Podejmujesz decyzję o UEPIK? Pamiętaj! Nie można jej zmienić w ciągu roku
Podjęcie decyzji o wyborze formy prowadzenia księgowości, które musi (w większości NGO-sów) nastąpić w styczniu, to wciąż duży dylemat. Przychody organizacji to „sytuacja dynamiczna” – większość z nas stara się je aktywnie zwiększać, a to może mieć wpływ na formę prowadzenia księgowości. Co i jak uwzględniać przy podejmowaniu decyzji o UEPIK? Przypominamy na przykładzie.
Prowadzenie UEPIK wymaga zgłoszenia w terminie decyzji o prowadzeniu uproszczonej ewidencji do urzędu skarbowego (przypominaliśmy o tym w informacji: Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów. Decyzję o wyborze trzeba zgłosić do końca stycznia). Decyzja musi być przemyślana. Co trzeba przemyśleć? Podstawą jest sprawdzenie trzech kryteriów z ustawy o działalności pożytku.
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
W tym roku (rozpoczętym właśnie 2022 r.) nie jesteśmy w stanie przewidzieć naszych przychodów, ale występujemy w konkursach grantowych, gdzie ubiegamy się o dotacje powyżej 100.000 zł (oczywiście nie wiemy, czy takie dotacje otrzymamy). Pytaliśmy już grantodawców czy musimy prowadzić pełną księgowość w przypadku otrzymania grantu - i pod pewnymi warunkami, nie musimy (musimy tylko wyodrębnić ewidencję dla projektu).
Na dziś spełniamy kryteria dla NGO prowadzącej uproszczoną ewidencję (jeśli weźmiemy pod uwagę sytuację w 2021 roku). Nadal nie jest jednak dla nas jasne czy formalnie możemy zdecydować się na UEPIK. Co mamy zrobić w sytuacji, kiedy będziemy w 2022 roku prowadzić UEPIK, a przekroczymy 100.000 zł przychodu? Czy wtedy dalej, do końca roku, możemy prowadzić uproszczoną ewidencję, czy też trzeba/można ją zamienić na pełną księgowość w ciągu roku?
Decyzja w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji jest dla nas istotna również z tego powodu, że oceniamy, iż będziemy w stanie prowadzić ją własnymi siłami, bez pomocy wynajętej osoby (księgowego/księgowej) czy biura, a przy wyborze księgowości prowadzonej wg ustawy o rachunkowości musimy liczyć się z dodatkowym kosztem profesjonalnej usługi księgowej (co będzie trudne, szczególnie w sytuacji, gdy ostatecznie nie zwiększymy znacznie naszych przychodów / nie otrzymamy grantów).
Kto jest uprawniony do UEPIK - przypomnienie zasad
Nie można zmienić formy księgowości w trakcie roku obrotowego (z pełnej księgowości na UEPIK czy w drugą stronę). Prowadzenie określonego sposobu księgowości (czy to tzw. pełnych ksiąg rachunkowych czy uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów) dotyczy całego roku obrotowego (który w zdecydowanej większości NGO pokrywa się z rokiem kalendarzowym).
Prowadzenie UEPIK jest możliwe przez organizacje, które spełniają kryteria określone w przepisach i w odpowiednim czasie powiadomią urząd skarbowy o wyborze tej formy księgowości:
Art. 10a. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie [podkr. red]
1. Organizacje pozarządowe, z wyłączeniem spółek kapitałowych, oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 2 prowadzą uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, w przypadku gdy:
1) działają w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1,
2) nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców,
3) nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego,
4) osiągają przychody wyłącznie z:
a) działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,
b) działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,
c) tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
d) tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach,
5) w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o których mowa w pkt 4, w wysokości nieprzekraczającej 100 000 zł
- jeżeli decyzję w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów podejmie organ zatwierdzający w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
[…]
3. O wyborze prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów jednostka, w terminie do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, w którym rozpoczyna prowadzenie ewidencji, a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności, zawiadamia naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.
[…]
5. Jednostka zawiadamia naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym w terminie 14 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego, w którym prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, o:
1) rezygnacji z prowadzenia tej ewidencji;
2) niespełnianiu warunków, o których mowa w ust. 1.
Jak widać podstawowe kryteria uprawniające do prowadzenia UEPIK to:
- nieprowadzenie działalności gospodarczej,
- brak statusu OPP
- przychody poniżej 100.000 zł (osiągane z określonych źródeł) w roku poprzedzającym wybór oraz prowadzenie UEPIK.
zobacz w PORADNIK.NGO.PL: Które organizacje mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów
Przekroczenie kryterium 100 tys. zł w trakcie roku prowadzenia UEPIK
Przekroczenie kryterium przychodów ponad 100 tys zł w danym roku wywiera skutek na kolejny rok obrotowy - w kolejnym roku (obrotowym - czyli zwykle kalendarzowym) nie można już prowadzić UEPIK. Trzeba wtedy poinformować urząd skarbowy, że się nie spełnia kryteriów i należy "przejść" na księgowość prowadzoną wg ustawy o rachunkowości.
Czyli jeśli organizacja pozarządowa zdecyduje się na prowadzenie UEPIK w 2022 r., a w trakcie tego roku okaże się, że jednak (w 2022 r. - w roku kiedy już prowadzi UEPIK) organizacja przekroczy próg przychodów 100 tys zł, to nadal kontynuuje prowadzenie UEPIK do końca 2022 r. Konsekwencja przekroczenia skutkuje w roku 2023: w tym roku organizacja będzie MUSIAŁA prowadzić pełną księgowość.
Na chwilę obecną, organizacja ma więc możliwość wyboru - ponieważ w 2021 r. osiągnęła przychody nieprzekraczające 100.000 zł i spełnia pozostałe kryteria, to może wybrać prowadzenie UEPIK.
Osiągnięcie przychodów powyżej 100 tys. skutkuje więc koniecznością prowadzenia pełnej księgowości – ALE w roku kolejnym.
W opisywanej sytuacji, decyzja będzie uzależniona też od tego, czy po ew. otrzymaniu dotacji NGO będzie sama prowadzić uproszczoną ewidencję, czy też powierzy księgowość wyspecjalizowanej osobie/firmie – i czy ta osoba/firma przejmie też prowadzenie UEPIK (a może tylko wyodrębnionych kosztów dla projektów?).
Działalność gospodarcza i status OPP w trakcie roku prowadzenia UEPIK
Trochę inaczej jest z innymi kryteriami prowadzenia UEPIK: z działalnością gospodarczą oraz z uzyskaniem statusu OPP. W tych przypadkach „dotrwanie” z uproszczoną ewidencją do końca roku jest bardziej skomplikowane (i ile w ogóle realne). O ile więc perspektywa przekroczenia przychodów (co opisaliśmy wyżej) nie blokuje nam całkowicie możliwości wyboru UEPIK, to perspektywa rozpoczęcia działalności gospodarczej lub uzyskania statusu OPP już tak! Nie powinniśmy decydować się na prowadzenie UEPIK w roku, w którym jednocześnie planujemy (spodziewamy się) rozpocząć działalność gospodarczą lub uzyskać status OPP.
Powyższe zalecenie jest podyktowane tym, że organizacje prowadzące działalność gospodarczą (wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS) oraz organizacje posiadające status OPP są zobowiązane do sporządzania sprawozdań finansowych. Sprawozdania finansowe sporządzają NGO-sy prowadzące „pełną rachunkowość”, na podstawie ksiąg rachunkowych. Sporządzenie takiego sprawozdania w oparciu o dane z UEPIK jest w praktyce niemożliwe.
UEPIK pozwala sporządzić CIT-8, ale nie zbiera danych niezbędnych do sporządzania sprawozdań finansowych.
I na koniec podzielę się opinią naszego księgowego, który twierdzi, że przy dużych przychodach i rozliczaniu dotacji UEPIK nie jest dobrym rozwiązaniem, bo zbiera tylko fragment finansów podmiotu i nie daje pełnego obrazu finansów, niezbędnego do dobrego zarządzania organizacją. Ale to oczywiście opinia, a nie oficjalne zalecenie.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23