„Uproszczona księgowość”. Zastanów się przed końcem roku, czy nie chcesz (nie musisz) zrezygnować
Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów (UEPiK) zwana jest potocznie, choć nie całkiem poprawnie, „uproszczoną księgowością”. UEPiK mogą wybrać małe organizacje – większe nie będą mogły jej prowadzić. Kiedy UEPiK wybieramy, a kiedy z UEPiK rezygnujemy?
Nie na ostatnią chwilę
Zarówno rezygnacja, jak i decyzja o wyborze UEPiK, to ważny moment w życiu organizacji pozarządowej. Przepisy wskazują, że moment ten będzie następował na przełomie roku. Z pewnością grudzień jest tym dobrym okresem, żeby przemyśleć tę sprawę.
O uproszczonej ewidencji przypominamy też często na początku roku, kiedy dla większości organizacji mija termin podjęcia decyzji i zgłoszenia jej do urzędu skarbowego.
zobacz koniecznie: Jak rozpocząć prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów
Czy mogę prowadzić UEPiK?
Nie wszystkie organizacje mogą prowadzić uproszczoną ewidencję. To opcja dla mniejszych organizacji. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wskazuje, że uproszczoną ewidencję prowadzić mogą organizacje, które m.in. nie prowadzą działalności gospodarczej, nie mają statusu organizacji pożytku publicznego, ani rocznych przychodów większych niż 100 tys. zł. Warunków jest więcej i są w ustawie ściśle opisane. Sprawdź więc koniecznie, które organizacje mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
Rezygnacja z uproszczonej ewidencji
Organizacja pozarządowa może zdecydować się na prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Ale z prowadzenia uproszczonej ewidencji można również zrezygnować. Oczywiście rezygnują z niej te organizacje, które już UEPiK prowadzą (czyli te, które wcześniej zadecydowały, że chcą to robić i zgodnie z wymogiem ustawy, zgłosiły swój wybór do urzędu skarbowego). Przy rezygnacji z prowadzenia uproszczonej ewidencji wymagana jest decyzja odpowiedniego organu (podobnie jak przy rozpoczynaniu prowadzenia UEPiK).
Dlaczego NGO rezygnuje z tej formy prowadzenia księgowości? Może okazać się, że dane zbierane przez uproszczoną ewidencję nie wystarczają organizacji do sprawnego zarządzania projektami albo planuje ona zarejestrować status organizacji pożytku publicznego.
Kiedy organizacja pozarządowa MUSI zrezygnować z uproszczonej ewidencji?
Może zaistnieć sytuacja, że organizacja pozarządowa będzie zmuszona do rezygnacji z uproszczonej ewidencji i nie będzie miała swobody wyboru. Zdarzy się to, kiedy NGO przestanie spełniać warunki zapisane w ustawie o działalności pożytku. Przykładowo: jej roczne przychody przekroczą 100 tys. zł lub prowadzi działalność gospodarczą.
Termin rezygnacji z UEPiK jest wskazany w ustawie
Niezależnie od tego czy MUSIMY czy tylko CHCEMY (decydujemy się ) zrezygnować z prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów mamy obowiązek we wskazanym terminie poinformować urząd skarbowy. Jeśli tego nie zrobimy rezygnacja będzie nieskuteczna. Co i kiedy należy zrobić mówi poniższy zapis w ustawie o działalności pożytku.
art. 10a. ustęp 5. ustawy o działalności pożytku
Jednostka zawiadamia naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym w terminie 14 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego, w którym prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, o:
1) rezygnacji z prowadzenia tej ewidencji;
2) niespełnianiu warunków, o których mowa w ust. 1.
Graniczny termin na poinformowanie urzędu skarbowego został więc w ustawie precyzyjnie określony. Ustawa wskazuje, że należy zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego „w terminie 14 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego, w którym (organizacja) prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów”. W większości organizacji pozarządowych rok podatkowy odpowiada kalendarzowemu - graniczny termin mija więc dla nich 14 stycznia kolejnego roku.
Oczywiście sama decyzja NGO, jak i ustalenie, czy nadal organizacja spełnia warunki, może nastąpić wcześniej – nawet lepiej, gdyby nie następowało to na ostatnią chwilę (przed datą wskazaną w ustawie). Dlatego właśnie przypominamy o tym na początku grudnia.
Jeśli nadal chcemy prowadzić uproszczoną ewidencję, ponieważ okazała się ona dobrym sposobem zapanowania nad przychodami i kosztami w naszej organizacji, oraz nadal spełniamy warunki wskazane w ustawie, NIE MUSIMY NIC ROBIĆ. Urząd nie potrzebuje informacji, że nadal chcemy prowadzić uproszczoną ewidencję.
o uproszczonej ewidencji w PORADNIK.NGO.PL
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.