Sponsoring często kojarzony jest z darowiznami. Czy słusznie? Zajrzyj do poradnik.ngo.pl i dowiedz się, jak prawidłowo korzystać z atrakcyjnego źródła finansowania działań organizacji pozarządowych, jakim jest sponsoring.
Określenie sponsor służy do opisu wielu sytuacji i podmiotów. Na stronach fundacji i stowarzyszeń w zakładce “sponsorzy” znajdziemy często w jednym rzędzie wymienionych darczyńców organizacji, podmioty które udzieliły jej dotacji (również instytucje publiczne) oraz wspierające NGO na różne sposoby firmy. Takie zestawienie na stronie nie jest groźne, ale sama organizacja musi bardzo dobrze rozróżniać, kto jest dla niej zlecającym zadanie, kto darczyńcą, a kto sponsorem.
Sponsor ma oczekiwania
Co wyróżnia sponsoring? Przede wszystkim należy odróżnić sponsoring od darowizn. Darowizna, pieniężna czy w innej formie, nie może pociągać za sobą zobowiązania. To działanie bezinteresowne. W przypadku sponsoringu mamy do czynienia z konkretnymi oczekiwaniami sponsora. Sponsor daje, ale też zyskuje i jest to zysk konkretny: logo na koszulce zawodnika klubu, komunikat w rozpowszechnianej przez NGO informacji. Korzyści są po obu stronach, a wzajemne zobowiązania spisujemy w umowie sponsoringu.
Działalność gospodarcza - polecamy przy sponsoringu
Organizacja pozarządowa może korzystać ze sponsoringu tylko wtedy jeśli prowadzi działalność gospodarczą. Jej świadczenia na rzecz sponsora traktowane są usługi reklamowe. Tych usług nie da się zmieścić w odpłatnej działalności pożytku.
Więcej w PORADNIK.NGO.PL
Sponsoring. Wszystkie najważniejsze informacje o sponsoringu
o sponsoringu czytaj też w podręczniku: Współpraca podmiotów biznesowych i organizacji pozarządowych. Aspekty prawno–podatkowe
W skrócie na obrazku
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.