głosów, co nie zawsze będzie odzwierciedlać zdanie większości społeczeństwa. Duża liczba uczestników i uczestniczek głosowania, daje większą pewność, że wynik wyborów jest reprezentatywny dla poglądów społeczeństwa.
Udział w wyborach, a zatem frekwencja wyborcza jest ważnym wskaźnikiem poziomu demokracji w danym państwie.
Organizacje społeczne na rzecz frekwencji
Organizacje pozarządowe przy okazji każdych wyborów aktywnie włączają się w kampanię wyborczą. Przede wszystkim podejmując właśnie szereg działań profrekwencyjnych: namawiając Polaków i Polki do tego, aby w dniu wyborów wzięli odpowiedzialność za to, co dzieje się w kraju lub w ich okolicy. Jeśli Twoja organizacja chce się włączyć w takie działania, ale nie wiecie, jak lub nie macie pomysłu na atrakcyjne działania, poniżej znajdziecie podpowiedzi i źródła, z których można pobierać gotowe materiały.
Informujcie, kiedy są wybory
Jedną z najważniejszych rzeczy, które mogą wpłynąć na decyzję o wzięciu udziału w wyborach, jest informowanie.
Osoby deklarujące, że nie mają zamiaru głosować często nie wiedzą – pomimo obecności tematu w przestrzeni medialnej − że dane wybory mają się odbyć konkretnego dnia. Organizacje pozarządowe mogą dzielić się tą wiedzą, między innymi korzystając z bezpłatnych materiałów, dostępnych na stronie na stronie www.niespij.pl w sekcji „materiały do pobrania”.
Przypominajcie o prawie głosu
Innym działaniem, które może wpłynąć na zwiększenie frekwencji w jesiennych wyborach jest uświadamianie obywatelek i obywateli na temat przysługującego im prawa głosu oraz możliwości, jakie się z tym wiążą.
Rezygnując z udziału w wyborach, część osób nie zdaje sobie sprawy z tego, w jaki sposób ich decyzja o nieskorzystaniu ze swojego prawa do głosowania może wpłynąć na ich życie i lokalną rzeczywistość.
Organizacje pozarządowe mogą skupić się na tym aspekcie i starać się mobilizować ludzi do głosowania przez pokazywanie, w jaki sposób głosowanie w jesiennych wyborach może później łączyć się z tym, co dotyka nas bezpośrednio. Działania w tym obszarze mogą przybierać rozmaite formy: od organizacji spotkań informacyjnych, przez drukowanie i rozpowszechnianie materiałów pokazujących, jakie mogą być konsekwencje jesiennych wyborów w lokalnej skali, aż po wywieszanie i naklejanie materiałów, mówiących o nadchodzących wyborach.
Mobilizacja w internecie
Organizacje pozarządowe mogą też próbować mobilizować wyborców w Internecie. Działania w świecie rzeczywistym warto jest łączyć z prowadzeniem kampanii informacyjnej w swoich mediach społecznościowych. Najprostszym sposobem na zmobilizowanie obywateli jest dołączenie do kampanii #NieŚpijBoCięPrzegłosują, organizowanej przez Fundację Gdańską. Można to zrobić, korzystając z hashtagów, a także udostępniając posty zachęcające do głosowania w wyborach i pobicia rekordu frekwencji.
Przedstawianie kandydatów
Osoby działające w trzecim sektorze mogą też działać profrekwencyjnie, informując obywateli o tym, kim są przedstawiciele partii, ubiegający się o mandat w wyborach. Tu z pomocą przychodzi między innymi prowadzony przez Stowarzyszenie 61 portal MamPrawoWiedzieć.pl. Dzięki niemu, możemy dowiedzieć się, kim są osoby, które kandydują z naszego okręgu.
Ponieważ głosuje się na konkretne osoby, możliwość uzyskania w jednym miejscu informacji na temat tych, którym chcemy powierzyć mandat wyborczy może stać się dla wielu osób czynnikiem, który wpłynie na zmianę decyzji, a tym samym – zachęci ich do wzięcia udziału w jesiennych wyborach.
Akcje edukacyjne o procesie wyborczym
NGO-sy mogą również przeciwdziałać spadającemu zaufaniu społecznemu, organizując akcje edukacyjne dotyczące procesu wyborczego. Jak wynika z badań, przeprowadzonych przez Fundację Odpowiedzialna Polityka, tylko 40% Polek i Polaków wierzy w uczciwość nadchodzących wyborów.
Korzystając z udostępnionych przez Fundację materiałów, możecie zorganizować spotkania, mające na celu wyjaśnienie takich kwestii jak: na czym właściwie polega proces wyborczy? Jak poszczególne głosy przekładają się na mandaty? Czym są komitety wyborcze i na jakich zasadach są finansowane?
Stoisko profrekwencyjne
Wreszcie, możecie dołączyć do ogólnopolskiej akcji profrekwencyjnej Głosobranie! Korzystając z przygotowanych materiałów lub opracowując własne, możecie zorganizować stoisko profrekwencyjne i mobilizować ludzi do głosowania, nawiązując do znanej gry planszowej.
To znakomity sposób na przyciągnięcie uwagi i zaangażowanie w proces wyborczy tych, którzy zaspali na linii startu.
Ostatni dzwonek?
Do jesiennych wyborów parlamentarnych pozostał miesiąc. To ostatni dzwonek, aby spróbować przekonać tych nieprzekonanych i zmobilizować biernych obywateli do wzięcia spraw w swoje ręce. Jak mówi prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz: „badania dowodzą, że nawet 57 procent dorosłych wstaje z łóżka dopiero wówczas, gdy budzik powtórnie zadzwoni. Już jesienią odbędą się wybory parlamentarne, to moment, którego nie możemy przespać! Pora uruchomić wszystkie budziki. W Polsce wciąż zbyt niewiele osób korzysta ze swojego prawa wyborczego. W konsekwencji mniejszość decyduje o losie większości. Nie śpij, bo cię przegłosują!”.
Ten artykuł ukazał się w cyklu „Wybory 2023”.
Zobacz inne materiały →
Źródło: informacja własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.