Praca zdalna zadomowiła się w pandemii. Korzystają z niej również organizacje pozarządowe. Być może, kiedy pandemia minie, część z nich uzna, że to dobra metoda organizowania pracy. NGO-sy, które będą chciały nadal wykorzystywać pracę zdalną powinny zwrócić uwagę na zaproponowane przez rząd przepisy. Praca zdalna może trafić do kodeksu pracy i trzeba będzie stosować się do projektowanych właśnie zasad.
W pandemii koncentrowaliśmy się głównie na technicznych aspektach pracy przez internet. Z dużym prawdopodobieństwem już niedługo będziemy musieli zainteresować się pracą zdalną od strony "kadr". Wymusi to na nas kodeks pracy, którego nowelizację przygotowuje rząd. Projekt pojawił się w maju. Nie trafił jeszcze do Sejmu, ale warto wcześniej uświadomić sobie, co będzie oznaczał dla pracodawców – również dla tych z grona organizacji.
Praca zdalna w pandemii wykonywana jest na podstawie regulacji szczególnej, zawartej w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (…). Są to więc przepisy, które obowiązują w pandemii, ale nie będzie można oprzeć na nich pracy zdalnej, kiedy sytuacja się unormuje. Obowiązujące przepisy Kodeksu pracy nie zawierają uregulowań prawnych dotyczących pracy zdalnej – zawierają tylko regulacje dotyczące telepracy, które nie odpowiadają realiom pracy zdalnej, bo są za mało elastyczne. Stąd konieczność nowych przepisów.
Jak będzie po zmianach
Dzięki wprowadzeniu do Kodeksu pracy regulacji dotyczącej pracy zdalnej, pracodawcy oraz pracownicy będą mogli korzystać z pracy zdalnej na stałe. Jednocześnie zostaną zapewnione odpowiednie gwarancje bezpieczeństwa i ochrony pracownika wykonującego pracę zdalną.
Praca zdalna w Kodeksie pracy będzie wykonywana w warunkach typowych, nie zaś w nadzwyczajnych, dlatego ważne było wypracowanie regulacji, która zabezpieczy interesy obu stron stosunku pracy.
Zmiany wprowadzone do Kodeksu pracy obejmą wszystkich pracowników i pracodawców, do których zastosowanie znajdują powszechne przepisy prawa pracy.
(fragment informacji o projekcie na stronie internetowej resortu pracy)
zobacz całą informację:
Projekt dot. pracy zdalnej skierowany do konsultacji międzyresortowych, opiniowania i konsultacji publicznych, informacja na stronach internetowych Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii.
Na co warto zwrócić uwagę
Jak organizacje pozarządowe, które są pracodawcami mogą przygotować się do stosowania nowych przepisów, kiedy wejdą one w życie? Muszą przewidzieć związane z pracą zdalną koszty oraz przygotować się do realizacji określonych formalności.
Wykonywanie pracy zdalnej będzie wymagało co do zasady uzgodnienia między pracownikiem i pracodawcą. Takie uzgodnienie będzie mogło nastąpić przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Uzgodnienie dotyczące zmiany formy pracy z typowej na pracę zdalną będzie mogło być dokonane w postaci papierowej lub elektronicznej.
Pracodawca będzie musiał wewnętrznie uregulować zasady wykonywania pracy zdalnej. Warto więc pomyśleć o przygotowaniu specjalnej dokumentacji np. regulaminu pracy zdalnej. Jeśli nie przyjmiemy regulaminu, to warunki pracy zdalnej trzeba będzie ustalać w indywidualnym porozumieniu pracodawcy z pracownikiem. W projekcie znalazła się propozycja zawartości zarówno regulaminu jak i porozumień.
Projekt nakłada na pracodawcę kilka dodatkowych obowiązków, których realizacja wiąże się z kosztami. Pracodawca będzie zobowiązany:
- dostarczyć pracownikowi materiały i narzędzia pracy niezbędne do wykonywania pracy zdalnej,
- pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, koszty energii elektrycznej oraz niezbędnego dostępu do łączy telekomunikacyjnych, a także inne koszty bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej, jeżeli zwrot takich kosztów został określony w np. regulaminie lub porozumieniu z pracownikiem,
- zapewnić pomoc techniczną i niezbędne szkolenia.
Inną formą realizacji powyższego obowiązku może być wypłacany przez organizację-pracodawcę ekwiwalent.
Co do zasady to pracodawca będzie odpowiedzialny za zapewnienie pracownikowi materiałów i narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej. Takie obowiązki, zgodnie z zasadami prawa pracy, należą bowiem do pracodawcy. Jednocześnie będzie także możliwe używanie przez pracownika prywatnych narzędzi pracy (np. komputera) w przypadku, w którym obie strony stosunku pracy tak ustalą (…).
Pracodawca i pracownik będą bowiem mieli prawo zawrzeć porozumienie, które określi indywidualne zasady wykorzystywania przez pracownika wykonującego pracę zdalną prywatnych materiałów i narzędzi pracy. W takim przypadku pracownikowi będzie przysługiwał ekwiwalent pieniężny w wysokości określonej w tym porozumieniu.
(fragment uzasadnienia do projektu ustawy, podkreślenia redakcja)
Warto, żeby organizacje już dziś zastanowiły się, jakie dodatkowe koszty mogą wiązać się z pracą zdalną i przewidziały je w planowanych działaniach (projektach). Będzie to oczywiście wymagało przyjęcia przez ogłaszających konkursy (szczególnie przez administrację), że są to koszty kwalifikowane, traktowane jak inne niezbędne (nakazane prawem) element wynagrodzenia. Przekonamy się, na ile takie założenie realizowane będzie np. w ramach przyszłych konkursów FIO czy w ramach konkursów samorządowych.
Kiedy przepisy wejdą w życie, ważnym ich elementem będzie też regulacja wskazująca, kiedy w ogóle można stosować pracę zdalną. Jak już napisano wyżej, co do zasady powinna dominować sytuacja, w której następuje ustalenie między stronami. Ale przepisy omówią też przypadki, kiedy pracodawca będzie mógł pracę zdalną pracownikowi polecić.
Definicja pracy zdalnej w projekcie ustawy
Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą, w tym w miejscu zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna).
Warto zaznaczyć, że zaproponowane przepisy dotyczące pracy zdalnej są dość rozbudowane i zawierają znacznie więcej wątków niż opisane powyżej. Ponieważ omawiany dokument to na razie projekt, staraliśmy skupić się na najważniejszych zapisach, które będą miały bezpośrednie konsekwencje (koszty i konieczność wytworzenia nowej dokumentacji) dla organizacji-pracodawców.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23