Prowadziliście w 2022 roku w waszej organizacji uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów? Ta metoda księgowania nie okazała się dla Was wystarczająca i chcecie lub musicie z niej zrezygnować? Pamiętajcie, że trzeba to zrobić w terminie!
Decyzja w sprawie prowadzenia lub rezygnacji z prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPIK), a następnie zgłoszenie tej decyzji do urzędu skarbowego musi nastąpić w określonym terminie. W pierwszej kolejności piszemy o rezygnacji, ponieważ termin jej zgłoszenia przypada już w pierwszej połowie pierwszego miesiąca nowego roku. To ważna data dla tych, którzy chcą lub muszą z UEPIK zrezygnować.
UEPIK PRZYPOMNIENIE
Uproszczona ewidencja – lub też ewidencja podatkowa – to sposób na uniknięcie części obowiązków, które narzuca ustawa o rachunkowości, a które trudne są do spełnienia w przypadku małych organizacji pozarządowych. Na taką „prostszą” księgowość mogą się zdecydować organizacje pozarządowe, ale nie wszystkie: wskazanie, które organizacje uprawnione są do stosowania UEPIK, znajduje się w ustawie o działalności pożytku. O UEPIK czytaj w PORADNIK.NGO.PL [KLIKNIJ].
Prowadzenie UEPIK wymaga zgłoszenia w terminie decyzji o prowadzeniu uproszczonej ewidencji do urzędu skarbowego. Podobnie jest w przypadku rezygnacji z ewidencji podatkowej. Termin rezygnacji z UEPIK to pierwszy termin w nowym roku, którego musimy pilnować.
Jaki jest termin rezygnacji z UEPIK?
Jeśli decydujemy się zrezygnować (a niekiedy musimy zrezygnować) z prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów mamy obowiązek we wskazanym terminie poinformować urząd skarbowy. Jeśli tego nie zrobimy rezygnacja będzie nieskuteczna.
Ustawa o działalności pożytku wskazuje, że należy zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego „w terminie 14 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego, w którym [organizacja] prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów”. W większości organizacji pozarządowych rok podatkowy odpowiada kalendarzowemu - graniczny termin mija więc dla nich 14 stycznia kolejnego roku.
Dla organizacji pozarządowych, które prowadziły UEPIK w 2022 r., a teraz chcą lub muszą z uproszczonej ewidencji zrezygnować, termin mija 14 stycznia 2023 r., a ponieważ 14 stycznia 2023 r. to sobota, mamy w tym roku czas do 16 stycznia.
Jeśli nadal chcemy prowadzić uproszczoną ewidencję, ponieważ okazała się ona dobrym sposobem zapanowania nad przychodami i kosztami w naszej organizacji, oraz nadal spełniamy warunki wskazane w ustawie, nie musimy nic robić. Urząd nie potrzebuje informacji, że nadal chcemy prowadzić uproszczoną ewidencję.
Kiedy należy zrezygnować z uproszczonej ewidencji
W pierwszej kolejności MUSIMY zrezygnować z UEPIK, jeśli prowadziliśmy uproszczoną ewidencję, a przestaliśmy spełniać warunki (np. nasz budżet rośnie i przekraczamy 100 tys. zł). Szerzej o tym, kto może prowadzić UEPIK (warunki) piszemy w PORADNIK [KLIKNIJ]. Sprawdźcie, jakie warunki trzeba spełniać i zgłoście rezygnację, jeśli już ich nie spełniacie!
Organizacja powinna zrezygnować z uproszczonej ewidencji również wtedy, kiedy przewiduje, że w kolejnym okresie (zwykle kolejnym roku) wspomniane powyżej warunki zmienią się. Decyzja o rezygnacji z uproszczonej ewidencji powinna więc wybiegać w przyszłość.
W pierwszej kolejności sprawdzamy stan na dziś, ale ważne jest też, żeby przewidzieć, co się może wydarzyć.
Prowadząc UEPIK, ograniczamy sobie możliwość niektórych działań. Rozważmy więc, czy w 2023 roku będziemy:
1. Ubiegać się o status OPP. Status pożytku daje nam różne możliwości – np. możemy ubiegać się o 1% (od 2023 r. 1,5%). Jeśli nasza organizacja zdecyduje się na rejestrację statusu OPP, a będzie prowadzić UEPIK, to z rejestracją musimy poczekać do kolejnego roku obrotowego. Posiadanie statusu OPP przez organizację eliminuje ją bowiem z grona podmiotów, które mogą prowadzić UEPIK. Poważnie myślicie o statusie OPP? Zrezygnujcie z uproszczonej ewidencji!
2. Prowadzić działalność gospodarczą. Prowadzenia działalności gospodarczej nie można łączyć z UEPIK. Jeśli nic nie sprzedajecie, nie pobieracie i nie planujecie pobierać opłat za żadną z waszych usług (w ramach działalności gospodarczej), sytuacja jest bezpieczna.
Przy UEPIK można prowadzić odpłatną działalność pożytku, trzeba jednak robić to bardzo uważnie i pilnować, żeby nie przemieniła się ona w działalność gospodarczą.
Dobrze rozważcie więc ten aspekt zdobywania środków na działania NGO, zastanawiając się nad uproszczoną ewidencją. Zapomnijcie o UEPIK, kiedy w perspektywie roku planujecie rejestrować działalność gospodarczą!
3. Ubiegać się o wysokie dotacje / często startować w konkursach. UEPIK można łączyć z korzystaniem z dotacji, ale nie jest to proste. Z pewnością większa liczba projektów (dotacji) i prowadzenie UEPIK to poważna komplikacja. Niekiedy można się też spotkać z sytuacją, że jakiś konkurs będzie wprost zamknięty dla organizacji prowadzących uproszczoną ewidencję. Ubieganie się o dotacje pow. 100 tys. wprost kłóci się z prowadzeniem UEPIK (ale już przy kilkunastu tysiącach robi się niebezpiecznie). Przemyślmy więc, gdzie i o jakie środki planujemy ubiegać się w kolejnym roku. Jeśli przewidujemy dużą aktywność na tym polu, to UEPIK nie jest dla nas.
Niezależnie od tego, czy rozważacie, wybiegając w przyszłość, czy też analizujecie sytuację obecną, jeszcze raz PRZECZYTAJCIE UWAŻNIE: Które organizacje mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
Zbieramy aktualne informacje o UEPIK
Aktualne informacje o uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPIK) warto śledzić w wątku: prosta księgowość [KLIKNIJ].
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23