Realizowanie przez organizacje pozarządowe obowiązków związanych z pracowniczymi planami kapitałowymi wiąże się w kwietniu z podpisaniem umowy z firmą prowadzącą PPK (obowiązek zawarcia umowy dotyczy nawet takich NGO, w których nikt do PPK nie chce przystąpić). Na podpisanie umowy jest wyznaczony termin. Ale zanim to zrobimy, trzeba najpierw ustalić sporo w samej organizacji z naszymi pracownikami. A zacząć trzeba od informacji.
Pracownicze plany kapitałowe to nowy obowiązek, który muszą realizować organizacje pozarządowe zatrudniające pracowników i współpracowników, na takich samych zasadach jak wszyscy inni pracodawcy. Wdrażanie PPK w NGO to proces, który możemy podzielić na kilka etapów - kroków (opisujemy to m.in. w tekście: Pracownicze plany kapitałowe – obowiązki organizacji pozarządowych). Dziś chcemy poświęcić uwagę wstępnym etapom tego procesu, które łatwo zlekceważyć, a są równie ważne, jak pozostałe kroki.
PPK jest dla pracowników
Pracownicze plany kapitałowe to dodatkowe obowiązki dla NGO-sów. Muszą je realizować w określonych terminach i w określony sposób. Ale nie oznacza to, że wiedzę o PPK muszą zgłębić tylko zarządy organizacji, ich "służby" kadrowe i księgowe. Wiedza o PPK musi dotrzeć również – a może przede wszystkim - do pracowników organizacji. W pierwszej kolejności do tych zatrudnionych na umowy o pracę – czyli stałych – ale również do np. opłacanych na podstawie umów cywilno-prawnych, szczególnie jeśli współpracują z organizacją regularnie i nieincydentalnie.
Przypominamy
Ustawa o pracowniczych planach kapitałowych (w art. 2 ust. 1) definiuje jako osobę zatrudnioną każdą osobę, która z tytułu zawartej umowy zatrudnienia, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, płaconym przez zatrudniającego. Dlatego jako pracowników traktujemy zarówno osoby zatrudnione na umowę o pracę jak i te, które zatrudniamy np. na umowę zlecenie (jeśli od takiej umowy odprowadzane są składki).
O czym powinniśmy poinformować pracowników i współpracowników
Trzeba założyć na początku, że nasi pracownicy i współpracownicy nie wiedzą o PPK nic, albo wiedza ta jest bardzo niewielka. Podstawowa informacja, jaką przekazujemy, będzie więc dotyczyła samej idei oszczędzania w pracowniczych planach kapitałowych. Należy przekazać na jakich zasadach się do nich przystępuje, bądź nie przystępuje – czyli, że decyzja w sprawie PPK należy do pracownika (osoby ubezpieczonej).
Ponieważ PPK to określony procent zapłaty za pracę "odpisany" od wynagrodzenia i przekazany do programu, a także określone środki od pracodawcy warto poinformować, jakie kwoty będą trafiały na konto ubezpieczonych w PPK i jaki to będzie miało wpływ na wynagrodzenie "do ręki".
PODPOWIEDŹ. Koniecznie poinformuj o:
- Pracowniczych Planach Kapitałowych i zasadach ich finansowania,
- wysokości obowiązkowych wpłat pracownika i pracodawcy
- możliwości wnoszenia przez pracownika wpłaty dobrowolnej i jej maksymalnej wysokości,
- przysługującej pracownikowi ze środków budżetu państwa wpłacie powitalnej i rocznej,
- możliwości zrezygnowania w każdej chwili z PPK, a także powrotu do niego w dowolnym momencie,
- możliwości obniżenia wpłaty obowiązkowej dla pracownika, którego wynagrodzenie osiągane z różnych źródeł w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia,
- możliwości dobrowolnego przystąpienia do programu przez pracownika powyżej 55 roku życia.
(za tekstem: Pracownicze plany kapitałowe – obowiązki organizacji pozarządowych)
Jak przekazać informację pracownikom i współpracownikom
Oczywiście najlepiej tak, żeby został ślad – dokument potwierdzający, że informacja została przekazana. W zależności od zasad organizacyjnych, jakie stosuje dana NGO, informacje mogą być przekazane mailowo (np. zebrane w pliku dołączonym do maila). Wcześniej możemy też takie informacje przekazać na spotkaniu z pracownikami. Oczywiście forma pisemna też jest możliwa, jeśli właśnie w ten sposób komunikujemy się z naszą załogą.
Wybór firmy obsługującej PPK – tu też potrzebna jest informacja
Wybór instytucji, która będzie zarządzała kontami naszych pracowników, a następnie podpisanie z tą instytucją umowy, musi nastąpić do 23 kwietnia 2021 roku. Umowę musimy zawrzeć niezależnie od tego, czy nasi pracownicy zdecydują się na przystąpienie do PPK, czy też wszyscy zrezygnują (wtedy również musimy mieć podpisaną umowę z instytucją, na wypadek zmiany decyzji przez pracowników lub zatrudnienia nowych, którzy chcieliby uczestniczyć w PPK). Ważne jest, żeby wybór został dokonany wspólnie z pracownikami i współpracownikami organizacji (dużo miejsce poświęciliśmy temu zagadnieniu podczas #ngoplLIVE Jak wdrożyć Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) w NGO?).
Tu również organizacja będzie musiała przekazać swoim pracownikom i współpracownikom konkretne informacje. Wybór musi przecież nastąpić w oparciu o wiedzę m.in. o tym, jakie warunki oferuje dana instytucja i jakie koszty pobiera za obsługę. Zbierzmy informacje o ofertach – te informacje udostępnione są pod adresem https://www.mojeppk.pl/lista-instytucji-finansowych.html. Ale nie poprzestańmy na odesłaniu pracowników do internetu. Spiszmy informacje o instytucjach i przekażmy je w przystępnej dla naszej załogi formie.
Dokumentacja decyzji pracowników i współpracowników
Powyżej opisaliśmy co my – organizacje-pracodawcy – dajemy naszym pracowników, jakie informacje im przekazujemy i jakiej formie można to zrobić. Ale również pracownicy przekazują nam informację. To informacja o zamiarze uczestniczenia w PPK. W zależności od wieku pracowników (patrz niżej) będzie to decyzja o rezygnacji z uczestnictwa w programie lub wniosek o przystąpienie do programu.
Przypomnijmy, że PPK jest dla ubezpieczonych wyborem. Mogą do nich przystąpić lub nie. W zależności do jakiej grupy wiekowej należą, zapisywani są do PPK "z automatu" - domyślnie (pracownicy w wieku 18-54 lata) lub też muszą zadeklarować swój udział w PPK (pracownicy w wieku 55-70 lat). Więcej na ten temat zob. Pracownicze plany kapitałowe – obowiązki organizacji pozarządowych).
- Pracownicy, którzy ze względu na wiek, zapisani są do PPK domyślnie, jeśli rezygnują z udziału w programie muszą złożyć pracodawcy deklarację rezygnacji. Wzór takiej deklaracji określa rozporządzenie ministra finansów z 12 czerwca 2019 r. w sprawie deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do pracowniczych planów kapitałowych. Zobacz wzór: https://www.mojeppk.pl/pliki/repozytorium-plikow/materialy-do-pobrania/pdf/deklaracja_o_rezygnacji_z_dokonywania_wplat_do_ppk.pdf.
- Pracownicy, którzy ze względu na wiek, nie są domyślnie zapisani do programu, a chcą do niego przystąpić, składają pracodawcy wniosek. Wzór wniosku nie jest określony. Warto, żeby organizacja przygotowała taki wzór, stosując standardowe zasady sporządzania podobnych dokumentów (dokument powinien mieć datę i miejsce sporządzenia, informację do kogo jest adresowany /w tym przypadku nazwę i adres organizacji/, określać czego dotyczy, może mieć w nazwie słowo "wniosek" oraz miejsce na podpis osoby, która będzie go składała).
Organizacja-pracodawca powinna pamiętać o ważnej zasadzie dotyczącej PPK. Pracodawca powinien być neutralny i nie może wpływać na wybór pracownika. Niedozwolone jest wiec nakłanianie osoby zatrudnionej lub uczestnika PPK do rezygnacji z oszczędzania w programie.
Warto też korzystać z informacji gromadzonych na stronie https://www.mojeppk.pl.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23