Marketing w NGO: trzy sposoby na wzmocnienie przekazu twojej organizacji
Dlaczego darczyńcy wspierają organizacje społeczne? Powodów jest wiele. Jedne z najważniejszych to dobra komunikacja i marketing NGO. Przekonujące wiadomości pomagają dotrzeć do określonych grup odbiorców i zainspirować je do konkretnych działań, takich jak przekazanie darowizny czy podpis pod petycją. Oto trzy taktyki, które pomogą wzmocnić marketing organizacji społecznej i lepiej angażować społeczność.
Odpowiedzi, które musisz znać
Czym zajmuje się ta organizacja? Dlaczego powinienem lub powinnam ją wspierać? Te dwa pytania pojawiają się w głowach wielu osób, które spotykają się z twoim stowarzyszeniem lub fundacją. Jak na nie odpowiadacie? Czy Wasze odpowiedzi są konkretne spójne i przekonujące? Zamiast po raz kolejny zatopić się w opowieści o początkach działań organizacji i misji, którą trudno zmieścić w półgodzinnym wywodzie, warto zastanowić się nad swoim przekazem i tym, co zostaje z niego w głowach potencjalnych darczyńców i darczynek.
Opracowanie skutecznej strategii marketingowej dla organizacji społecznej wymaga wielu eksperymentów, badań i kreatywności, a co za tym idzie, zasobów. Nie łatwo wprowadzać działania w życie w trudnym i zmiennym środowisku. Warto jednak próbować. Zaangażowana i ufna społeczność wolontariuszy, darczyńców czy partnerów, to największa wartość, jaką może mieć organizacja.
Dziś podrzucam trzy taktyki, które pomogą ulepszyć marketing i komunikację twojej organizacji i dotrzeć z Waszą misją dalej:
- Opracuj angażujący przekaz.
- Wykorzystaj sieci swoich zwolenniczek i zwolenników.
- Współpracuj z innymi organizacjami.
#1 Opracuj angażujący przekaz
Ludzie wspierają cele społeczne, z którymi łączą ich silne emocje, i z którymi mocno się identyfikują. Przekazy marketingowe Twojej organizacji powinny wzmacniać te powiązania i pokazywać, jak odbiorcy mogą podejmować konkretne działania w kierunku realnych zmian.
Choć w organizacjach bardzo mocno wierzymy w nasze misje, czasem ciężko jest nam znaleźć odpowiednie słowa, by je opisać i zainspirować do działania. Tu z pomocą powinny przyjść taktyki marketingowe, które pomogą w tworzeniu efektywnych komunikatów poruszających serca i umysły.
- Określ swoich odbiorców: Zanim zaczniesz tworzyć swoją wiadomość, upewnij się, że masz na uwadze konkretną grupę ludzi. Umożliwi to tworzenie bardziej ukierunkowanych apeli, które zmotywują kluczowe grupy zwolenników i zwolenniczek do przyłączenia się. Jeśli nie masz pewności, kim są Twoi odbiorcy, zbadaj motywacje i wartości Twoich obecnych darczyńców. Możliwe, że Twoi kluczowi odbiorcy będą mieć podobne cechy i zainteresowania.
- Wywołuj emocje: Zapewne wielu ludzi pyta cię o liczby i twarde dane dotyczące misji i efektów działań twojej organizacji. Przed przekazaniem darowizny decydującą rolę w zmotywowaniu do działania będzie miał jednak silny, emocjonalny apel. Nie każda emocja jest równie skuteczna w zachęcaniu do działania. Staraj się wywoływać emocje, które prawdopodobnie doprowadzą do akcji, a nie uczucia zadowolenia, smutku, czy nawet rozpaczy. Twoje wiadomości nie mogą sprawić, że odbiorcy poczują, że nie ma potrzeby działania, lub że sytuacja jest bez szans na poprawę.
- Pokazuj kolejne kroki: Co chcesz, aby zrobiła osoba, która przeczytała jedną z Twoich wiadomości? W większości przypadków myślisz, aby natychmiast postawiła kolejny krok, aby bardziej zaangażować się misję twojej organizacji. Może to być przekazanie darowizny, dołączenie do wolontariatu, lub podanie dalej posta w mediach społecznościowych. Upewnij się, że udostępniasz linki, bezpośrednie instrukcje i wszystko, co jest potrzebne, aby podejmowanie działań było dla odbiorców i odbiorczyń jak najłatwiejsze.
Posłuchaj: Pod lupą. Lek na całe zło. Rozmawiamy o wizerunku [podcast]
#2 Wykorzystaj sieci swoich zwolenniczek i zwolenników
Każda osoba, która czuje się częścią twojej społeczności, ma własną sieć kontaktów. Zna osoby, które mogą być zainteresowane zaangażowaniem się w działania Twojej organizacji. Obecni darczyńcy i darczynki mogą pomóc Ci nawiązać z nimi kontakt, dzieląc się wiadomością, historią, akcją, czy konkretnym apelem. Oto kilka przykładów tego, jak Twoi obecni zwolennicy mogą pomóc Ci we wzmocnieniu przekazu organizacji.
- Poprowadź kampanię peer-to-peer: Fundraising peer-to-peer to potężna strategia pozyskiwania funduszy, która umożliwia osobom wspierającym zbieranie pieniędzy w imieniu organizacji. Twoi zwolennicy tworzą zbiórki, a następnie kontaktują się ze swoją siecią przyjaciół i rodziny, aby promować misję organizacji i prosić o darowizny. To fantastyczny sposób na dotarcie do nowych darczyńców i jednoczesną zbiórkę pieniędzy na Wasze cele.
- Poproś o wprowadzenie: Jeśli istnieje konkretna osoba lub grupa osób, z którą chcesz się połączyć lub poprawić swoją relację, sprawdź, czy którykolwiek z Twoich obecnych zwolenników lub zwolenniczek już ją zna. Może to być jeden z najskuteczniejszych sposobów na poszerzenie sieci darczyńców.
- Współpracuj z biznesem, który łączy osoby z twojej społeczności: Jeśli zauważysz, że znaczna liczba twoich darczyńców pracuje dla tej samej firmy lub organizacji, możesz zainspirować ich do rozpoczęcia współpracy w ramach firmy.
Podczas zbierania funduszy warto eksperymentować z powyższymi pomysłami. Na przykład podczas rozwijania kampanii crowdfundingowej możesz zachęcić grono swoich wolontariuszy i wolontariuszek do dzielenia się kampanią tak szeroko, jak to możliwe, aby przyciągnąć jak najszerszą publiczność niezbędną do osiągnięcia celu.
Poznaj rozwiązania 50 problemów. Jeśli działasz w organizacji pozarządowej – pewnie je dobrze znasz.
#3 Współpracuj z innymi organizacjami i biznesem
Twoje kontakty mają swoje kontakty – to już wiemy. Współpraca z firmą lub inną lokalną organizacją non-profit może przynieść obopólne korzyści. Oczywiście nie każda firma będzie idealnie pasować lub dysponować zasobami, które pomogą Ci osiągnąć cele marketingowe i fundraisingowe. Wybierając organizację do współpracy, weź pod uwagę:
- Wspólne wartości: Organizacje i firny, których wartości są zgodne z misją Twojej organizacji, będą bardziej otwarte na propozycję współpracy. Ponadto, jeśli zdecydujesz się na współpracę z organizacją, która stosuje praktyki sprzeczne z Twoją misją, możesz narazić się na problemy. Dokładne badanie wartości jest więc niesłychanie ważne.
- Rodzaj wsparcia: biznes może pomóc w twojej organizację na różne sposoby i wśród różnych odbiorców. Na przykład lokalna firma może mieć znaczące przełożenie na wsparcie komunikacyjne wśród lokalnej społeczności. Każda współpraca powinna być inna, bo każda współpraca powinna być szyta na miarę. Warto pukać do drzwi firm i organizacji, które mają podobną bazę klientów do priorytetowych odbiorców Twojej fundacji lub stowarzyszenia.
- Dotychczasowe doświadczenia partnera: nie każda organizacja, do której zwrócisz się z ofertą partnerstwa, powie „tak". Szansa na współpracę rośnie, kiedy biznes ma za sobą historię wspierania innych podobnych organizacji w przeszłości. Poświęć trochę czasu na zbadanie każdego z potencjalnych partnerów i ustalenie, czy, a jeśli tak to w jakiś sposób, współpracowali z NGO.
Marketing w organizacji pozarządowej. Podsumowanie
Prowadzenie autentycznej, angażującej komunikacji i wyróżnienie się to nie lada wyzwanie. W budowaniu relacji ze swoimi darczyńcami i darczynkami może pomóc Wam kilka prostych taktyk, które dziś opisaliśmy. Upewnij się, do kogo chcecie trafić, dopracuj swój przekaz i nie bój prosić o wsparcie członków i członkiń swojej społeczności.
Potrzebujesz wsparcia w marketingu i fundraisingu. Przeczytaj inne poradniki:
- Partnerzy biznesowi dla NGO – jak ich szukać, żeby nie błądzić?
- Marketing społecznie zaangażowany, czyli wszyscy wygrywają
- Prawdziwy bohater jest tylko jeden, czyli jak przygotować dobrą ofertę partnerską?
- Zbiórki na Facebooku – poradnik dla organizacji non-profit
- Landing page z misją społeczną
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektora 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy!
Źródło: Sektor 3.0