Szlakiem zaproszenia, czyli… organizacja wysyła szkole zaproszenie do współpracy i co dzieje się dalej?
Organizacja, która chce zainteresować szkołę swoimi działaniami i namówić ją do współpracy, prędzej czy później wysyła do niej zaproszenie. W wielu przypadkach pozostaje ono bez odpowiedzi. Oto kilka podpowiedzi, co można zrobić, żeby zwiększyć szansę na rozpatrzenie tego zaproszenia i nawiązanie współpracy.
Fundacja Pole Dialogu, wspólnie z nauczycielami i nauczycielkami, dyrektorkami i dyrektorami oraz przedstawicielkami i przedstawicielami organizacji społecznych przyjrzała się, jaką ścieżką najczęściej podąża zaproszenie, które organizacja pozarządowa wysyła do szkoły.
Na tej podstawie przygotowali podpowiedzi, co można zrobić na poszczególnych etapach, żeby zaproszenie dotarło do odpowiedniej osoby lub osób i zainteresowało ją lub je na tyle, by ostatecznie doszło do nawiązania współpracy.
Ścieżkę i więcej podpowiedzi (łącznie ze wzorami pism) można znaleźć w publikacji Kodeks Dobrej Współpracy szkół i organizacji społecznych przygotowanej przez Fundację Pole Dialogu, Centrum Edukacji Obywatelskiej i Norsesus Mediaforum.
Ważne jest, by na początek zdać sobie sprawę, że każda szkoła to inny ekosystem, więc ścieżki, którymi podążają zaproszenia różnią się, czasem znacznie — w zależności od podejścia dyrekcji, doświadczenia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi czy organizacji pracy szkoły.
Mail z zaproszeniem do współpracy trafia do szkoły
Pierwszą osobą przeglądającą skrzynkę mailową jest zazwyczaj pracownik lub pracowniczka sekretariatu szkoły. To oni decydują, czy przesłać mail dalej, do dyrekcji.
Co można zrobić?
- Po kilku dniach od wysłania maila – zadzwoń do dyrekcji.
- Poszukaj sojusznika, sojuszniczkę w sprawie lub osobę, która może dyrekcji zwrócić uwagę na ten kontakt (np. urzędnik lub urzędniczka organu prowadzącego, uczeń lub uczennica, nauczyciel lub nauczycielka czy inny pracownik lub pracowniczka szkoły).
- Zaproponuj spotkanie na żywo lub online.
- Unikaj masowych maili (mailingów). Zaadresuj mail do konkretnej osoby. Zadbaj o zindywidualizowany tytuł wiadomości (podając np. nazwę szkoły) i wyróżniającą się treść maila. Pamiętaj, żeby nie brzmieć jak SPAM.
Dyrekcja przesyła mail dalej
Dyrekcja lub sekretariat zazwyczaj przesyła zaproszenie dalej, do osób konkretnie zainteresowanych działaniem.
Co można zrobić?
- Przygotuj mail tak, aby można go było przesłać dalej, czyli aby zawierał wszystkie informacje i linki (unikaj załączników, które łatwo się gubią). Można przygotować fragment maila, który skierowany będzie do osób z grona nauczycielskiego czy członków i członkiń rady rodziców.
Dyrekcja albo nauczyciele chcą sprawdzić organizację
Jest to szczególnie ważne, jeśli to Wasz pierwszy kontakt z tą placówką. Przed podjęciem decyzji o współpracy, dyrektor lub dyrektorka będą chcieli upewnić się, czym się zajmujecie i jakie macie doświadczenie pracy z dziećmi i młodzieżą. Czasem taki research o organizacji robić będą też nauczyciele czy rodzice.
Co można zrobić?
- Zadbaj o dobrze opisaną stronę internetową (informacje kontaktowe, informacje o prowadzonych projektach i doświadczeniu zespołu).
- Zadbaj o obecność w social mediach – dzięki temu widać, że organizacja aktywnie działa i jaki jest odbiór tych działań.
- Jeśli masz rekomendacje od podmiotów, z którymi współpracowaliście (najlepiej od innych szkół), pokaż je.
Rada rodziców i rada szkoły wydają zgodę
Prawo oświatowe wskazuje, że na współpracę szkoły z organizacją społeczną powinna zgodzić się rada rodziców i rada szkoły (jeśli istnieje). Ich pozytywne opinie poprzedzają zgodę dyrekcji, ale nie są wiążące.
Co można zrobić?
- Skontaktuj się z radą rodziców i bądź przygotowany na to, by w przypadku wątpliwości, odpowiedzieć na pytania.
- Możesz przekazać radzie opracowane specjalnie pod ich kątem materiały o projekcie i organizacji lub zaproponować spotkanie.
Dyrekcja szuka opiekuna lub opiekunki projektu
Nie jest to łatwe zadanie. Nierzadko zdarza się, że dyrektor lub dyrektorka wyznacza taką osobę wbrew jej chęciom.
Co można zrobić ?
- Podpowiedz, jakich nauczycieli szukasz, na przykład uczących konkretnych przedmiotów albo opiekunów szkolnych kół naukowych.
- Warto myśleć o opiekunie jako o tandemie nauczyciel–uczeń lub o całym zespole roboczym. W komunikacji podkreślaj wagę dobrowolności udziału w projekcie, ale jednocześnie informuj o wsparciu, które otrzyma osoba biorąca udział w projekcie w roli opiekuna.
- Dbaj o wsparcie dla nauczycieli przez cały czas trwania projektu (np. poprzez współpracę z mentorami).
Opiekun szuka uczniów i uczennic
Kiedy Twój projekt ma już opiekuna lub opiekunkę, następuje moment szukania chętnych do udziału w przedsięwzięciu uczniów i uczennic. Często wybiera się ich podczas lekcji, bez przygotowania, z zaskoczenia.
Co można zrobić?
- Przygotuj informację o projekcie skierowaną do uczniów i uczennic (gotową do wysłania przez e-dziennik).
- Zadbaj o wysłuchanie potrzeb i stworzenie miejsca na zgłoszenie oczekiwań i potrzeb przed zadeklarowaniem udziału w projekcie.
- Ustal wcześniej z nauczycielem lub nauczycielką, jakie będą możliwe formy zaangażowania uczniów i uczennic w projekt oraz jaką alternatywę mają osoby, które nie chcą się w niego angażować.
- Komunikuj uczniom i uczennicom na warsztatach, szkoleniach, w materiałach, co zyskają dzięki udziałowi w projekcie.
Tekst przygotowany na podstawie publikacji Kodeks Dobrej Współpracy szkół i organizacji społecznych, która powstała w ramach projektu Włącz szkołę! realizowanego w partnerstwie Fundacji Pole Dialogu, Centrum Edukacji Obywatelskiej i Norsesus Mediaforum z dotacji programu Aktywni Obywatele Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23