Projekt uchwały w sprawie polityki publicznej „Strategia rozwoju usług społecznych (...)” w planie prac legislacyjnych rządu i w konsultacjach
Pod koniec września w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia polityki publicznej pt. „Strategia rozwoju usług społecznych, polityka publiczna na lata 2021–2035”. Projekt ten dotyczy strategii deinstytucjonalizacji, o której ostatnio intensywnie debatujemy w III sektorze i w portalu.
Projekt uchwały i strategii jest nie tylko zasygnalizowany w wykazie prac legislacyjnych - jest też konsultowany. Oficjalnie ogłoszono konsultacje 4 października. Będą trwać do 2 listopada 2021 roku.
Przyjęcie uchwały zaplanowano na IV kwartał 2021 roku. Jako osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu wymieniony jest Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społeczne, Stanisław Szwed.
W wykazie prac legislacyjnych znajdziemy też wyjaśnienia, że strategia:
- koreluje z innymi dokumentami programowymi - przyjętym przez Radę Ministrów 26 sierpnia 2021 r. Krajowym Programem Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu oraz Strategią na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami przyjętą uchwałą Nr 27 Rady Ministrów z 16 lutego 2021 r., a także że
- opracowanie strategii dotyczącej deinstytucjonalizacji usług społecznych w Polsce jest jednym z kryteriów spełnienia warunkowości podstawowej dla polityki spójności w obszarze społecznym na lata 2021-2027 (warunek 4.4, dotyczący krajowych ram strategicznych polityki na rzecz włączenia społecznego i ograniczenia ubóstwa).
Opis projektu (istota rozwiązań) w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów
Zaplanowany w dokumencie proces deinstytucjonalizacji będzie obejmował działania zmierzające do rozwoju usług społecznych w społeczności lokalnej i uwzględniających następujące założenia:
1) priorytet usług społecznych realizowanych w środowisku zamieszkania dominuje nad usługami stacjonarnymi;
2) nastąpi rozwój lokalnych i zindywidualizowanych usług, w tym usług o charakterze zapobiegającym, które mają ograniczyć konieczność opieki instytucjonalnej;
3) realizowane będą działania zmierzające do wykorzystania zasobów i potencjału instytucjonalnej opieki długoterminowej na poczet rozwoju nowych usług środowiskowych w społeczności lokalnej;
4) zostaną zabezpieczone usługi stacjonarnej opieki długoterminowej, jako element systemu usług społecznych.
Strategia będzie realizowana w pięciu obszarach:
1) opieki nad dzieckiem, w tym dzieckiem z niepełnosprawnością;
2) opieki nad osobami starszymi;
3) niezależnego życia – wsparcia osób z niepełnosprawnościami;
4) wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi;
5) wsparcia osób w kryzysie bezdomności.
W pierwszym obszarze celem strategicznym będzie zwiększenie udziału rodzin i rodzinnych form pieczy zastępczej w opiece i wychowaniu dzieci, w tym dzieci z niepełnosprawnościami. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i celów szczegółowych są następujące:
1) Działania wspierające rodziny pochodzenia dzieci będą zapobiegać umieszczaniu dzieci w pieczy zastępczej.
2) Sytuacja dzieci w rodzinach przeżywających kryzys poprawi się, co spowoduje ich integrację i włączenie społeczne.
3) Działania doprowadzą do usprawnienia systemów ochrony dzieci i pieczy zastępczej.
4) Rozwój rodzinnej pieczy zastępczej, w tym zawodowej w szczególności ukierunkowanej na dzieci z niepełnosprawnością i chore.
5) Działania zmierzające do tego aby każde dziecko wychowywało się w rodzinie: biologicznej, adopcyjnej, zastępczej lub rodzinnym domu dziecka.
W drugim obszarze celem strategicznym będzie zbudowanie skutecznego i trwałego systemu opieki nad osobami starszymi świadczącego usługi społeczne.
Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i celów szczegółowych są następujące:
1) Wdrożenie systemu realizacji usług społecznych oraz standaryzacja usług świadczonych na rzecz osób starszych;
2) Wsparcie rodziny realizującej opiekę;
3) Rozwój środowiskowych form wsparcia;
4) Wsparcie i rozwój kadr świadczących usługi społeczne.
W trzecim obszarze celem strategicznym będzie włączenie społeczne osób z niepełnosprawnościami dające możliwość życia w społeczności lokalnej niezależnie od stopnia niepełnosprawności. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i celów szczegółowych są następujące:
1) Stworzenie systemu wsparcia osób i rodzin z niepełnosprawnościami.
2) Działania zapobiegające umieszczaniu osób z niepełnosprawnościami w instytucjach opieki całodobowej.
3) Wdrożenie idei niezależnego życia, wspartej mieszkalnictwem wspomaganym.
5) Dążenie do usamodzielniania mieszkańców instytucji całodobowej opieki stacjonarnej.
W czwartym obszarze celem strategicznym będzie stworzenie skutecznego systemu wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i celów szczegółowych są następujące:
1) Utworzony zostanie spójny system wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
2) Nastąpi intensywny rozwój usług społecznych skierowanych do osób z zaburzeniami psychicznymi, co ograniczy konieczność korzystania z usług opieki całodobowej.
3) Przygotowana zostanie kadra specjalistyczna realizująca usługi zdrowotne i społeczne dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi.
W piątym obszarze celem strategicznym będzie stworzenie skutecznego systemu wsparcia dla osób w kryzysie bezdomności. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i celów szczegółowych są następujące:
1) Wdrożenie systemu koordynacji oraz standaryzacji usług społecznych dla osób w kryzysie bezdomności.
2) Opracowanie i wdrożenie rozwiązań na rzecz przejścia ze wsparcia instytucjonalnego do wsparcia w formie mieszkaniowej.
Strategia zakłada szeroką współpracę podmiotów obejmującą zasięgiem administrację rządową i samorządową oraz sektor pozarządowy.
W Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej zostanie powołany Zespół ds. realizacji Strategii rozwoju usług społecznych, polityka publiczna na lata 2021-2035. W jego skład wejdą przedstawiciele podmiotów odpowiedzialnych za realizację opisanych działań. Zespół opracuje szczegółowy sposób monitorowania postępu realizacji działań zaplanowanych w dokumencie oraz cykliczność sprawozdań z ich realizacji. Punktem odniesienia w monitorowaniu realizacji działań będzie opracowany zestaw wskaźników obrazujących oczekiwane rezultaty realizacji Strategii na poziomie celów strategicznych.
Projekt uchwały w internecie
W serwisie Rządowego Procesu Legislacyjnego (legislacja.gov.pl) nie ma jeszcze upublicznionego projektu omówionej uchwały, jednak można znaleźć projekt w internecie.
Dostępna jest wersja z 22 września 2021 roku. Można ją pobrać ze strony bip Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
Zaproszenie do konsultacji
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.