Era ciągłego i elastycznego uczenia się. Festiwal Sektor 3.0 Learn & Grow za nami [patronat ngo.pl]
Nauka poprzez działanie i przez całe życie, odkrywanie własnej niewiedzy i systemowe, ale rozważne włączanie technologii do edukacji i wspierania rozwoju. To tylko kilka z najważniejszy haseł ubiegłotygodniowego Festiwalu Sektor 3.0. Podczas trzynastej, hybrydowej edycji wydarzenia razem z ekspertkami i ekspertami z Polski i świata staraliśmy się znaleźć odpowiedzi, na pytania: jak uczyć się i rozwijać skuteczniej ze wsparciem technologii.
Choć kurz po Festiwalu już opadł, w głowach wciąż mamy ogrom wartościowych rad ekspertów i ekspertek. Wierzymy, że będą dla Was drogowskazami w dalszej edukacji i rozwoju.
Dostęp do wiedzy to oczywistość, nie trzeba już miesiącami poszukiwać źródeł. Prawdziwą wartością jest sposób jej przetwarzania i wykorzystania do podejmowania właściwych decyzji
– mówiła podczas panelu zamykającego Festiwal Dominika Bettman z Microsoft Polska.
Na czacie, który podczas wydarzenia wypełniło ponad pół tysiąca komentarzy, wtórowali uczestnicy i uczestniczki Festiwalu. Cieszymy się, że to spotkanie, jak co roku, było okazją do wymiany doświadczeń i kontaktów.
Era ciągłego i elastycznego uczenia się
Akceptacja tego, że uczymy się przez całe życie wydaje się być dziś kluczowa. Dlaczego? Jak często podkreślali rozmówczynie i rozmówcy, nawet przed pojawieniem się w naszych życiach ChataGPT, konieczność zdobywania nowej wiedzy i umiejętności była powszechna.
Momenty, które nazywamy rewolucją technologiczną (jak dzieje się w przypadku generatywnego AI) skupiają naszą uwagę bardziej i zmuszają do przemyśleń. Czy to oznacza, że powinniśmy poddać się przymusowi czy poczuciu obowiązku stałego rozwoju? Nie. Podczas panelu otwarcia prof. Aleksandra Przegalińska zachęcała do eksplorowania nowych technologii bez narzucania sobie od razu celu lub opinii.
Nauczyciele muszą myśleć, jak weryfikować wiedzę w obliczu zmian związanych ze sztuczną inteligencją. Jesteśmy w procesie odkrywania tego, w czym AI jest pomocna, w czym nas odciąża, a gdzie są ograniczenia. Eksperymentujmy z technologiami w duchu krytycznego namysłu. Rozwój to jest fun!
O brakach w uczeniu kompetencji krytycznego myślenia na poziomie szkoły mówiła Paula Bruszewska, współtwórczyni programu Zwolnieni z Teorii. W liceach nadal za mało jest miejsca na rozwój kompetencji 4K (komunikacja, kooperacja, krytyczne myślenie, kreatywność). Te zaś potrzebne są niezależnie od tego, na czym polega w danym momencie zmiana technologiczna wpływająca na nasze życie i pracę.
Zapraszamy młodzież do zrobienia prawdziwego projektu społecznego. Technologie, jako narzędzie, wspierają nas w realizacji konkretnego celu. Trzeba jednak najpierw ten cel mieć.
– mówiła Paula Bruszewska, współtwórczyni programu Zwolnieni z Teorii.
Przede wszystkim robić i odkrywać swoją niewiedzę
Tak Bartek Pucek, inwestor i współprowadzący podcastu Technologicznie, odpowiedział na to jak dziś zdobywać wiedzę. Praktyczne zastosowanie wiedzy jest kluczowe i dlatego próbowanie jest ważniejsze niż perfekcyjna wiedza na dany temat.
Dziś największym wyzwaniem jest selekcja źródeł, które do nas docierają, i z których czerpiemy informacje. Wybierajmy rozważnie i skupmy się na tym, czego rzeczywiście chcemy się nauczyć
– radził Pucek.
Dr Agnieszka Popławska z SWPS w odpowiedzi na to samo pytanie wspomniała metodę prowadzenia szkoleń i kursów Action Learning. Polega ona na określeniu, jakie kluczowe zadania i problemy potrzebujemy rozwiązywać w pracy, i jak uczyć się na nich, a nie teoretycznie. O tej i podobnych metodach uczenia przez doświadczenie opowiadało wiele gościń i gości tegorocznej edycji Festiwalu m.in. Julie Dirksen, konsultantka procesów edukacyjnych i autorka książki „Projektowanie metod dydaktycznych”.
Sztuczna inteligencja wirtualną asystentką edukatorki i edukatora
Rozwój sztucznej inteligencji jest ogromnym wyzwaniem w dzisiejszej edukacji. Dla jednych wykorzystanie w nauce ChataGPT i innych narzędzi AI to ewolucja, dla innych krok w stronę totalnej rewolucji. W każdym wypadku nie powinniśmy jednak bać się testować i włączać w swój codzienny warsztat nowych metod.
Nauka wydania trafnych poleceń maszynom powinna na stałe trafić do programów naszych szkoleń, lekcji i materiałów edukacyjnych. Po skończeniu edukacji w szkole, czy na uczelni, te umiejętności będą nam przecież bardzo potrzebne w codziennej pracy
– mówiła podczas panelu na temat narzędziownika edukatora Ewa Kołodziejczyk z Microsoft Polska.
Choć na pierwszy plan wysuwają się dziś aplikacje i narzędzia, z celebrytą w postaci ChataGPT, nie warto zbytnio się do nich przyzwyczajać. Cykl ich życia jest bowiem obecnie bardzo krótki. Zdecydowanie ważniejsza jest filozofia korzystania z funkcji, które oferują.
Dobrą praktyką jest wypisanie wszystkich zadań, które wykonujemy w pracy i wybranie tych, które jesteśmy w stanie delegować. Dopiero w kolejnym kroku powinniśmy sprawdzić, które z nich może pomóc nam zrealizować sztuczna inteligencja
– wskazywała Zuzanna Kwiatkowska z AI Flavours.
Tworzenie skryptów szkoleń, komunikacja z odbiorcami, tłuczenie treści, czy generowanie obrazów – sztuczna inteligencja może pomagać nauczycielom i nauczycielkom na każdym etapie procesu edukacyjnego. Podczas rozmów na Festiwalu szczególnie wybrzmiała jej rola w analizie postępów i identyfikowaniu obszarów wymagających szczególnego wsparcia. Jak wskazują badania, AI jest przydatna szczególnie mniej wykwalifikowanym pracownikom i pracowniczkom. Eksperci liczą, że podobną rolę może odgrywać w wyrównywaniu szans i deficytów w edukacji.
Książki, blogi i źródła, z których warto czerpać wiedzę na temat uczenia się
Od kogo i jak się uczyć? Kiedy opublikujemy nagrania wszystkich wystąpień na naszym kanale YouTube, będzie można z łatwością nadrobić wszystko, co działo się 17 maja podczas Festiwalu. Tymczasem polecamy lekturę naszych notatek z linkami do materiałów polecanych przez prelegentów i prelegentki, które zebraliśmy specjalnie na Notion. Co wśród nich znajdziecie? To linki do książek, polecanych źródeł, poradników, raportów i baz wiedzy. Życzymy miłej lektury i wielu inspiracji do mądrej nauki i rozwoju!
Nawigowanie w niepewności, projektowanie szkoleń i kreatywna praca w zespole
Jak realizować swoje cele w czasach niepewności? Jakie techniki wykorzystywać, by pracować kreatywnie w zespole, projektować szkolenia i przyciągnąć uwagę rekruterów? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy i uczestniczki warsztatów stacjonarnych.
Po kilku latach przerwy związanej z pandemią mogliśmy wrócić również do spotkań na żywo. Przestrzeń Google Campus, gdzie zorganizowaliśmy w tym roku drugi dzień Festiwalu, wypełnia nie tylko praca warsztatowa, ale i wyczekiwany przez starych bywalców i bywalczynie Sektora 3.0, networking.
Festiwalowe warsztaty poprzedziła krótka debata z udziałem naszych ekspertów i ekspertek: Sławomira Łajsa, Cezarego Jaroni, Kamili Jeżowskiej i Pawła Nowaka. Wciąż możecie oglądnąć ją na naszym kanale YouTube. Naprawdę warto!
Nagroda Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności Sektor 3.0 2023 dla Stowarzyszenia mali bracia Ubogich
W tym roku Kapituła Nagrody Sektor 3.0 postanowiła wyróżnić organizację, która nie tylko systematycznie i konsekwentnie wdraża kolejne rozwiązania technologiczne do swojej działalności operacyjnej, fundraisingowej czy informacyjnej, ale też praktycznie wykorzystuje możliwości, jakie stwarza technologia do pracy ze swoimi beneficjentami – seniorami i seniorkami. A jest to grupa szczególna: seniorzy.
Wsparcie dla stale rosnącej grupy osób starszych, często wykluczonych lub wykluczanych cyfrowo, to wielkie wyzwanie dla nas wszystkich. Bez umiejętnego wykorzystania narzędzi informatycznych, trudno będzie mu podołać. Mam zaszczyt ogłosić, że Nagrodę Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności Sektor 3.0 w edycji 2023 otrzymuje Stowarzyszenie mali bracia Ubogich
– mówił podczas Festiwalu Radosław Jasiński, dyrektor programowy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Zostań z Sektorem 3.0 na dłużej!
Festiwal to jeden z najważniejszych dni w naszym sektorowym kalendarzu. Jeśli był on dla Was pierwszym spotkaniem z naszym programem, serdecznie zachęcamy do zostania z nami na dłużej. Jak to zrobić? Koniecznie zasubskrybujcie nasz kanału na YouTube, gdzie już wkrótce pojawią się zapisy wszystkich paneli i odwiedzajcie naszego bloga. O wszystkim będziemy przypominać Wam w naszym newsletterze. Jeśli przy okazji uczestnictwa w Festiwalu, jeszcze się na niego nie zdecydowaliście, warto zrobić to teraz.
DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA SEKTOR 3.0
A skoro o nauce mowa, to najlepsze miejsce, by wspomnieć o e-learningu Sektor 3.0. Na naszej platformie znajdziecie szkolenia online, które pomogą Wam zdobyć praktyczną wiedzę w zakresie nowych technologii przydatnych w działalności organizacji społecznych. Czego konkretnie możecie się nauczyć? Kursy dotyczą komunikacji, zarządzania i transformacji cyfrowej. Jeśli zastanawiacie się m.in. jak stworzyć profesjonalną stronę internetową organizacji, zbudować system zarządzania wiedzą w organizacji lub przygotować strategię komunikacji w mediach społecznościowych, koniecznie zaglądnijcie na elearning.sektor3-0.pl.
O Festiwalu Sektor 3.0
Celem Festiwalu Sektor 3.0 jest inspirowanie i prezentowanie trendów ze świata nowych technologii oraz pokazywanie, jak w praktyce wdrażać nowoczesne cyfrowe strategie i narzędzia w codziennych działaniach społecznych. Biorą w nim udział osoby, które łączy pasja odkrywania nowych technologii i dzielenia się wiedzą z innymi. Są wśród nich międzynarodowi eksperci/tki m.in. z USA, Wielkiej Brytanii czy Danii, ale też polscy przedstawiciele organizacji społecznych, firm technologicznych (w tym startupów), branży edukacyjnej i szkoleniowej oraz mediów.
Festiwal to nie tylko praktyczna porcja wiedzy z zakresu wykorzystania narzędzi ICT, ale też przestrzeń spotkań i wymiany doświadczeń społeczności, tworzącej rozwiązania pożyteczne społecznie. Od 2020 roku Festiwal organizowany jest w formule online, a podczas minionej edycji uzyskał ponad 5,5 miliona zasięgu w mediach oraz ponad 870 widzów na platformie Hopin oraz YouTube.
Źródło: Sektor 3.0