Obchodzimy rocznicę 30 lat wolności. Dla środowiska organizacji pozarządowych jest to szczególny jubileusz: choć istnieją takie, których korzenie sięgają czasów wcześniejszych, to 1989 rok można uznać za symboliczne narodziny sektora.
A więc od wolności się wszystko zaczęło. To wartość „założycielska” dla sektora pozarządowego. Korzystając z wolności zrzeszania, obywatele zakładają stowarzyszenia i fundacje, poprzez które realizują inne, ważne dla siebie wartości. Jakie?
Przyjrzyjmy się aksjologicznej mapie sektora i zmianom, jakie zaszły na niej w ciągu ostatnich 10 lat.
5 najważniejszych wartości
Najważniejszymi wartościami, jakie leżą u podstaw działania polskich organizacji pozarządowych, są dziś uczciwość i profesjonalizm – po 43% organizacji wskazuje właśnie na nie. Na kolejnych miejscach znalazły się poczucie misji, zapał i zaangażowanie, a także zaufanie. To nie znaczy, że inne wartości się nie liczą, ale takie są priorytety dla sektora jako całości.
O czym świadczy taki wybór? Uczciwość to warunek konieczny, aby zaistniało ważne dla organizacji zaufanie. Poczucie misji oraz zapał i zaangażowanie – to wartości „wprawiające organizacje w ruch”: wyznaczające ich cele i umożliwiające ich realizację.
Najmniej może pasujący do zestawu podstawowych wartości sektora wydaje się profesjonalizm, szczególnie że jest przez organizacje specyficznie rozumiany: wybierany znacznie częściej niż na przykład skuteczność czy zgodność z procedurami. Być może dążenie do profesjonalizmu świadczy o potrzebie diagnozowanej w wielu badaniach organizacji: posiadania stabilnych zasobów pozwalających na systematyczny rozwój swoich działań.
2008-2018: co się zmieniło?
Zestaw najważniejszych wartości, jakimi dzisiaj kierują się organizacje, jest dość zbieżny z tym sprzed dekady. Zauważalna jest jednak istotna różnica – przed dekadą organizacje były bardziej zgodne co do kilku fundamentalnych, powszechnie podzielanych zasad. W 2008 roku pod listą pięciu najczęściej wskazywanych wartości „podpisywała się” ponad połowa organizacji – dziś aż o 11 punktów procentowych mniej. Organizacje są więc bardziej zróżnicowane, mniejsze ich grono jest w stanie zgodzić się co do określonego kanonu wartości.
W 2008 roku uczciwość była niezaprzeczalnie na szczycie rankingu – około 70% organizacji wyznawało właśnie tę wartość, a kolejną w rankingu skuteczność wskazywało 48% organizacji. Profesjonalizm zajmował dopiero trzecie miejsce i choć różnica w procencie wskazań między 2018 a 2008 jest niewielka (wynosi 3 punkty procentowe), to w 2018 roku organizacje bardziej cenią profesjonalizm niż skuteczność.
Gdyby więc podsumować zmiany w ciągu ostatnich 10 lat w czołówce rankingu, to spada znaczenie uczciwości i skuteczności, rośnie natomiast waga profesjonalizmu i poczucia misji.
Przejrzystość, otwartość i niezależność coraz ważniejsze
Takie wartości jak: przejrzystość, niezależność, otwartość i tolerancja jako najważniejsze wskazuje od 20% do 30% sektora. Gdyby jednak prognozować zmiany w sektorze na podstawie tego, co miało miejsce w ciągu ostatniej dekady, można spodziewać się wzrostu ich znaczenia. Bo jeszcze 10 lat temu jako ważne dla siebie wybierało je nie więcej niż 15% organizacji. Na znaczeniu zyskały także, poza wspomnianymi wyżej, determinacja w działaniu oraz wierność tradycjom.
Warto przyjrzeć się jednak nie tylko najpowszechniej wyznawanym wartościom, ale także tym, które są dla organizacji najmniej istotne. Obecnie są to: demokratyczne zarządzanie, zgodność z procedurami, solidarność, samopomoc, i – przede wszystkim – wynik ekonomiczny.
Także w tej grupie nastąpiły pewne przesunięcia w ostatniej dekadzie: w 2008 roku wyżej w rankingu była solidarność i demokratyczne zarządzanie, za to wśród 5 wartości najrzadziej wskazywanych jako ważne znajdowały się niezależność i wierność tradycjom.
Poniżej prezentujemy pełną listę badanych wartości wraz z odpowiedziami organizacji w 2008 i 2018 roku.
Tabela 1. Wartości ważne dla organizacji w 2018 i 2008 roku
(odpowiadając na pytanie o najważniejsze wartości organizacje mogły wskazać ich maksymalnie 5)
Jak wartości dzielą sektor?
Powyżej opisany został kanon wartości sektora pozarządowego jako całości. A przecież linie podziału bazujące na różnicach w wyznawanych wartościach dzielą także organizacje. Przyczyny tych podziałów mogą być prozaiczne – na przykład zasięg działania organizacji, jej główne pole działania czy nawet forma prawna.
Poniżej pokazujemy, jak można podzielić sektor ze względu na ważne dla organizacji wartości – obraz ten jest mocno uproszczony, ale pokazuje, że trudno mówić o jednym kanonie wartości łączącym wszystkie organizacje.
- Największą grupę organizacji (26%) wyróżnia przede wszystkim to, że są „uczciwe i bezinteresowne”: jak można się domyśleć ważna jest przede wszystkim uczciwość, bezinteresowność i użyteczność, za to relatywnie rzadziej profesjonalizm, zapał czy konsekwencja w działaniu. Co trzecia organizacja w tej grupie to klub sportowy. Dodatkowo wyróżnia je duży udział organizacji o długim stażu (ponad 15-letnim), działających na skalę lokalną i na terenach wielskich.
- Niewiele mniejszy (24%) segment sektora to „zawodowcy” – organizacje, które stawiają przede wszystkim na profesjonalizm i skuteczność w działaniu, za to (relatywnie) rzadziej odwołują się do takich wartości jak uczciwość, dobro wspólne czy bezinteresowność. Te organizacje wyróżnia szeroka skala działania, lokalizacja w dużych miastach i wyższy niż przeciętny odsetek podmiotów zatrudniających stały personel.
- 17% organizacji można nazwać „ideowcami” dla których liczy się głównie dobro wspólne, determinacja w działaniu i zapał, rzadziej natomiast przywiązują wagę do przejrzystości działań, zgodności z procedurami czy nawet uczciwości. W tej grupie bardziej niż w innych dominują stowarzyszenia o krótkim stażu działania. Funkcjonują przede wszystkim dzięki społecznemu zaangażowaniu. Częściej spotkamy je w mniejszych miejscowościach niż w dużych miastach.
- 16% organizacji to „transparentni demokraci”, którzy częściej niż inni skupieni są na przejrzystości, uczciwości, zgodności z procedurami oraz demokratycznym zarządzaniu, rzadziej zaś na otwartości i tolerancji, bezinteresowności czy wierności tradycjom. Wyróżniają się nieco dłuższym stażem działania, szeroką skalą aktywności, częstszym zatrudnianiem pracowników i zlokalizowaniem w dużych miastach. Pod względem sposobu działania najbliżej im do „zawodowców”.
- Także 16% organizacjimożna nazwać „otwartymi”. Stawiają głównie na tolerancję, uczciwość i – częściej niż inni – solidarność, za to rzadziej na skuteczność czy profesjonalizm. Częściej niż inne grupy podejmują działania międzynarodowe. Na tle całego sektora wyróżniają się większym udziałem organizacji kulturalnych. Działają raczej społecznie i mają największą skuteczność w angażowaniu zewnętrznych wolontariuszy.
Pewne jest jedno: sektor pozarządowy – czy nam się to podoba, czy nie – nie jest aksjologicznym monolitem. Choć można wskazań wartości najpowszechniej uznawane za ważne, to i tak podpisuje się pod nimi mniej niż połowa organizacji. I trudno się dziwić, w końcu… na początku była wolność.
Artykuł powstał na podstawie danych zebranych w badaniu „Kondycja organizacji pozarządowych w Polsce 2018”, zrealizowanym metodą CAWI przez Stowarzyszenie Klon/Jawor w 2018 roku na ogólnopolskiej, losowej próbie ponad 1 tys. stowarzyszeń i fundacji.
Badania „Kondycja organizacji pozarządowych w Polsce 2018” zostały sfinansowane ze środków Fundacji im. Stefana Batorego oraz środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.