Wybór „uproszczonej księgowości”, czyli tak naprawdę uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPIK), następuje w określonym terminie – nie można go przegapić! Tak samo jest z rezygnacją z UEPIK. Wybierając lub rezygnując z uproszczonej księgowości, trzymajmy się terminów! Tak się składa, że dla większości organizacji wypadają one w styczniu.
Dla kogo UEPIK
Nie wszystkie organizacje pozarządowe mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów. To opcja dla mniejszych organizacji. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wskazuje, że uproszczoną ewidencję prowadzić mogą NGO, które m.in. nie prowadzą działalności gospodarczej, nie mają statusu organizacji pożytku publicznego, ani rocznych przychodów większych niż 100 tys. zł. Warunków jest więcej i są ściśle opisane w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (w artykule 10a).
zobacz koniecznie: Co to jest uproszczona ewidencja przychodów i kosztów - Które organizacje mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
Podejmij decyzję
Prowadzenie uproszczonej ewidencji to decyzja organizacji pozarządowej. Taką decyzję musi podjąć organ zatwierdzający zgodnie ze statutem sprawozdanie finansowe, np. w stowarzyszeniu jest to zwykle Walne Zebranie.
Rezygnacja z uproszczonej ewidencji
Z prowadzenia uproszczonej ewidencji można zrezygnować. Oczywiście rezygnują te organizacje, które już uproszczoną ewidencję prowadzą (czyli te, które wcześniej zadecydowały, że chcą to robić i zgodnie z wymogiem ustawy, zgłosiły swój wybór do urzędu skarbowego). Przy rezygnacji z prowadzenia uproszczonej ewidencji wymagana jest decyzja odpowiedniego organu (podobnie jak przy rozpoczynaniu prowadzenia uproszczonej ewidencji).
Dlaczego NGO rezygnuje z tej formy prowadzenia księgowości? Może okazać się, że dane zbierane przez uproszczoną ewidencję nie wystarczają organizacji do sprawnego zarządzania projektami albo planuje ona zarejestrować status organizacji pożytku publicznego.
Kiedy organizacja pozarządowa podejmie decyzję o rezygnacji z UEPIK, lub kiedy stwierdzi, że nie spełnia już warunków, żeby prowadzić uproszczona księgowość, musi zawiadomić o tym swój urząd skarbowy. Ustawa o działalności pożytku wskazuje, że należy zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego „w terminie 14 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego, w którym (organizacja) prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów”. Dla większości organizacji ostateczny termin na dopełnienie tego obowiązku mija więc 14 STYCZNIA.
Pamiętajmy: jeśli nadal chcemy prowadzić uproszczoną ewidencję, ponieważ okazała się ona dobrym sposobem zapanowania nad przychodami i kosztami w naszej NGO, oraz nadal spełniamy warunki wskazane w ustawie, NIE MUSIMY NIC ROBIĆ. Urząd nie potrzebuje informacji, że nadal chcemy prowadzić uproszczoną ewidencję.
NGO decyduje się prowadzić UEPIK
Podobnie jak przy rezygnacji, również w przypadku wyboru UEPIK trzeba zachować ustawowy termin. Organizacja, która zdecydowała się na prowadzenie uproszczonej ewidencji w nowym roku podatkowym (wcześniej prowadziła "pełną" księgowość) zgłasza swoją decyzję do urzędu skarbowego.
Zgodnie z art. 10a ust. 3 ustawy o pożytku organizacja musi poinformować urząd o wyborze uproszczonej ewidencji w ciągu pierwszego miesiąca nowego roku podatkowego. W przypadku organizacji, których rok obrotowy zgadza się z rokiem kalendarzowym (a jest ich większość) termin zgłoszenia upływa 31 STYCZNIA.
UEPIK w PORADNIK.NGO.PL
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.