Opieka, relacje, otwartość – te słowa nie kojarzą się powszechnie z organizacją pracy i zarządzaniem zespołami. Jak się jednak okazuje, w trakcie pandemii terminy te stały się członkom zespołów rozproszonych szczególnie bliskie. O dbaniu o współpracowników w czasie pracy zdalnej i nie tylko zapytaliśmy więc Maję Lipiak z Leżę i Pracuję, Annę Malinowską z Ringier Axel Springer i Marcina Olkowicza ze Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej (SAR).
Transformacja potrzeb
Skuteczność przejścia na nowe modele pracy, zdalne i hybrydowe, wymaga lepszego zrozumienia zróżnicowanych potrzeb i warunków naszych współpracowników i współpracowniczek. Z perspektywy lidera czy liderki może oznaczać to konieczność myślenia o opiekowaniu się tymi potrzebami, a nie wyłącznie organizowaniu zadań i zespołu.
Wymaga to również lepszego rozumienia i komunikacji uczuć i emocji w pracy. W praktyce oznacza to m.in. ćwiczenie wzajemnej uważności, zwłaszcza podczas prowadzenia spotkań online. Może być to tworzenie rytuałów, które dobrą budują atmosferę w zespole, pozwalają na motywowanie się i na szczere komunikowanie wyzwań. Może to być również akceptacja faktu, że nie każdy lider czy liderka umie poprowadzić dobrze spotkanie online i przekazywać motywację równie skutecznie co podczas spotkań na żywo.
Walczmy o zespół, a nie tylko wyniki
Sprawna organizacja czy firma powinna kierować się na co dzień dobrem zespołu na równi ze skutecznością swojego działania biznesowego czy społecznego. Maja Lipiak opowiadała o tym, jak ważna jest w jej agencji reklamowej solidarność, która oznacza nie tylko brak niezdrowej konkurencji pomiędzy współpracownikami, ale również wspieranie się w zdobywaniu nowych umiejętności przez nowe osoby w zespole. Solidarność i zaufanie, które teraz ćwiczymy nie tylko w biurach, ale również podczas pracy z domu, gdzie towarzyszą (na dobre i złe) dzieci, partnerzy, zwierzęta, ma szansę przełożyć się również na poprawę zaufania społecznego.
Wiele fundacji, stowarzyszeń i firm wykazało się sporą odpowiedzialnością i bezinteresownością w trakcie pandemii. Teraz mają również okazję do tego, by uczyć siebie i swoich pracowników zaufania, na co zwrócił uwagę Marcin Olkowicz. Anna Malinowska zaleca też wszystkim, nie tylko liderom i liderkom, przyglądanie się zarówno wartościom, którymi kierujemy się w pracy, ale również swoim uprzedzeniom np. wobec tego, jak inni pracują, co robią, kiedy nie są w biurze.
Z rozmowy dowiesz się:
- 01:45Jak w kontekście różnych form pracy myśleć o relacjach?
- 04:00 Jakie kompetencje są nam potrzebne do budowania dobrej, zdrowej relacji w organizacji?
- 08:44 Jak to zrobić, żeby spotkanie online było efektywne?
- 12:40 Czy empatię można wypracować i jaka jest jej rola w funkcjonowaniu w zespole?
- 14:15 Mentorzy w organizacji
- 17:45 Jak to jest z zaufaniem w pracy zespołowej
- 20:30 Proces budowania hybrydowości
- 23:12 Wyjaśnienie intencji mierzenia
- 24:05 Jak odnaleźć się w technologiach w czasie pracy zdalnej
- 25:50 Czy możemy mieć relację z technologią?
- 28:00 Sposoby na higienę cyfrową w zespole
- 29:00 Technologia otwiera wrota do pracy
- 32:00 Ile kosztują okulary, dzięki którym można sterować komputerem za pomocą wzroku
- 34:00 Jak w zespołach panować nad stresem/lękiem w czasie pracy zdalnej
- 35:30 Jak radzić sobie z obecną sytuacją?
Przeczytaj także:
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektora 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy! 🙂
Majka Lipiak: przedsiębiorczyni i innowatorka społeczna, Prezeska Zarządu w Leżę i Pracuję, pierwszej agencji marketingowej, która powstała po to, by dać pracę osobom z niepełnosprawnością ruchową. Cofounderka startupu Zdalniacy, łączącego pracodawców z kandydatami z niepełnosprawnością ruchową, którzy mogliby pracować zdalnie. Bizneswoman Roku w kategorii działalność społeczna, laureatka polskiej edycji rankingu Forbes "30 Under 30”, reprezentantka Polski w trakcie wydarzenia Merit360, gromadzącego młodych ludzi zdeterminowanych do realizowania Zrównoważonych Celów Rozwoju ONZ.
Anna Malinowska: psycholożka, trenerka, menedżerka z doświadczeniem w pracy nad rozwojem kompetencji zawodowych i osobistych. Promotorka programów wsparcia psychologicznego, wellbeingu oraz kompetencji cyfrowych i sztucznej inteligencji W Ringier Axel Springer, zajmuje się projektowaniem kompleksowych rozwiązań wspierających rozwój pracowników w zakresie szkoleń specjalistycznych, mental health oraz diversity&inclusion. Absolwentka Psychologii oraz Psychosomatyki i Somatopsychologii na Uniwersytecie SWPS, Sztucznej Inteligencji w Biznesie na Akademii Leona Koźmińskiego, studiów MBA na Uniwersytecie Gdańskim i Pedagogiki na Uniwersytecie Warszawskim.
Marcin Olkowicz: trener, konsultant ds. komunikacji, wykładowca, Better Living Enthusiast, mentor. Jako edukator głęboko wierzy w sens odkrywania i dążenia ludzi do samorozwoju, doskonalenia się, osiągania mistrzostwa i samopoznania. Better Living oznacza dla niego życie bliżej siebie i swoich potrzeb, zadbanie o siebie, dawanie sobie wielu przyzwoleń. Zwłaszcza w tych czasach. Przestrzeń jego aktywności i satysfakcji to praca z ludźmi w roli trenera trenerów, metodyka, konsultanta HR oraz Przewodniczącego i Animatora Sektorowej Rady ds. kompetencji (sektor komunikacji marketingowej).
Michał Serwiński: redaktor bloga Sektor 3.0. Z wykształcenia dziennikarz i kulturoznawca. Od 13 lat zawodowo związany z trzecim sektorem. Doświadczenia zdobywał m.in. w Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko” i Polskiej Akcji Humanitarnej (PAH). Współtwórca i członek zarządu Stowarzyszenia Wzmacniacz. Doradza organizacjom społecznym w zakresie fundraisingu, komunikacji i nowych technologii.
Źródło: Sektor 3.0