Sierpień w serwisie warszawa.ngo.pl poświęcimy klimatowi, a właściwie temu, jak – realizując różne działania statutowe – organizacje pozarządowe mogą wprowadzać rozwiązania służące ochronie przyrody i klimatu.
Od 29 lipca 2021 r. żyjemy na ekologiczny kredyt. Według wyliczeń organizacji Global Footprint Network tego dnia właśnie ludzkość wyczerpała zasoby ziemi (gleba, paliwa kopalne, lasy, surowce, woda), odnawialne w sposób naturalny w ciągu roku. Współcześnie ludzie zużywają 74 procent więcej zasobów niż ekosystemy planety są w stanie zregenerować.
Odpowiedzialność za ograniczenie zużycia zasobów Ziemi oczywiście w dużej mierze spoczywa na przemyśle, wielkich koncernach, decydentach wyznaczających strategiczne cele dla społeczeństw.
Jednak w obliczu katastrofy klimatycznej odpowiedzialnym obywatelom trudno stać z założonymi rękami. Nasze codzienne wybory także mogą mieć i mają wpływ na to, w jakim stanie pozostawimy planetę następnym pokoleniom.
Organizacje pozarządowe są środowiskiem, w którym troska o dobro wspólne zawsze jest ważną wartością. Dlatego w sierpniu chcemy Wam przybliżyć sposoby na to, jak – w czasie swoich statutowych działań czy w czasie realizacji zadań publicznych na zlecenie podmiotów publicznych – brać po uwagę wpływ tych działań na klimat i na stan planety.
Zobaczcie, o czym będziemy pisać!
Zakaz używania plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku
W Warszawie w 2019 r. w umowach na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe pojawiła się klauzula dotycząca zakazu używania plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku. Pierwszy, pełny rok jej obowiązywania przypadł na 2020 r. Jak się łatwo domyślić, pandemia nie sprzyjała wywiązywaniu się z zapisanych w klauzuli zobowiązań. Być może dlatego ani Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej ani Centrum Komunikacji Społecznej nie badało przestrzegania tych zapisów przez organizacje pozarządowe w trakcie realizacji zadań publicznych.
Przypomnimy jednak brzmienie tej klauzuli i wyjaśnimy niektóre pojęcia, które się w niej znalazły. Jeśli chcecie wiedzieć, gdzie się znajdują zakazane poliolefiny, czego dotyczy norma EN 13432 i czy kranówka jest bezpieczna, zajrzyjcie tutaj: Bez jednorazowego plastiku podczas realizacji zadań publicznych >
Kryteria proklimatyczne w ogłoszeniach konkursowych
Tego w Warszawie jeszcze nie ma i w żadnym z Biur ani Dzielnic nie toczą się rozmowy, aby takie kryteria uwzględnić w ogłoszeniach konkursowych i w procesie oceny ofert konkursowych. Nie jest jednak wykluczone, że w niedalekiej przyszłości i urząd i organizacje będą musiały się z tym tematem zmierzyć. Jak wynika bowiem z informacji uzyskanej z Biura Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej wprowadzanie takich kryteriów zarówno do zamówień publicznych, jak i do innych procedur miejskich, w tym do konkursów na realizację zadań publicznych będzie konsekwencją wdrażania dwóch rekomendacji Warszawskiego Panelu Klimatycznego, które dotyczą zamówień publicznych, a także realizacji priorytetów Miasta związanych z dążeniem do neutralności klimatycznej.
Te dwie rekomendacje WPK brzmią tak:
- Integracja społecznych i środowiskowych aspektów zamówień publicznych, realizująca zasady zrównoważonego rozwoju: – analiza realizowania zrównoważonych zamówień publicznych przez miasta partnerskie Warszawy oraz miasta, należące do sieci w których funkcjonuje (ze szczególnym uwzględnieniem metropolii leżących w Unii Europejskiej); – opracowanie strategii wykorzystywania zamówień do osiągania celów energetyczno-klimatycznych, takich jak oszczędności na zużyciu energii oświetlenia ulicznego czy zmniejszenie zapotrzebowania energetycznego budynków; – powiązanie celów energetycznych z innymi, strategicznymi posunięciami postulowanymi w ramach rekomendacji (np. zasady budowy/rozbiórki budynków uwzględniające kwestie efektywnego wykorzystywania materiałów budowlanych w celu zwiększenia efektywności surowcowej i realizacji zasad gospodarki o obiegu zamkniętym).
- Przyjęcie zasady, że planowane inwestycje w nowe budynki dla samorządu będą powstawały w wyniku procedur, w których waga kryterium śladu ekologicznego będzie nie niższa niż 15%, przy czym ślad ekologiczny będzie liczony z uwzględnieniem budowy oraz eksploatacji w zdefiniowanym cyklu życia budynku.O
O tym między innymi, jak takie kryteria klimatyczne mogłyby wyglądać w ogłoszeniach konkursowych rozmawiać będziemy z Ewą Chomicką z kolektywu Kultura dla klimatu, współtwórczynią platformy Kultura dla klimatu, na której zebrane są praktyczne informacje i porady dla tych, którzy chcą w swoje działalności kierować się troską o klimat i planetę.
Kultura dla Klimatu. Wyjątkowa inicjatywa ekologiczna dla kultury >
Jak ograniczyć ślad środowiskowy?
Kultura dla klimatu to bardzo dobre źródło wiedzy. Czerpaliśmy z niego przygotowując tekst o tym, czym jest ślad węglowy, ślad wodny i ślad środowiskowy. Mamy dla Was także podpowiedzi, co robić, aby – jako organizacje – tych śladów zostawiać jak najmniej.
Zaglądajcie w sierpniu na warszawa.ngo.pl!
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23