Podcasty mogą wzbogacić ofertę organizacji, pomóc w pokazaniu jej z innej strony oraz w budowaniu społeczności. To narzędzie komunikacji, które dynamicznie się rozwija i pozwala organizacjom społecznym pobudzać zaangażowanie, edukować i docierać do nowych odbiorców. W bezpłatnym minikursie e-learningowym przygotowanym przez Filipa Jędrucha z Sektor 3.0 pokazujemy, jak stworzyć podcast – od pomysłu po publikację. Dołącz i rozpocznij nagrywanie podcastu już dziś!
Na tropie własnego podcastu – musisz wiedzieć, o czym chcesz nagrywać!
Być może macie już w głowie jakąś fajną, zaskakującą nazwę dla Waszej produkcji. Czy to wystarczy? Niestety liczy się nie tylko tytuł podcastu! Na samym początku warto określić cel tworzenia podcastu oraz grupę docelową. Istotne jest zdefiniowanie, kto będzie odbiorcą i jakie treści mogą być dla tej grupy wartościowe. Ma to istotny wpływ na cały proces.
Kolejnym krokiem jest wybór formatu – może to być monolog, wywiad, panel dyskusyjny lub forma mieszana (jak rozmowa połączona z dźwiękami z „terenu", relacja z wydarzenia w formie sondy przeplatana rozmową z różnymi ekspertami itp.). Przed nagraniem warto przygotować scenariusz lub plan odcinka, który pomoże w utrzymaniu spójności i logicznego ciągu narracji.
Zadanie: Znajdź swój ulubiony podcast i powiedz, co Ci się w nim podoba. Dlaczego? Dlaczego wracasz do niego cyklicznie?
Kolejna istotna kwestia to tak zwany „worek tematyczny”. Czy Waszym zdaniem powinien być płytki, czy raczej przepastny? To podchwytliwe zagadnienie, ale na pewno warto podkreślić, że worek nie może być ani za mały (bo skończą się szybko konkretne tematy lub rozmówcy) ani zbyt rozległy (gdyby to miały być rozmowy „o życiu” – w ogóle nie precyzuje to, czego tak naprawdę będą dotyczyły).
Przykłady: Lepiej mówić o wędkarstwie niż tylko o jednym jeziorze. Zamiast poświęcać dużo czasu jednej konkretnej rasie kotów mów po prostu o kotach.
Zapamiętaj!
- Warto mówić o szerokich problemach uniwersalnie, a nie w kontekście na przykład tylko jednej miejscowości.
- Gdy wpadnie nam do głowy pomysł — spróbujmy spojrzeć na niego z lotu ptaka — co jest jeszcze dookoła?
- Spróbuj zrobić listę dziesięciu odcinków. Jeśli nowy pomysł na odcinek własnego podcastu przychodzi z trudem — może to znak, by zwiększyć zakres tematyczny?
- Szeroki (lub szerszy) zakres tematyczny zawsze pozwoli nam przyciągnąć nowych odbiorców.
- Jeśli będziemy mieć listę odcinków i zaplanujemy, kiedy mamy opublikować podcast — możemy nagrać podcast do przodu — planowanie jest kluczowe, jeśli podchodzimy do własnego podcastu poważnie!
- Jakie wywiady ogląda Ci się najlepiej? Jaki jest prowadzący, styl rozmowy, jakie padają pytania? Przeanalizuj kilku najpopularniejszych twórców.
Czego potrzebujesz, żeby nagrać podcast? Zadbaj także o jakość dźwięku
Nagrywanie podcastu to coś, co można już robić dosłownie w biegu. Mamy formaty powstające w samochodzie, „ruchome” sondy uliczne z małymi mikrofonikami i wiele innych. Oczywiście to pokazuje, że można użyć zarówno profesjonalnego sprzętu, jak i prostych narzędzi dostępnych dla każdego.
Odpowiedni sprzęt oznacza dzisiaj coś zupełnie innego niż jeszcze 10 lat temu. Jeśli masz profesjonalny dyktafon i mikrofon — to super. Jeśli nie — użyj dyktafonu w telefonie komórkowym! Domowe studio z przedwzmacniaczem, wygłuszone i wyposażone w pop filtr to oczywiście marzenie, ale cały podcast możemy równie dobrze nagrać przy biurku, okładając się kocami, żeby wytłumić pokój. Zarządzajmy swoimi oczekiwaniami i nastawmy się na osiągnięcie zakładanego efektu.
Nagrywanie podcastu nie musi odbywać się w profesjonalnym studiu, ale dobrze by było, aby dźwięki otoczenia nie przeszkadzały w rozmowie (lub późniejszym odsłuchu). Słuchawki to zawsze dobry pomysł — w ten sposób zadbamy o jakość dźwięku.
Oprogramowanie do edycji dźwięku może być za darmo. Czy słyszałeś o programie Audacity? Za jego pośrednictwem możemy edytować dźwięk, usuwać fragmenty i pracować z wieloma ścieżkami. Jeśli zależy Ci na opcji nowoczesnej i dostępnej też na telefon komórkowy sprawdź Riverside.fm. To też rozwiązanie, dzięki któremu nagrywanie podcastu może odbywać się zdalnie i w dobrej jakości. Ta platforma pozwala też na bezpośrednią publikację na Spotify. Przygotujesz w nim także rolki na media społecznościowe. Jeśli chcesz poznać to narzędzie, możesz obejrzeć nasz materiał wideo.
Poznaj narzędzia, z którymi nagrywanie i montowanie podcastu będzie prostsze:
- Audacity: darmowe, open-source’owe oprogramowanie do edycji dźwięku, dostępne na systemy Windows, macOS i Linux. Oferuje funkcje takie jak nagrywanie wielościeżkowe, edycja, redukcja szumów oraz wsparcie dla różnych wtyczek.
- Adobe Audition: profesjonalna stacja robocza audio oferująca zaawansowane narzędzia do edycji i miksowania dźwięku, takie jak edycja wielościeżkowa, redukcja szumów oraz wizualna edycja widmowa. (płatne!)
- Auphonic: narzędzie online wykorzystujące sztuczną inteligencję do automatycznej edycji dźwięku, oferujące funkcje takie jak normalizacja poziomów, redukcja szumów tła oraz usuwanie ciszy. (2h za darmo w miesiącu!)
- Descript: wszechstronny program do edycji podcastów oferujące funkcje takie jak transkrypcja, edycja tekstowa dźwięku oraz usuwanie niechcianych fragmentów za pomocą sztucznej inteligencji.
- ElevenLabs: zaawansowana platforma do przetwarzania i generowania dźwięku, oparta na sztucznej inteligencji. Oferuje narzędzia takie jak realistyczne syntezowanie mowy, edycja tekstu na mowę (text-to-speech) oraz możliwość generowania głosów o różnych stylach i tonach. Może być wykorzystywana do poprawiania jakości dźwięku w podcastach, generowania głosów lektorskich lub nawet tworzenia realistycznych nagrań z tekstu.
Publikacja i regularność podcastu. Kto czeka na nowy odcinek?
O proces tworzenia własnego podcastu trzeba dbać. Temat, gość, nagranie, obróbka, publikacja, promocja. Tak może wyglądać, jak ścieżka prowadząca do sukcesu — ale wcale nie musi. Szukaj i eksperymentuj! Forma audio (lub audio + wideo) to świetny pomysł, żeby budować markę osobistą lub rozbudować swoją obecność w social mediach. A może chcesz pokazać kulisy pracy Waszej organizacji albo przyświeca Wam edukacja w konkretnym temacie? Zadawaj sobie pytania i szukaj na nie odpowiedzi.
Regularność publikacji wpływa na budowanie społeczności słuchaczy. Nie możemy też zapominać o odpowiedzialności za publikowane treści — powinny być spójne, nie mogą być szkodliwe, powinny być wartościowe. Nagrywanie podcastu to nie tylko narzędzie komunikacyjne, ale także zobowiązanie wobec odbiorców. Chcemy dostarczać nowe, jakościowe treści w określonym czasie — zakładając, że ktoś na nie czeka. I tego Wam życzymy — żeby wierne grono odbiorców czekało na Wasze kolejne produkcje!
Zrób nasz kurs i dowiedz się, jak zaplanować i opublikować podcast!
Bezpłatny kurs: Tworzenie podcastów – od idei do słuchacza. Jeśli chcecie zacząć Waszą przygodę z nagrywaniem podcastów, zachęcamy do wkroczenia w ten świat za pośrednictwem naszego minikursu.
Zaczniemy od planowania i określania tożsamości programu i znajdowanie jego tożsamości, przejdziemy przez narzędzia, opublikujemy i zajrzymy w dane zbierane przez Spotify. Kurs jest dostępny na naszej platformie e-learningowej, ale to nie wszystko. W materiałach dodatkowych znajdziecie wywiady z osobami, które same tworzą podcasty!
Już dziś weź udział w darmowym kursie e-learningowym pt. Tworzenie podcastów – od idei do słuchacza, przygotowanym przez Sektor 3.0.
Podczas kursu:
- Poznasz charakterystykę podcastów jako medium powoli zastępującego tradycyjne radio.
- Dowiesz się jak przygotować swój podcast przed wciśnięciem czerwonego guzika nagrywania dźwięku.
- Wciśniesz czerwony guzik nagrywania dźwięku.
- Zrozumiesz sposoby obróbki dźwięku i programy do edycji podcastów.
- Złapiesz garść ciekawostek, sposobów na promocję i przykładów różnych podcastów.
- Zbudujesz markę osobistą swojego podcastu.
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektor 3.0 i zapisz się do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy!
Źródło: Sektor 3.0