Społeczny wehikuł czasu: przez oświatę do wolności – Towarzystwo Szkoły Ludowej [foto]
W kolejnym odcinku naszego cyklu o korzeniach działalności społecznej i filantropijnej na ziemiach polskich, cofamy się do przedwojennej Galicji. W latach 90. XIX wieku zawiązało się tam Towarzystwo Szkoły Ludowej, a jednym z jego filarów był znany polski poeta i dramatopisarz Adam Asnyk.
Towarzystwo Szkoły Ludowej powstało na fali obchodów setnej rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Pod koniec 1890 roku Mieczysław Pawlikowski, krakowski pisarz, dziennikarz, działacz polityczny, taternik, członek założyciel Towarzystwa Gimnastycznego "Sokół" w Krakowie, zaproponował krakowskim intelektualistom i działaczom społecznym powołanie polskiej organizacji oświatowej. Jej celem miała być obrona kultury polskiej i szerzenie oświaty, zwłaszcza na kresach polskich. W 1892 roku zatwierdzono statut Towarzystwa Szkoły Ludowej i wybrano pierwszy zarząd główny. Dewizą towarzystwa było hasło "przez oświatę do wolności".
O powstaniu towarzystwa i jego celach donosił Kurjer Lwowski:
Jako cel główny wytknęło sobie Towarzystwo pomaganie gminom w zakładaniu szkół ludowych, przez udzielanie jednorazowych bezzwrotnych datków lub bezprocentowych pożyczek, udzielanie nagród gorliwym nauczycielom ludowym; wysyłanie wędrownych nauczycieli pomiędzy lud wiejski; zakładanie czytelń i bezpłatnych wypożyczalni po wsiach i miasteczkach.1
Walne zgromadzenie Towarzystwa jako prezesa pierwszego zarządu wybrało Adama Asnyka – poetę, dramatopisarza, doktora filozofii, członka Rządu Narodowego podczas powstania styczniowego. W kolejnych latach funkcję prezesa Towarzystwa Szkoły Ludowej obejmowali znani krakowscy działacze i społecznicy: Ernest Tytus Bandrowski – profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Jagiellońskiego, chemik, poseł; Ernest Adam – prawnik, finansista, poseł do Sejmu Krajowego IX kadencji z okręgu Lwów; Witold Ostrowski – działacz społeczny i organizator przemysłu, radny miasta Krakowa.
Działalność
Aktywność Towarzystwa koncentrowała się na terenie Galicji. Organizacja zakładała i prowadziła szkoły elementarne, średnie i zawodowe, seminaria nauczycielskie i kursy dokształcające. Finansowała bursy i ochronki, organizowała domy ludowe, biblioteki i czytelnie. Organizowała półkolonie, wiejskie koła śpiewacze, orkiestry i amatorskie teatry. Wydawała i rozpowszechniała polską literaturę.
Skala działań Towarzystwa przed I wojną światową była imponująca. Po dwóch dekadach od powołania, pod jego patronatem funkcjonowało ponad 400 wiejskich szkół, 20 burs, 24 ochronki dla dzieci, 79 domów ludowych, około 2500 czytelni, wypożyczalni i bibliotek z księgozbiorem liczącym ponad 400 tysięcy książek.
Jednodniówka Towarzystwa Szkoły Ludowej, wydana 3 maja 1939 roku, tak wspominała najbardziej aktywny okres działalności organizacji:
W roku 1913, który to rok był rokiem największego natężenia pracy T.S.L. przed wojną światową, prowadziło T.S.L. lub wspomagało finansowo 198 szkół ludowych i t. zw. szkółek początkowych, a w szkołach tych kształciło się przeszło 16.000 dzieci. Ogółem powstało w Małopolsce i na Śląsku Cieszyńskim oraz w Zagłębiu Ostrawskim kosztem T.S.L. lub przy poparciu finansowym T.S.L. przeszło 1000 szkół powszechnych.2
Oprócz szkół, Towarzystwo Szkoły Ludowej w 1913 roku:
- prowadziło 2380 stałych i ruchomych bibliotek;
- urządziło 7388 odczytów i pogadanek;
- wystawiło 726 przedstawień teatralnych;
- prowadziło 15 przedszkoli, 20 burs, 9 uczelni młodzieży szkolnej i 7 ognisk terminatorów.
Siła organizacji opierała się w dużej mierze na masowym członkostwie. W pierwszym roku działalności Towarzystwo liczyło 3467 członków skupionych w 23 kołach. W kolejnym – 5816 członków w 42 kołach. W 1914 roku działało już 513 kół zrzeszających 43000 członków. Szeregi organizacji zasilała inteligencja, kupcy, rzemieślnicy, robotnicy, chłopi, księża, burżuazja, ziemiaństwo.
Wybuch I wojny światowej osłabił działalność Towarzystwa. Wciąż prowadziło działalność edukacyjną na wiejskich terenach, ale już na mniejszą skalę. Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku Towarzystwo skoncentrowało się na oświacie pozaszkolnej i pracy kulturalno-oświatowej, organizując i prowadząc m.in. niedzielne uniwersytety ludowe, wiejskie świetlice i czytelnie.
Finansowanie
Towarzystwo utrzymywało się ze składek członkowskich, organizowania zbiórek publicznych oraz z darowizn.
Składka członkowska nie była wysoka, a do wstępowania do Towarzystwa tak zachęcał Kurjer Lwowski:
Członkiem towarzystwa może być każdy bez względu na płeć, a obowiązkiem całym członka złożyć przynajmniej kwotę jednego złr. rocznie na rzecz Towarzystwa. Wkładka nader skromna, założyciele bowiem nie liczyli na wysokość ofiar, lecz na liczbę członków.
(…)
Należeć do towarzystwa powinni wszyscy.3
Corocznie, w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja, pod hasłem "Dar Narodowy Trzeciego Maja" Towarzystwo organizowało wielką publiczną zbiórkę środków na cele statutowe.
Ciekawa akcja finansowania działalności Towarzystwa zainicjowana została w 1909 roku. W niemieckiej prasie ukazał się apel, aby wpłacać pieniądze na szkoły niemieckie na polskich ziemiach. W odpowiedzi pojawił się apel anonimowego ofiarodawcy, deklarującego 2000 koron na rozwój polskich szkół. W jego ślady poszli następni polscy ofiarodawcy, także deklarując wpłaty po 2000 koron, jeśli pojawi się pięćset takich publicznych deklaracji, co da sumę miliona koron. Udało się to osiągnąć w ciągu pięciu lat. 60% uzbieranej kwoty przeznaczono na rozwój polskiej oświaty na kresach zachodnich, 40% na kresach wschodnich.
W rocznych sprawozdaniach z działalności Towarzystwa znaleźć można informacje o wielu darowiznach od osób indywidualnych. Nierzadko były to znaczące kwoty. Ernest Tytus Bandrowski, współzałożyciel i honorowy dożywotni prezes Towarzystwa, przekazał na jego cele jedną czwartą całego swojego majątku. Erazm Jerzmanowski, jeden z członków honorowych, wsparł organizację kwotą 27000 koron. A Edmund Klemensiewicz, krakowski prawnik, notariusz i poseł do Sejmu Krajowego Galicji, w swoim testamencie zapisał Towarzystwu 2-piętrowy dom przy ul. św. Anny.
(A)polityczność
W początkowym okresie działalności Towarzystwo silnie akcentowało apolityczność, koncentrując się na celu nadrzędnym – edukacji wiejskiej:
Musimy z miljonowych ciemnych mas zrobić niezwyciężoną armię polską, świadomą praw i ideałów naszych! A armia ta będzie prawdziwie niezwyciężona, bo jakaż siła, jaka potęga zdoła nas pokonać, jeżeli cały lud nasz poczuje się polskim i odczuje niedolę ojczyzny.4
W działalność towarzystwa zaangażowali się działacze o różnych sympatiach politycznych: związani z obozem narodowo-demokratycznym, ruchem ludowym, socjaliści. Z czasem w organizacji wzrosły wpływy narodowych demokratów, którzy usunęli z Zarządu Głównego działaczy Polskiego Stronnictwa Ludowego, przejmując kierownictwo organizacji. W latach 30. XX wieku Towarzystwo znalazło się pod wpływami rządzącego obozu sanacyjnego. Część kół terenowych, będących w opozycji do kierownictwa, przyjęła nazwę Towarzystwo Szkoły Ludowej im. Tadeusza Kościuszki.
Zakończenie działalności
Towarzystwo Szkoły Ludowej działało do 1 sierpnia 1940 roku. Zarządzeniem niemieckich władz okupacyjnych zlikwidowano wówczas wszystkie polskie fundacje i stowarzyszenia działające na terenie Generalnego Gubernatorstwa.
Więcej historycznych zdjęć Towarzystwa Szkoły Ludowej [galeria]
Źródła cytatów:
1, 3, 4 - Kurjer Lwowski z dnia 6 maja 1892 w zbiorach Österreichische Nationalbibliothek
2 - Światła pochodnię niesiemy przodem…: jednodniówka Towarzystwa Szkoły Ludowej wydana na święto 3 Maja 1939 roku w zbiorach Biblioteki Narodowej
Jeśli Wasza organizacja ma długą historię, sięgającą czasów sprzed II wojny światowej lub znaleźliście na jej temat ciekawe materiały w ogólnodostępnych archiwach – napiszcie do nas! Chętnie poświęcimy jeden z odcinków Społecznego wehikułu czasu Waszej organizacji.
Źródło: fotografie ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego i Biblioteki Narodowej