Być może już w drugiej połowie 2026 roku organizacje pozarządowe, które obowiązkowo zgłaszają się do Krajowego Rejestru Sądowego, będą mogły robić to wyłącznie elektronicznie. Dziś możliwy jest "papierowy" kontakt z KRS, chyba że organizacja prowadzi działalność gospodarczą.
Przepisy zawarte są w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, nad którym pracuje teraz Sejm.
O zamiarze elektronizacji rejestru stowarzyszeń pisaliśmy w połowie 2024 r. - zobacz artykuł: W planach legislacyjnych rządu: elektroniczny KRS dla wszystkich NGO.
Projekt zakłada prowadzenie wyłącznie w systemie teleinformatycznym akt rejestrowych podmiotów podlegających obowiązkowi wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych lub zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów zdrowotnej, a także składania wniosków i pism dotyczących tych podmiotów wyłącznie za pośrednictwem tego systemu. Obecnie wnioski i pisma w przypadku tych podmiotów można składać albo w postaci papierowej albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przy czym w tym drugim przypadku kompletne akta sprawy rejestrowej mające postać elektroniczną są przetwarzane do postaci papierowej i jako papierowe kopie są składane do akt rejestrowych prowadzonych obecnie w postaci papierowej. W wyniku projektowanej zmiany wymóg prowadzenia akt rejestrowych oraz składania wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wszystkich wniosków o wpis, wniosków innych niż o wpis, a także wszelkich innych pism, będzie dotyczyć również podmiotów podlegających obowiązkowi wpisu do „rejestru stowarzyszeń” – analogicznie jak ma to miejsce w przypadku podmiotów podlegających obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców.
(fragment uzasadnienia)
Na czym będzie polegać zmiana?
Jak możemy przeczytać w zacytowanym powyżej obszernym fragmencie uzasadnienia, planuje się ograniczenia kontaktów z KRS (konkretnie z rejestrem stowarzyszeń) wyłącznie do kontaktów elektronicznych ("za pośrednictwem systemu teleinformatycznego").
Tak właśnie kontaktują się z rejestrem NGO-sy z działalnością gospodarczą. Przepisy zmuszające organizacje z działalnością gospodarczą do korzystania z systemu teleinformatycznego wprowadzono w 2021 roku (zob. tekst opisujący wprowadzoną wtedy zmianę - KLIKNIJ).
Omówiony tu aktualny projekt z 2025 roku domknie proces elektronizacji rejestrów, z których korzystają NGO-sy, i spowoduje, że składanie wniosków przez internet (konkretnie przez Portal Rejestrów Sądowych https://prs.ms.gov.pl/) będzie dotyczył wszystkich organizacji pozarządowych, które muszą występować w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Projekt w Sejmie i wejście w życie elektronizacji KRS
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw trafił do Sejmu 27 maja 2025 roku. W tej chwili znajduje się na etapie pierwszego czytania - skierowano go do Komisji do Spraw Deregulacji oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.
W projekcie zapisano, że przepisu na podstawie których organizacje pozarządowe będą kontaktować się z KRS "wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego", wchodzą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Warto się przygotować
Moment wejścia w życie pełnej elektronizacji KRS nie jest jeszcze przesądzony. Biorąc pod uwagę zapisany w projekcie roczny okres, który przewidziano na wejście w życie przepisów, wiemy dziś, że nie zaczną one obowiązywać wcześniej niż w drugiej połowie 2026 roku. To jednak przy założeniu, że Sejm szybko upora się z propozycją i zapisane vacatio legis nie zostanie w niej zmienione. Może jednak być inaczej.
Pomijając jednak te rozważania, należy uznać, że wkrótce organizacje zostaną całkowicie pozbawione możliwości korzystania z papieru w kontaktach z rejestrem sądowym. Warto więc wcześniej oswoić się z systemem. Jest to możliwe - już dziś część NGO-sów nieprowadzących działalności gospodarczej wybiera ścieżkę elektroniczną.
Organizacjom które chcą przygotować się do elektronizacji KRS polecamy wybrane artykuły👇
Jak zgłosić zmiany do Krajowego Rejestru Sądowego przez PRS? [film]
Jak dokumentować spotkania władz organizacji pozarządowej? [film]
Pomagamy Ci przygotować elektroniczne dokumenty z walnego zebrania członków
Zrobiliśmy zmiany w zarządzie organizacji. Co i kiedy zgłaszamy do KRS?
Elektroniczny KRS – forma i podpisywanie załączników i wniosku
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23