Marketing społeczny, którego nie powstydziłyby się znane komercyjne brandy? Tak, to możliwe! Promocja organizacji społecznych to nie tylko posty pisane po godzinach, grafiki ze Stocka i lajki od znajomych. Jeśli chcesz wznieść komunikację swojej organizacji na wyższy poziom lub rozpocząć kampanie edukacyjne w sieci, ale potrzebujesz inspiracji – sprawdź 10 przykładów, które pokażą Ci, jak robić to dobrze i zmotywują do działania!
Marketing NGO w wersji PRO
Działania promocyjne to nie – wbrew obiegowej opinii – mało istotny dodatek do działań organizacji pozarządowych. Wręcz przeciwnie: często to siła napędowa ich rozwoju. Im więcej osób o nas wie, tym więcej ludzi, firm i instytucji chce z nami współpracować. Rozpoznawalność i duże zasięgi otwierają wiele drzwi i coraz więcej osób z trzeciego sektora to rozumie.
Jeżeli lubisz uczyć się od najlepszych, a przykłady skutecznych działań dodają Ci skrzydeł — koniecznie zapoznaj się z organizacjami i kampaniami społecznymi, które szczególnie zapadły w pamięć redakcji bloga Sektor 3 .0. Uzupełnij listę własnymi inspiracjami i wracaj do niej za każdym razem, kiedy pojawi się zwątpienie w sens prowadzenia komunikacji na poziomie PRO.
➡️Przeczytaj także: Branding w NGO: Jak stworzyć markę, której ludzie zaufają?
Nie tylko działają, ale też świetnie to pokazują
Czasem kluczowa jest przykuwająca wzrok identyfikacja wizualna, innym razem skuteczna komunikacja z konkretną grupą odbiorców lub o ponadprzeciętna charyzma liderów i liderek organizacji. I choć każdy powinien wypracować własny styl i indywidualnie wybrać optymalne platformy oraz formaty komunikacji, inspirowanie się tymi, którzy robią to skutecznie, może być pomocne w stawianiu kolejnych marketingowych kroków. Łapcie więc i korzystajcie!
1. Cześć Ciało – kolorowo i bez tabu
Przykuwające wzrok kolory, język dopasowany do grupy odbiorców i obecność na najpopularniejszych wśród młodych platformach – tak jednym zdaniem można podsumować świetną, konsekwentnie realizowaną komunikację marketingową Fundacji Cześć Ciało, która tworzy edukacyjną przestrzeń o dojrzewaniu w social mediach dla nastolatków i nastolatek.
Bez tematów tabu, wprost i bez nadęcia. Taka forma komunikacji doskonale oddaje misję organizacji, buduje autentyczność i dociera do szerokiego grona odbiorców. W budowaniu zasięgu pomaga angażowanie influencerów, ale podstawą jest charakterystyczny język i dopracowana, spójna oprawa wizualna marki.
Już wiesz, jak wygląda to w wersji PRO, ale jeśli dopiero zaczynasz kreować identyfikację wizualną organizacji, zacznij od początku. Sprawdź – jak krok po kroku zaprojektować logo dla organizacji.
2. Mali Bracia Ubogich – storytelling, który łapie za serce
Opowiadanie historii to jedna z najbardziej angażujących i poruszających technik komunikacyjnych, o czym doskonale wie Stowarzyszenie mali bracia Ubogich. Pokazywanie relacji, jakie wolontariusze i wolontariuszki nawiązują z podopiecznymi – starszymi, samotnymi osobami – sprawia, że nie da się przejść obok tej organizacji obojętnie. Nie tylko robią fantastyczne rzeczy, ale również potrafią to świetnie pokazać.
Stowarzyszenie stale poszukuje darczyńców i wolontariuszy, jednak szczególnie intensyfikuje działania w momentach, kiedy serca są najbardziej otwarte na pomoc innym, tworząc wtedy poruszające kampanie świąteczne..
3. Okresowa Koalicja – jak przebić się z tematem tabu
Co się dzieje, kiedy organizacje, fundacje i ekspertki połączą swoje siły, aby walczyć z ubóstwem menstruacyjnym? Dziesiątki tysięcy osób – w tym rozpoznawalne twarze ze świata mediów – podpisuje apel do rządzących o wprowadzenie bezpłatnych środków menstruacyjnych oraz edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego we wszystkich polskich szkołach.
Bez wątpienia do popularności akcji Okresowej Koalicji – realizowanej we współpracy z Kulczyk Foundation – przyczyniły się materiały wideo publikowane w mediach społecznościowych. Charakterystyczne z uwagi na lekki ton i humor, przy jednoczesnym podkreślaniu wagi tematu. Bohaterka krótkich filmików, na początku roku pożegnała się z obserwatorami i obserwatorkami oraz zaprzestała publikowania treści – mam jednak nadzieję, że to nie ostatnie słowo Okresowej Koalicji! Choć nie każdy polubił cięty język i mocny przekaz, to taka forma zwraca uwagę i zostaje w pamięci.
Jeśli również chcesz wykorzystać potencjał materiałów wideo, ale wciąż nie wiesz, od czego zacząć i jak przekonać do tworzenia rolek siebie i innych – sprawdź bezpłatny kurs na platformie e-learning Sektor 3.0. Znajdziesz tam materiały edukacyjne dla osób, które chcą lepiej zrozumieć i wykorzystać krótką formę wideo w budowaniu zasięgu swojej organizacji.
4. Dziewuchy Dziewuchom – bezkompromisowość, która staje się wizytówką
Pozostając przy ostrym przekazie, zajrzyjmy na profile Fundacji Dziewuchy Dziewuchom, które wyróżniają się komiksową, nawiązującą do popkultury i memów estetyką. Dziewuchy nie gryzą się w język, kiedy poruszają trudne tematy związane z feminizmem i aborcją. Nie zważając na zróżnicowany odbiór – od skrajnie negatywnego, po głosy pełnego poparcia – docierają do kolejnych dziesiątek tysięcy odbiorców i odbiorczyń.
Czego możemy się nauczyć od Dziewuch w kontekście budowania zasięgu?
- Emocje przekładają się na reakcje. W tym przypadku to zasługa odważnych haseł i wyrazistego języka.
- Konsekwencja w przekazie. Ruch działa od 2016 roku (jako fundacja od 2018).
- Charakterystyczna estetyka. Mocna kreska i wyróżniająca się kolorystyka sprawiają, że komunikaty są rozpoznawalne i zapamiętywalne.
- Aktywność w momentach kluczowych społecznie. Dziewuchy głośno komentują najważniejsze wydarzenia, jak ogólnopolskie protesty, wybory czy zmiany prawne.
5. Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Osób z Zespołem Downa „Tęcza” – głos, który został usłyszany
Wykorzystując nośność okresu wyborczego w Polsce, Stowarzyszenie „Tęcza” przy wsparciu agencji reklamowej Ancy stworzyło głośną kampanię społeczną „Mamy głos. Usłysz go!”, której celem jest zwiększenie obecności osób z niepełnosprawnością intelektualną w życiu publicznym. Najważniejszym elementem kampanii był spot, którego bohaterami i bohaterkami są osoby z zespołem Downa.
Profesjonalnie nakręcony materiał, dobrze dobrana lokacja i spójna kampania social mediowa wokół spotu zaowocowały dyskusją na temat głosu osób z niepełnosprawnością intelektualną. Przedstawicielki stowarzyszenia miały możliwość wypowiedzi w popularnych programach telewizyjnych i radiowych, co jest kolejną cegiełką do szerzenia wiedzy na temat trisomii 21 i budowania bardziej inkluzywnego społeczeństwa.
Masz pomysł na zaistnienie dzięki materiałom wideo, ale nie masz możliwości współpracy z profesjonalną agencją? Chcesz zrobić to samodzielnie, ale blokuje Cię brak umiejętności technicznych? Skorzystaj z bezpłatnego kursu: Jak tworzyć angażujące multimedia wspierające komunikację.
6. Wschód – nowy poziom organizacji społecznych w Polsce
Inicjatywa Wschód to organizacja, która ma rozmach zarówno w działaniach, jak i komunikacji marketingowej. Nowoczesna estetyka dorównująca profesjonalizmem znanym komercyjnym markom, pomaga w komunikowaniu szeroko zakrojonych działań z obszarów: klimatu, sprawiedliwości społecznej i praw kobiet. Są tam, gdzie ich potencjalni odbiorcy (Tiktok, Instagram, Facebook), ale organizują również liczne akcje, jak Obóz Aktywistyczny czy Rewolucyjny Klub Książki Wschodu. Szybko reagują na bieżącą sytuację społeczno-polityczną, a każdy materiał publikowany jest w najwyższej jakości.
Poza dążeniem do profesjonalizacji, cenną lekcją od Wschodu może być konkretne i transparentne komunikowanie, jak wspierać ich działania. Dobrym przykładem jest sklepik z symbolicznymi prezentami, zamiast typowych „produktów” np. dołożenie swojej cegiełki na bilet kolejowy dla aktywistki na protest.
Zainspirowały Cię działania fundraisingowe Inicjatywy Wschód i chcesz skuteczniej zbierać fundusze dla swojej organizacji? Zacznij od tego poradnika: Lead generation w NGO, czyli jak pozyskać nowych odbiorców, darczyńców i wolontariuszy.
7. Można zwariować – język, który oswaja trudne tematy
Zdrowie psychiczne, choć od kilku lat coraz śmielej pojawia się w przestrzeni publicznej, wciąż pozostaje tematem trudnym, a w niektórych kręgach wręcz tabu. Fundacja Można Zwariować działa na rzecz zwalczania stereotypów, edukuje i wspiera osoby w kryzysie. Jej orężem jest m.in. kreatywny język, którego przykładem jest nazwa grupy wsparcia: „Mam to w grupie!”. Zabawa słowem nadaje komunikatom charakteru, a jednocześnie pomagają oswajać temat bez ujmowania mu powagi.
8. Mamy Podobnie – estetyka, która przytula
Czasami trafna identyfikacja wizualna mówi więcej niż tysiąc słów i doskonale obrazują to kreacje Fundacji Mamy Podobnie. To przykład kolejnej organizacji dotykającej tematu zdrowia psychicznego, w tym przypadku jednak założycielki – Olimpia i Paulina – postawiły na empatię i czułość. To pokazuje, że na te same tematy można rozmawiać w różny sposób. Twoja organizacja nie musi kopiować stylu od innych, wypracujcie komunikację, która będzie bliska Wam i Waszym odbiorcom i odbiorczyniom.
Budując własną komunikację wizualną, możecie skorzystać z prostych, bezpłatnych narzędzi – nie dla grafików. Obecnie najpopularniejsza wśród organizacji pozarządowych jest Canva. O jej funkcjach możesz dowiedzieć się z kursu na platformie e-learningowej Sektor 3.0: Projektowanie w Canva – zaawansowane narzędzia i metody.
9. Porozmawiajmy Szczerze o Otyłości – skuteczna kampania offline
Ogólnopolska kampania społeczna „Porozmawiajmy Szczerze o Otyłości” jest realizowana przez firmę Novo Nordisk Pharma Sp. z o.o., we współpracy z organizacjami pozarządowymi i instytucjami zaangażowanymi społecznie (pełna lista partnerów dostępna na stronie internetowej).
Kampania realizowana jest głównie w sieci, ale jednym z jej elementów była stacjonarna instalacja artystyczna autorstwa Martyny Wędzickiej-Obuchowicz – kolorowe schody w Galerii Krakowskiej, symbolizujące drogę po zdrowie. To świetny przykład, że działania offline, jeżeli są odpowiednio kreatywne, nadal mają sens.
10. Fundacja Lokalna Masyw Śnieżnika – siła liderki
Na koniec przykład lokalnej organizacji, która jasno i wprost komunikuje, co robi, trafiając tym samym do odbiorców z całego kraju. Fundacja Lokalna Masyw Śnieżnika rozpoczęła działalność w 1997 roku, podczas powodzi tysiąclecia. Kiedy kryzys został zażegnany, poświęciła się programom edukacyjnym, stypendialnym i grantowym dla lokalnej społeczności, a podczas walki z żywiołem w roku 2024 znowu zakasała rękawy, wspierając powodzian z Dolnego Śląska (2024 r.).
Podczas powodzi oczy całej Polski zwrócone były w stronę Kotliny Kłodzkiej – łatwiej wówczas było generować zasięgi i liczyć na wsparcie. Dziś, kilka miesięcy później, gdy wiele osób wróciło do codzienności, utrzymanie uwagi i zaangażowania stało się trudniejsze. Walkę o atencję dla powodzian podjęła m.in. Zuza Komornicka, związana z Masywem Śnieżnika. Jej publikacje na LinkedIn to skuteczny bodziec do kontynuowania pomocy dla poszkodowanych.
Budowanie marki osobistej w NGO ma sens, ponieważ może realnie wspierać działalność organizacji. Chcesz spróbować? Przeczytaj, jak zacząć budowanie wizerunku społecznika lub społeczniczki.
Od inspiracji do działania – następny krok należy do Ciebie
Już wiesz, że organizacje społeczne nie tylko mogą robić fantastyczne rzeczy, ale także potrafią mówić o nich w angażujący sposób. Jeżeli po tej lekturze czujesz przynajmniej lekki podmuch w skrzydła, wykorzystaj ten moment i zacznij wdrażać dobre praktyki u siebie. Nie kopiuj, ale inspiruj się i działaj po swojemu. Nawet jeżeli Twoja organizacja nie ma jeszcze gotowej strategii marketingowej – testuj i sprawdzaj, co przynosi efekty, a przede wszystkim nie poddawaj się. A gdy przyjdzie moment zwątpienia: wróć do swojej listy inspiracji. Powodzenia!
Sprawdź także:
- Jak wypromować wydarzenie offline? 8 praktycznych wskazówek
- Język inkluzywny – co to znaczy i jak mówić, żeby nikogo nie wykluczać?
- Za mało czasu na marketing? Zatrudnij sztuczną inteligencję w swoim NGO!
- Linki, które działają: praktyczny przewodnik po linkowaniu w NGO
- Skuteczna kampania 1,5% podatku. 10 sprawdzonych rad ekspertów i ekspertek fundraisingu
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektor 3.0 i zapisz się do newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy!
Źródło: Sektor 3.0