Przygotowujecie materiały promocyjne OPP finansowane z 1,5%? Dowiedzcie się, jakie warunki muszą spełniać!
Jesteście organizacją pożytku publicznego (OPP)? Zbieracie 1,5%? Przygotowujecie materiały promocyjne np. ulotki, plakaty, spoty? Jeśli finansujecie lub współfinansujecie je z pieniędzy zebranych wcześniej z 1,5% - poinformujcie o tym!
Organizacje pożytku publicznego zbierają środki z alokacji, wydają te środki i zabiegają o nie. Część OPP prowadzi kampanie procentowe przez cały rok - inne koncentrują się na sezonie rozliczeniowym (luty-kwiecień) i być może właśnie rozpoczynają przygotowania do kolejnego okresu w 2025 r. Wszystkie jednak muszą prowadzić kampanie zgodnie z prawem. Przypominamy więc przepisy, które regulują zasady opisywania materiałów promocyjnych wykorzystywanych do zbierania 1,5%.
Okres rozliczeń podatkowych i kampanii procentowych w 2024 roku zakończył się, a do organizacji pożytku publicznego zaczęły spływać środki z alokacji. Niedługo zaczną je wydawać, w tym na kolejne kampanie procentowe - kampanie na początku 2025 roku.
Wykorzystując środki z 1,5% do promocji, należy stosować się do zapisów ustawy o działalności pożytku publicznego oraz specjalnego rozporządzenia. W uproszczeniu chodzi o to, żeby na materiałach promocyjnych znalazła się odpowiednia informacja.
Obowiązkowa informacja o finansowaniu z 1,5%
Organizacja pożytku publicznego zbiera 1,5% od podatników. Aby zachęcić ich do przekazania środków akurat na nią, tworzy materiały promocyjne: zamawia ogłoszenie w prasie, reklamę w internecie, drukuje ulotki itp. Działania te oznaczają konkretne wydatki. OPP może je pokryć z różnych źródeł – np. z darowizn lub z projektu (jeśli pisząc projekt przewidziała takie wydatki). W tych przypadkach obowiązek z art. 27c. ust. 1 ustawy (cytowanego poniżej) organizacji pożytku nie dotyczy.
Jeśli jednak do sfinansowania promocji (w całości lub w części) organizacja pożytku wykorzysta środki, które otrzymała w ramach 1,5%, to musi o tym poinformować. Informacja musi znaleźć się na wydrukowanej ulotce, być elementem ogłoszenia w gazecie, wyświetlić się w telewizyjnym spocie.
art. 27c. ust. 1 ustawy o działalności pożytku
Promocja prowadzona przez organizację pożytku publicznego, polegająca na publicznym zachęcaniu do przekazania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych, bez względu na formę dotarcia do podatnika, zawiera w szczególności informację o jej finansowaniu lub współfinansowaniu ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Szczegóły w rozporządzeniu Przewodniczącego KPP
Zacytowany zapis z ustawy o pożytku to nie wszystko. Żeby prawidłowo stosować art. 27c, trzeba też wdrożyć szczegółowe zalecenia z rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego w sprawie zamieszczenia informacji przez organizację pożytku publicznego z zakresu 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Rozporządzenie zezwala stosować na materiałach promocyjnych dwie formułki:
- Materiał promocyjny został sfinansowany/współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Sfinansowano/współfinansowano z 1,5% podatku
Druga, krótsza formułka, dozwolona jest w sytuacji, kiedy materiał promocyjny ma rozmiary uniemożliwiające zastosowanie pierwszej formułki.
Rozporządzenie opisuje też m.in. miejsce w materiale promocyjnym, gdzie powinna się znaleźć treść komunikatu, procent powierzchni, którą ma zajmować, sposób, w jaki ma zostać odczytana informacja, wysokość liter itp.
Programy komputerowe do rozliczeń podatkowych z informacją o wyborze OPP
Artykuł 27c ustawy o pożytku oraz wskazane rozporządzenie dotyczą również obowiązku właściwego oznaczania programów komputerowych wspomagających rozliczenia podatkowe i przekazywanie 1,5%.
Programy komputerowe do rozliczania PIT-ów są wykorzystywane przez organizacje pożytku do zbierania środków z alokacji. Nie zawsze do końca uczciwie wobec podatników i innych zbierających. Organizacja udostępnia program, który ułatwia rozliczenie z urzędem skarbowym. W programie zaszyty jest numer KRS jednej OPP. Procent idzie do rozpowszechniającej program organizacji pożytku, a korzystający z programu podatnik nie zawsze nawet zdaje sobie sprawę, że tak się dzieje. Innym wariantem jest programy do rozliczeń, gdzie lista OPP do wyboru ogranicza się np. do dziesięciu.
Użycie takich programów, ani nawet umieszczanie w nich organizacji pożytku w opisany sposób, nie jest zakazane. Istnieje jednak OBOWIĄZEK informowania, że korzystając z programu ma OGRANICZONY wybór organizacji pożytku, bądź też, że wybór ten jest SWOBODNY.
Zgodnie z art. 27c. ust. 2 ustawy o działalności pożytku każdy program musi więc zawierać odpowiednią informację o możliwości swobodnego wyboru i przekazania 1,5% OPP albo o braku swobodnego wyboru i przekazania 1,5%.
Obowiązek dotyczący programów komputerowych nakładany jest na wszystkich, którzy takie programy rozpowszechniają – niezależnie od tego, czy będzie to organizacja pożytku publicznego zbierająca 1,5%, czy też inny podmiot (np. redakcja czasopisma, która dodaje do danego wydania program do PIT-ów).
Podobnie jak w przypadku obowiązku informowania o wykorzystaniu środków z 1,5% do promocji, również w tym przypadku przepisy szczegółowe znajdują się w rozporządzeniu (tym samym - opisanym wyżej). Zaglądamy do niego, żeby wiedzieć jakiego sformułowania użyć i jak umieścić je w programie do rozliczania PIT-ów [kliknij i zobacz rozporządzenie].
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23