Małe kroki, wielka zmiana – jak projekt „My, Dziewczyny!” przełamuje bariery zdrowotne
Czy dziewczęta i kobiety z niepełnosprawnościami mogą liczyć na równy dostęp do opieki zdrowotnej? Niestety, rzeczywistość pokazuje, że bariery komunikacyjne, brak wiedzy personelu medycznego i niedostosowana infrastruktura często uniemożliwiają im korzystanie z podstawowych usług. Projekt „My, Dziewczyny!" pokazuje, jak krok po kroku można zmieniać tę sytuację.
Zdrowie, które nie powinno być luksusem
Dla wielu z nas wizyta u ginekologa to codzienność – coś, co może być stresujące, ale jednak dostępne. Tymczasem dla dziewcząt i kobiet z niepełnosprawnościami to często droga przez mękę. Wyobraź sobie, że jedziesz do gabinetu i już na wejściu napotykasz schody, których nie możesz pokonać. Albo że lekarz nie wie, jak z Tobą rozmawiać, bo Twoja niepełnosprawność budzi w nim zakłopotanie. A co, jeśli dowiadujesz się, że sprzęt, którego można by użyć, nie jest przystosowany do Twoich potrzeb?
Ten problem nie dotyczy tylko kobiet – to wyzwanie społeczne, które pokazuje, jak wiele musimy jeszcze zmienić, by równość przestała być pustym hasłem, a stała się codziennością.
„My, Dziewczyny!" – idea, która zmienia rzeczywistość
„My, Dziewczyny!" – projekt realizowany przez Fundację Wspornik w ramach grantu „Wzmacniamy Europę SPLOTowymi wartościami” – powstał z głębokiej potrzeby walki o równość i godność dla kobiet z niepełnosprawnościami.
Za inicjatywą stoi organizacja, która wierzy, że każde życie zasługuje na szacunek, a dostęp do opieki zdrowotnej jest prawem, nie przywilejem. Pomysł zrodził się z obserwacji systemowych barier, które od lat odbierają kobietom z niepełnosprawnościami możliwość troski o swoje zdrowie w bezpieczny i godny sposób.
Misją projektu było stworzenie przestrzeni do edukacji, dialogu i realnych zmian. To nie tylko rozwijanie kompetencji personelu medycznego, nauczycieli i opiekunów, ale też budowanie świadomości wśród samych kobiet z niepełnosprawnościami – by mogły odzyskać kontrolę nad własnym zdrowiem. Organizacja, która podjęła się tego zadania, pokazuje, że zmiana zaczyna się od odwagi do zadawania trudnych pytań i pracy nad konkretnymi rozwiązaniami. Dzięki tej inicjatywie temat dostępności opieki zdrowotnej przestał być tylko problemem, a stał się początkiem rozmowy, która realnie zmienia rzeczywistość.
Godność i równość w praktyce
Wiedza, dostępność i konkretne działania – tak można opisać projekt „My, Dziewczyny!” w praktyce. Aby przełamać bariery i realnie poprawić sytuację kobiet z niepełnosprawnościami, stworzono strategię dostępności oraz wyjątkową broszurę edukacyjną pt. „Prosto o seksie”. Ten przystępny przewodnik wyjaśnia trudne tematy w sposób zrozumiały – zarówno dla osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi, jak i ich opiekunów.
Kluczowym elementem projektu były warsztaty edukacyjne skierowane do trzech grup odbiorców:
- personelu medycznego,
- nauczycieli i terapeutów
- oraz rodziców i opiekunów.
Każda grupa otrzymała narzędzia i wiedzę potrzebną do skutecznej komunikacji, profilaktyki i wsparcia zdrowotnego. Dodatkowo broszura została udostępniona online, aby jak najwięcej osób mogło z niej skorzystać – bo dostępność to klucz do zmiany na lepsze.
Co zyskała społeczność, co zyskała organizacja?
Dzięki projektowi „My, Dziewczyny!” dziewczęta i kobiety z niepełnosprawnościami z powiatów bocheńskiego i wielickiego doświadczyły realnej zmiany w codziennym życiu. Większy dostęp do opieki zdrowotnej oraz edukacji w obszarze zdrowia i seksualności dał im nie tylko wiedzę, ale także poczucie sprawczości i bezpieczeństwa. Z kolei opiekunowie, nauczyciele i terapeuci, wyposażeni w nowe kompetencje, mogą teraz lepiej rozumieć potrzeby podopiecznych i skuteczniej je wspierać.
Projekt nie tylko wpłynął na życie uczestniczek, ale także zbudował mosty między lokalnymi społecznościami a systemem opieki zdrowotnej. Poprzez zwiększenie świadomości społecznej i rozpoczęcie dialogu o barierach, z jakimi mierzą się osoby z niepełnosprawnościami, organizacja pokazała, jak realnie działać na rzecz równości. Dla samej fundacji był to bardzo ważny krok w rozwoju – wzmocnienie kompetencji zespołu i zbudowanie strategii działania, która może inspirować inne organizacje.
Dobre praktyki i rekomendacje
Jeśli Twoja organizacja działa na rzecz osób z niepełnosprawnościami lub podejmuje wyzwania związane z dostępnością i edukacją, projekt „My, Dziewczyny!” może być dla Ciebie inspiracją.
Realizacja tego typu inicjatyw wymaga przemyślanej strategii, zaangażowania różnych grup odbiorców i dostosowania działań do ich potrzeb. Poniżej znajdziesz sprawdzone rozwiązania i rekomendacje, które pomogą Ci skutecznie działać w tym obszarze i wprowadzać realne zmiany. Dzięki nim Twoje działania mogą stać się bardziej efektywne, a ich wpływ – trwalszy.
👉 Zaangażowanie ekspertów – praca zespołu złożonego z przedstawicieli różnych dziedzin była kluczowa dla stworzenia kompleksowej strategii.
Zaangażowanie ekspertów z różnych dziedzin było fundamentem sukcesu projektu „My, Dziewczyny!”. W jego realizację włączyli się specjaliści z zakresu ginekologii, edukacji seksualnej, psychologii oraz pracy z osobami z niepełnosprawnościami. Dzięki ich wiedzy i doświadczeniu udało się stworzyć kompleksową strategię, która odpowiadała na potrzeby dziewcząt i kobiet z niepełnosprawnościami, a także ich opiekunów i terapeutów. Eksperci nie tylko pomogli w opracowaniu merytorycznych materiałów, takich jak broszura edukacyjna „Prosto o seksie”, ale także wspierali podczas warsztatów, dzieląc się praktycznymi wskazówkami i rozwiązaniami.
👉 Dostosowanie materiałów edukacyjnych – broszura została opracowana z uwzględnieniem alternatywnych form komunikacji, co znacząco zwiększyło jej dostępność.
Dostosowanie materiałów edukacyjnych było jednym z priorytetów projektu „My, Dziewczyny!”, co przełożyło się na opracowanie broszury edukacyjnej „Prosto o seksie”. Jej unikalność polegała na uwzględnieniu alternatywnych form komunikacji, dzięki czemu mogła być użyteczna dla szerokiego grona odbiorców, w tym osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi. Broszura została zaprojektowana w sposób prosty i przystępny – zarówno pod względem języka, jak i szaty graficznej. Wykorzystano w niej krótkie zdania, czytelne czcionki oraz ilustracje, które ułatwiają zrozumienie treści.
👉 Lokalne partnerstwa – współpraca z instytucjami, takimi jak szpitale i szkoły, pozwoliła na efektywne przeprowadzenie warsztatów.
Współpraca z lokalnymi instytucjami, takimi jak szpital i szkoły specjalne, odegrała kluczową rolę w skutecznym przeprowadzeniu projektu „My, Dziewczyny!”. Partnerstwa te pozwoliły na dotarcie do grup docelowych oraz zapewniły odpowiednie zaplecze organizacyjne dla warsztatów i innych działań edukacyjnych. Dzięki temu uczestnicy mogli uczyć się w kontekście ich codziennej pracy, co ułatwiło praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Z kolei szkoły umożliwiły realizację warsztatów skierowanych do nauczycieli, terapeutów oraz opiekunów, oferując dostęp do przestrzeni oraz bezpośredni kontakt z grupami, które najbardziej potrzebowały wsparcia.
👉 Edukacja wielopoziomowa – skierowanie działań do różnych grup (medyków, opiekunów, nauczycieli) pozwoliło na lepsze wsparcie dziewcząt i kobiet z niepełnosprawnościami.
Jednym z najważniejszych elementów sukcesu projektu „My, Dziewczyny!” była edukacja wielopoziomowa, czyli skierowanie działań edukacyjnych do różnych grup bezpośrednio zaangażowanych w opiekę nad dziewczętami i kobietami z niepełnosprawnościami. Rozumiejąc, że potrzeby tych kobiet są złożone i wymagają wsparcia na wielu płaszczyznach, organizatorzy projektu zdecydowali się na przeprowadzenie warsztatów dla: personelu medycznego, nauczycieli i terapeutów oraz rodziców i opiekunów. Takie wielopoziomowe podejście zapewniło spójność i ciągłość wsparcia dla dziewcząt i kobiet z niepełnosprawnościami. Każda z grup otrzymała narzędzia i wiedzę adekwatną do swojej roli, co pozwoliło na stworzenie otoczenia sprzyjającego ich rozwojowi i dobrostanowi.
Podsumowanie
Czy dziewczęta i kobiety z niepełnosprawnościami mogą liczyć na równy dostęp do opieki zdrowotnej? Projekt „My, Dziewczyny!” udowadnia, że zmiana jest możliwa, jeśli zaangażujemy się w nią wspólnie. Dzięki kompleksowym działaniom edukacyjnym, dostosowaniu materiałów i budowaniu partnerstw lokalnych można nie tylko zwiększyć dostępność usług, ale także poprawić jakość życia tych kobiet oraz świadomość społeczną na temat ich potrzeb. To przykład, który inspiruje i pokazuje, że każde działanie – nawet na lokalną skalę – może przynieść realne zmiany.
Informacje o projekcie
Realizator projektu: Fundacja Wspornik
Nazwa projektu: „My, Dziewczyny!”
Cel projektu: Zapewnienie równych szans dostępu do opieki zdrowotnej oraz edukacji seksualnej i ginekologicznej dla dziewcząt i kobiet z niepełnosprawnościami.
Facebook: https://www.facebook.com/parcienawsparcie/
Kontakt do organizacji: fundacjawspornik@gmail.com
Główne działania:
- Warsztaty edukacyjne dla personelu medycznego, nauczycieli i opiekunów.
- Opracowanie broszury edukacyjnej „Prosto o seksie”.
- Stworzenie strategii dostępności dla lokalnych instytucji.
Efekty:
- Zwiększenie świadomości i kompetencji opiekunów oraz specjalistów.
- Poprawa dostępu do usług zdrowotnych dla kobiet z niepełnosprawnościami.
- Wzmocnienie lokalnych partnerstw na rzecz równości w opiece zdrowotnej.
Źródło: informacja własna ngo.pl