Co właściwie robią i co mogą robić organizacje pozarządowe w szkołach? Jak i od czego zacząć takie działania? Podpowiadamy razem z Fundacją Pole Dialogu.
Na początek warto uświadomić sobie, jakie formy realizacja projektu pozarządowego w szkole są możliwe:
- realizacja projektu przez organizację działającą w szkole (np. organizacje harcerskie, uczniowskie kluby sportowe),
- oferta skierowana do szkoły przez organizację,
- zapotrzebowanie na konkretny projekt złożone przez szkołę,
- udział w szerszym projekcie zainicjowanym przez samorząd lokalny, obejmującym wiele szkół,
- udział w projektach systemowych na poziomie województwa i kraju, realizowanych przez organizację,
- realizacja projektów międzynarodowych, np. w ramach programu Erasmus+, Jugendwerk.
W praktyce te formy przekładają się np. na:
- prowadzenie lekcji i zajęć pozalekcyjnych,
- organizację konkursów i olimpiad,
- przyznawanie stypendiów i wspieranie uczniów materialnie,
- ofertę kursów i szkoleń podnoszących kompetencje nauczycieli,
- dostarczanie materiałów do prowadzenia lekcji,
- umożliwienie wymiany doświadczeń kadrze pedagogicznej.
O co zadbać, żeby współpraca szkoły i organizacji mogła się wydarzyć? Jak się przygotować do pierwszego kroku? Jak przygotować ofertę, żeby spotkała się z zainteresowaniem ze strony szkoły? Poniżej kilka podpowiedzi zaczerpniętych "Kodeksu dobrej współpracy szkół i organizacji pozarządowych", przygotowanego przez Fundację Pole Dialogu, Centrum Edukacji Obywatelskiej i NorSensus Media Forum.
ZOBACZ także: Kodeks dobrej współpracy szkół i organizacji pozarządowych
1. Dobrze poinformuj
Przede wszystkim należy dostarczyć pełen pakiet potrzebnych informacji (dobrze, aby informacje te zostały przedstawione językiem korzyści dopasowanym do potrzeb poszczególnych grup, które miałyby brać udział w projekcie).
Dobrze jest także zadbać o takie kluczowe elementy opisu:
- cele i wizja zmiany, do której ma prowadzić,
- opis planowanych działań,
- opis grup, do których jest kierowany,
- odniesienie do podstawy programowej ( jeśli dotyczy),
- korzyści dla poszczególnych odbiorców,
- warunki uczestnictwa,
- kontakt do osoby, która może odpowiedzieć na pytania.
2. Poznaj i uwzględnij potrzeby szkoły
Niezwykle istotne jest poznanie potrzeb szkoły (jako instytucji, ale także jako poszczególnych grup uczestniczących w jej życiu). Warto zadbać o to, aby nasza oferta odpowiadała na te potrzeby.
Można tutaj oprzeć się na wynikach badań i analiz dotyczących ogólnej sytuacji w edukacji, własnej diagnozie sytuacji w szkołach w ogóle lub w konkretnej placówce, w której proponowana jest współpraca.
Wiele cennych informacji o potrzebach szkół można znaleźć w raporcie z badania „W stronę współpracy Organizacje społeczne i szkoły” , przygotowanym przez Fundację Pole Dialogu, Centrum Edukacji Obywatelskiej i NorSensus Media Forum, w którym przeanalizowane zostały motywacje i potrzeby szkół związane ze współpracą z organizacjami.
ZOBACZ także: "W stronę współpracy. Organizacje społeczne i szkoły
Szykując ofertę dla szkoły, szczególnie planując harmonogram działań, dobrze pamiętać o:
- kalendarzu roku szkolnego — terminach egzaminów, ferii, wakacji, szkolnych uroczystości,
- specyfice pracy szkoły — obłożeniu pracowników i pracowniczek oraz dużej ilość dokumentacji, z którą szkoły mają do czynienia na co dzień.
3. Stwórz kontrakt współpracy
Zanim jeszcze dojdzie do rzeczywistego nawiązania współpracy – warto przemyśleć i przygotować chociaż ramową propozycję kontraktu współpracy, a następnie przedstawić i uzgodnić ją z osobami, które będą z nami współpracować ze strony szkoły.
Kontrakt (umowa, zasady współpracy) służy jasnemu podziałowi ról i odpowiedzialności poszczególnych stron od samego początku współpracy. Powinien uwzględniać także sposób komunikacji i monitorowania działań. Dobrze, aby znalazły się w nim wszystkie oczekiwania wobec szkoły i zobowiązania organizacji.
Już na tym etapie warto uwzględniać głos uczniów i uczennic i włączać ich do dyskusji nad tymi elementami współpracy, które mogą podlegać ustaleniom, tj.kwestie organizacyjne, poziom wsparcia mentorskiego czy sposób komunikacji oraz promocji projektu.
Ważne jest w szczególności ustalenie:
- osób kontaktowych po obu stronach,
- werbalnych i niewerbalnych form komunikacji,
- sposobów informowania dyrektora szkoły,
- kanałów i częstotliwości przepływu informacji,
- trybu rozwiązywania sytuacji spornych,
- znaczenia pojęć i terminów, które będą się pojawiały w czasie współpracy i realizacji projektu (ujednolicenie języka, aby uniknąć ciągłego dekodowania wzajemnych komunikatów),
- przewidzenie możliwych barier komunikacyjnych.
Istotne jest także wspólne ustalenie, w jaki sposób przedstawiciele szkoły i organizacji będą zwracali uwagę na efekty swoich działań komunikacyjnych (mechanizmy sprzężenia zwrotnego w komunikacji).
Niezależnie od zaplanowanych elementów projektu warto zachować elastyczność, która umożliwi dopasowanie poszczególnych działań do specyfiki danej szkoły i jej społeczności — uwzględniając potrzeby różnych grup (w szczególności uczniów i uczennic) dotyczące zasad planowanej współpracy. Dzięki temu odbiorcy projektu staną się jego współtwórcami, a tym samym będą bardziej zaangażowani, wzrośnie ich poczucie odpowiedzialności i w konsekwencji zwiększy się szansa na uzyskanie trwałości efektów przedsięwzięcia.
Tekst przygotowany na podstawie publikacji Kodeks Dobrej Współpracy szkół i organizacji społecznych, która powstała w ramach projektu Włącz szkołę! realizowanego w partnerstwie Fundacji Pole Dialogu, Centrum Edukacji Obywatelskiej i Norsesus Mediaforum z dotacji programu Aktywni Obywatele Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23