Instagram 2025: co nowego i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać?
Instagram przyzwyczaił nas, że jedyną stałą jest zmienna, ale rok 2025 jest pod tym względem wyjątkowo intensywny. Pionowa siatka profilu, zmiany w algorytmie, indeksacja w Google, nowa apka do montażu wideo – a to dopiero początek. Każda zmiana to szansa na dotarcie do nowych odbiorców. Sprawdź, jak Twoja organizacja może wykorzystać najnowsze funkcje Instagrama!
Instagram Edits – co potrafi nowa apka i dlaczego warto ją wypróbować
Na miano małej rewolucji zasługuje pojawienie się Edits, nowej aplikacji do tworzenia wideo z poziomu Instagrama. Osobom korzystającym do tej pory z zewnętrznych aplikacji typu CapCut, obsługa Edits nie powinna przysparzać trudności. Interfejs i funkcjonalność są bardzo zbliżone. Jej przewagą jest brak dodatkowych opłat (w przeciwieństwie do większości popularnych aplikacji do montażu), co przy ograniczonym budżecie organizacji pozarządowych stanowi duży atut.
➡️Przeczytaj też: „Montowanie filmów w CapCut. Wprowadzenie do edycji filmów”
W Edits zmontujesz nagrane wcześniej materiały, dodasz przejścia, napisy i muzykę – zarówno z wbudowanej biblioteki, jak i z własnych plików. Gotowy film zapiszesz na urządzeniu lub opublikujesz od razu na Instagramie i Facebooku. Możesz też nagrywać bezpośrednio w aplikacji, co jest szczególnie ciekawe ze względu na ostatnią aktualizację. Edits ma teraz wbudowany teleprompter ułatwiający nagrywanie mówionych rolek.
Jeżeli nadal nie czujesz, że warto uczyć się kolejnej aplikacji, to Instagram ma dla Ciebie specjalną zachętę. Obecnie algorytm faworyzuje materiały montowane w Edits, dzięki czemu Twoja organizacja ma okazję dotarcia do szerszego grona odbiorców! Ten prezent od Mety jest ograniczony czasowo, więc im szybciej wypuścisz pierwsze materiały bezpośrednio z apki, tym większe zasięgi wygenerujesz.
Instagram 2025 – co jeszcze się zmieniło?
Aplikacja do montażu to nie jedyna nowość, jaką zaoferowała nam w ostatnich miesiącach Meta. Tegoroczną nowinką jest pionowy układ siatki profilu, dodatkowo kolejny raz wydłużono czas trwania rolek, a twórcy musieli przyzwyczaić się do zmian w algorytmie. Pojawiła się też długo wyczekiwana zmiana – indeksacja postów z Instagrama w Google.
Instagram w wynikach wyszukiwania Google
Dzięki porozumieniu pomiędzy dwoma gigantami – Meta i Google – w wynikach popularnej wyszukiwarki pojawiły się profile, posty i rolki z Instagrama. Co to oznacza? Lepszą widoczność. Pojawienie się w wynikach Google pozwala dotrzeć również do osób, które nie mają Instagrama. Jeżeli w Twojej organizacji do tej pory nie stawialiście na komunikację za pośrednictwem tej platformy, to w tym roku Meta dostarcza imponująco dużo powodów, aby to zmienić.
Indeksacja dopiero się rozwija, ale to najlepszy moment, aby zacząć optymalizować treści na Instagramie również z myślą o wyszukiwarce. Pojawienie się w Google jest możliwe tylko w przypadku publicznych kont profesjonalnych, których właściciel ma ukończone 18 lat.
Wraz z uruchomieniem funkcji włączono automatycznie opcję: „Zezwól na wyświetlanie publicznych zdjęć i filmów w wynikach wyszukiwania”. Znajdziesz ją w ustawieniach konta, w zakładce Prywatność.
Jeżeli chcesz, aby Twoje treści pojawiały się w wyszukiwarce, pamiętaj o:
- frazach kluczowych – umieszczaj je w opisach postów i rolek, alt textach oraz w BIO,
- czytelnych opisach – unikaj wstawiania emoji zamiast słów,
- pełnej nazwie organizacji – w BIO, ale także w opisach,
- oznaczeniu lokalizacji – to również może mieć wpływ na indeksację.
Dobrą strategią jest publikowanie uniwersalnych treści (jako uzupełnienie, nie zamiennik), które się nie dezaktualizują, np. edukacyjnych lub opisujących stałe działania organizacji pozarządowej. Takie materiały będą miały większą szansę na trwałą indeksację.
Jeżeli chcesz zgłębić SEO w szerszym kontekście, nie tylko w mediach społecznościowych, sprawdź bezpłatny kurs na platformie e-learningowej Sektor 3.0: Analityka i SEO na stronie www organizacji społecznej.
Więcej miejsca, więcej czasu…
W prezencie od Instagrama dostaliśmy więcej miejsc na siatce profilu. Stary, dobry kwadrat odszedł do lamusa i teraz rekomendowany jest format pionowy o proporcjach 4:5 dla postów oraz 9:16 dla rolek i relacji (tutaj bez zmian). I choć na początku było trochę zamieszania – dotychczasowe treści przestały układać się w perfekcyjną siatkę – to ostatecznie jest to dobra zmiana, pozwalająca na przekazanie więcej treści.
Możliwe, że w niedługim czasie będziemy mieć nie tylko więcej miejsca, ale i czasu! Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do 3-minutowych rolek, ale Instagram wprowadził testy znacznie dłuższych treści, aż do… 20 minut! Czy ta funkcja pozostanie z nami na stałe? Tego nie wiemy, ale opcja tak długich filmów może być prawdziwym wyzwaniem kreatywnym dla marketerek i marketerów NGO!
A to jeszcze nie wszystko…
Kolejna nowa funkcja to repost, czyli udostępnianie treści innych twórców. To dobra okazja do okazania wsparcia organizacjom pozarządowym, dlatego warto zachęcać do tego obserwatorów i obserwatorki. Czyż to nie brzmi, jak kolejny pomysł na zwiększenie zasięgu i poszerzanie społeczności NGO? Co ciekawe, repostowane treści pojawiają się w nowej zakładce, obok rolek (a nie na głównej siatce).
Chcesz przeczytać raport, efekt pracy zespołu Badań Klon/Jawor i Sektor 3.0? Znajdziesz go tutaj:
Raport „Nie tylko sztuczna inteligencja. Technologie cyfrowe w organizacjach pozarządowych”
To oczywiście nie koniec zmian. Co jakiś czas naszym oczom ukazują się kolejne nowinki. Niektóre zostają z nami na dłużej, jak dymki tekstowe (notatki), do których już nie tylko możemy dodawać muzykę i emoji, ale także edytować ich kolor. Inne wpadają tylko na chwilę, jak wiralowy font Rosalía, z którym pożegnaliśmy się po czterech tygodniach (był to element kampanii promocyjnej piosenkarki).
➡️Przeczytaj też „Linki, które działają: praktyczny przewodnik po linkowaniu w NGO”
Co grzeje algorytm Instagrama w 2025?
Na Instagramie zmieniają się nie tylko funkcje, ale i algorytm. Z góry możemy założyć, że preferuje on wykorzystywanie nowych narzędzi (tak, jak w przypadku Edits, co potwierdził sam CEO Instagrama). Testowanie nowinek to prosty sposób na zwiększenie zasięgów. Zmiany algorytmu najbardziej widoczne są w kontekście rolek.
Co ciekawe, Meta postawiła na promowanie materiałów publikowanych przez mniejsze konta, co jest ogromną szansą dla organizacji pozarządowych! Jeśli NGO, które reprezentujesz, nie zbudowało jeszcze społeczności na Instagramie, to teraz jest na to najlepszy moment.
Hook – zatrzymaj scrollowanie
Masz tylko dwie sekundy, aby przykuć czyjąś uwagę na Instagramie. Co robisz? Wstawiasz hook! Jest to początek filmu, który sprawia, że odbiorca nie przewija dalej. Może być wizualny (np. szybka zmiana kadru), tekstowy (np. wywołujący emocje napis) lub słowny (np. nieoczywista, niedopowiedziana sugestia).
Co to oznacza w praktyce? Unikaj wstawiania statycznych plansz na początku wideo, w rolkach mówionych nie zaczynaj od przywitania się z widzami czy przedstawienia kim jesteś. To możesz zostawić na koniec. Zacznij od konkretów, nietypowych danych lub informacji mogących zaszokować widza. Choć początkowo może to wydawać się nienaturalnie, to wiele organizacji potrafi robić wciągające rolki z hookiem, nie tracąc swojego charakteru.
Trzy filary algorytmu Instagrama
Walutą algorytmu jest czas oglądania rolek. Kiedyś najważniejszym wskaźnikiem był watch time – łączny czas, jaki użytkownicy spędzają na oglądaniu wideo. Dziś częściej mówimy o watch rate, czyli procencie filmu, jaki został obejrzany przez przeciętnego widza. Reasumując, algorytm promuje filmy oglądane długo lub do końca.
Kolejnym wskaźnikiem jest liczba udostępnień. Im więcej udostępnień wygeneruje rolka, tym większa szansa, że stanie się wiralem. Co to oznacza? Dla algorytmu jest to informacja, że materiał jest ciekawy i warto pokazywać go osobom spoza obserwujących, co pozwala wyjść poza własną bańkę.
Jeżeli celem jest poszerzanie zasięgu, warto zastanowić się, jakie treści będą najchętniej podawane dalej: żartobliwe, edukacyjne (np. niecodzienne ciekawostki), tips&tricks czy kreatywnie odtwarzane trendy.
Trzecim filarem algorytmu są polubienia. Jeżeli treść wygeneruje dużo serduszek, ale bez udostępnień, to algorytm będzie promował ją wewnątrz już zbudowanej społeczności. Zarówno materiały kierowane do tzw. ciepłego ruchu („naszych”), jak i do zimnego (do osób, które nas nie znają) są potrzebne, aby rozwijać konto. Kluczem do sukcesu jest rozróżnianie tych typów treści i świadome ich tworzenie.
Więcej o tworzeniu wideo dowiesz się w bezpłatnym kursie: Krótkie formy wideo w mediach społecznościowych
Bądź na bieżąco i korzystaj!
Na Instagramie — mniejsze lub większe — nowinki pojawiają się cały czas. Są to zarówno zmiany proponowane przez samą platformę, jak i wiralowe trendy, które kreatywnie i szybko wykorzystane, pomagają organizacjom pozarządowym docierać do szerokiego grona odbiorców. Nawet, jeśli rolka nie mówi wprost o działalności Twojego NGO, to może być punktem zaczepienia dla nowych osób, które dołączą do zaangażowanej społeczności.
Jest wiele kont, na których publikowane są wzmianki o nowościach, jeżeli jednak chcesz otrzymywać informacje od samego źródła, wystarczy śledzić kilka oficjalnych kanałów:
- Adam Mosseri, szef Instagrama (@mosseri) — ogłasza nowości, zmiany w algorytmach czy realizowane testy.
- Facebook Creators (@creators) — prezentują trendy i inspiracje, a także często jako pierwsi pokazują nowe funkcjonalności.
- Instagram for Business (@instagramforbusiness) — profil skierowany do marek, organizacje pozarządowe również znajdą tam inspiracje dla siebie.
Algorytmy i funkcje będą się zmieniać przez cały czas, ale szybka reakcja i kreatywność to najlepsza strategia, by reprezentowana przez Ciebie fundacja lub stowarzyszenie było widoczne i budowało coraz większą, zaangażowaną społeczność.
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektora 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy!
Źródło: Sektor 3.0