Elektroniczna sprawozdawczość fundacji. Projekt zmian znajduje się w Senacie
W tym tygodniu senatorowie zajmą się nowelizacją ustawy o fundacjach, która wprowadza zmiany w zasadach dotyczących sprawozdań. Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców zlikwiduje możliwość składania sprawozdań fundacji w formie papierowej.
Opisywana tu nowelizacja była projektem rządowym. Zawierała m.in. (oprócz wielu zmian w innych ustawach) zmianę ustawy o fundacjach, dotyczącą sposobu składania sprawozdań fundacji. Ustawę Sejm przyjął 15 września i trafiła ona do Senatu.
Prace w Senacie nad wskazanym powyżej projektem rozpocznie posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności, które odbędzie się 4 października 2022 r. (wtorek) o godz. 16. Senatorowie zakończą prawdopodobnie procedowanie ustawy następnego dnia i trafi ona z powrotem do Sejmu (w przypadku zgłoszenia poprawek lub odrzucenia projektu) lub do podpisu Prezydenta (w przypadku zaakceptowania przez Senat ustawy i nie zgłoszenia uwag). Oczywiście będziemy informować w portalu o wynikach prac nad ustawą.
Jak wyglądają przepisy po przyjęciu ich przez Sejm
Zmiany w ustawie o fundacjach zawiera artykuł 5 ustawy. Poniżej cytujemy go w całości, w kształcie jaki nadano mu 15 września.
Artykuł 5
W ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2167) w art. 12:
1) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Fundacja składa corocznie właściwemu ministrowi sprawozdanie ze swojej działalności obejmujące najważniejsze informacje o działalności fundacji w okresie sprawozdawczym, pozwalające ocenić prawidłowość realizacji przez fundację jej celów statutowych.”;
2) po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu:
„2b. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, sporządza się w postaci elektronicznej, na formularzu udostępnionym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Ministra Sprawiedliwości, oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.”;
3) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, jednolity wzór formularza sprawozdania, o którym mowa w ust. 2, mając na względzie potrzebę zapewnienia informacji pozwalających ocenić prawidłowość realizacji przez fundację jej celów statutowych oraz ujednolicenia sprawozdań.”.
O nowelizacji ustawy o fundacjach pisaliśmy wcześniej w artykule: Sprawozdania fundacji tylko elektronicznie. Projekt regulacji w Sejmie.
Dlaczego nie ma sensu zmieniać ustawy o fundacjach. Stanowisko OFOP i Forum Darczyńców w Polsce
Opisana zmiana w ustawie o fundacjach nie była konsultowana z organizacjami pozarządowymi. Jest również sprzeczna z szerszymi planami rządu, zawartymi w projekcie ustawy o sprawozdawczości organizacji pozarządowych. Brak formy papierowej może utrudnić części fundacji działanie. Na wymienione tu fakty zwracają uwagę Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych oraz Forum Darczyńców w Polsce. We wspólnym stanowisku postulują rezygnację z planów nowelizacji ustawy o fundacjach. "Zmiany w ustawie o fundacjach nie są w tej chwili potrzebne – nie wynikają z żadnych postulatów, oczekiwań czy realnych problemów fundacji" - przeczytamy w stanowisku.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23