Projekt ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Miesiąc na uchwalenie ważnej ustrojowej regulacji
Rządowy projekt ustawy poświęcony ochotniczym strażom trafił 9 listopada do Sejmu. Projektowi nie nadano jeszcze numeru druku. Zakłada się, że przepisy zaczną obowiązywać już 1 stycznia 2022 r. Posłom zostawiono więc mało czasu na przedyskutowanie zaproponowanych rozwiązań.
Mało czasu będą też mieli strażacy ochotniczy na przygotowanie się do przyjęcia zupełnie nowej regulacji, która jest im dedykowana. Nawet jeśli projekt przepracowany zostanie na jednym posiedzeniu Sejmu w listopadzie, to biorąc pod uwagę kolejne etapy legislacyjne (głównie prace Senatu), finał nastąpi tuż przed świętami.
Pierwszą wersję projektu poznaliśmy pod koniec kwietnia. Projekt powstał w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, ale od samego początku bardzo ważną rolę odgrywała Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej. Projekt konsultowano w maju i czerwcu, ale formalnie pojawił się na rządowej ścieżce legislacyjnej dopiero z początkiem lipca. O ostatniej wersji projektu pisaliśmy pod koniec października.
Rządowy projekt ustawy o ochotniczych strażach pożarnych (projekt ustawy oraz projekty rozporządzeń, uzasadnienie, ocena skutków regulacji).
Dotyczy poprawy sytuacji Ochotniczych Straży Pożarnych, wzmocnienia ich roli oraz uhonorowania wieloletniej i ofiarnej służby strażaków ochotników poprzez m.in. wprowadzenie świadczenia ratowniczego dla strażaków ratowników OSP, którzy przez co najmniej 25 lat (w przypadku mężczyzn) oraz 20 lat (w przypadku kobiet) brali czynny udział w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych - świadczenie w wysokości 200 zł przysługiwać będzie także ratownikowi górskiemu (ochotnikowi z TOPR i GOPR), po spełnieniu analogicznych warunków dotyczących wieku, jak w przypadku członków OSP (opis ze strony sejmowej, z listy wniesionych projektów).
Projekt zawiera znacznie więcej niż wyeksponowane na stronie sejmowej świadczenie. Będzie dla strażaków ochotników ustawą ustrojową. Ma na celu "określenie w jednym akcie normatywnym rozproszonych uregulowań dotyczących relacji zachodzących między konstytucyjnie niezależnym stowarzyszeniem, jakim jest każda ochotnicza straż pożarna, konstytucyjnie niezależnym samorządem terytorialnym a administracją rządową, reprezentowaną przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej". Uzasadnienie wskazuje, że projekt czerpie z 17 innych ustaw (w tym z ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).
W skierowanym do Sejmu przedłożeniu znalazły się elementy, których wcześniej nie upubliczniano. Są to m.in. raport z konsultacji projektu, a także projekty 6 rozporządzeń (z uzasadnieniami o ocenami skutków regulacji).
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.