Kampanie procentowe. Jakie warunki muszą spełniać materiały promocyjne OPP finansowane z 1,5%?
Przed nami okres rozliczeń podatkowych za 2024 r. Rozpocznie się 15 lutego, a wraz z nim wystartują lub zintensyfikują się kampanie procentowe OPP, zabiegających o 1,5%. Przypominamy, na co musi uważać Twoja organizacja pożytku prowadząca kampanię, szczególnie jeśli finansuje ją ze środków zebranych przy poprzednich rozliczeniach podatkowych.
Jesteś OPP. Zbierasz 1,5%. Przygotowujesz materiały promocyjne np. ulotki, plakaty, spoty. Jeśli finansujesz lub współfinansujesz je z pieniędzy zebranych wcześniej z 1,5% - poinformuj o tym! To twój obowiązek!
Kogo i w jakich sytuacjach dotyczy obowiązek
Organizacje pożytku publicznego zbierają środki z alokacji, wydają te środki i zabiegają o nie. Część OPP prowadzi kampanie procentowe właściwie przez cały rok - inne koncentrują się na sezonie rozliczeniowym (15 lutego - 30 kwietnia) i być może właśnie rozpoczynają przygotowania do kolejnego okresu. Wszystkie jednak muszą prowadzić kampanie zgodnie z prawem. Przypominamy więc przepisy.
Wykorzystując środki z 1,5% do promocji, należy stosować się do zapisów ustawy o pożytku oraz specjalnego rozporządzenia. W skrócie chodzi o to, żeby na materiałach promocyjnych znalazła się odpowiednia informacja. Przez lata informacja ta właściwie się nie zmieniała - obecnie jej kształt będzie również bardzo podobny do tego, co na materiałach promocyjnych pisaliśmy dotychczas.
Organizacja pożytku publicznego zbiera 1,5% od podatników. Aby zachęcić ich do przekazania środków akurat na nią, produkuje materiały promocyjne (zamawia ogłoszenie w prasie, wykupuje reklamę w internecie, drukuje ulotki itp.). Działania te oznaczają wydatki. OPP może je pokryć z różnych źródeł – np. ze składek (jeśli to stowarzyszenie) lub z projektu (jeśli pisząc projekt przewidziała takie wydatki). W tych przypadkach obowiązek z art. 27c. ust. 1 ustawy (cytowanego poniżej) organizacji pożytku nie dotyczy.
Jeśli jednak do sfinansowania opisanej tu promocji (w całości lub w części) organizacja wykorzysta środki, które otrzymała w ramach 1,5 procenta, to musi o tym poinformować. Informacja musi znaleźć się na wydrukowanej ulotce, być elementem ogłoszenia w gazecie, wyświetlić się w telewizyjnym spocie.
art. 27c. ust. 1 ustawy o działalności pożytku
Promocja prowadzona przez organizację pożytku publicznego, polegająca na publicznym zachęcaniu do przekazania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych, bez względu na formę dotarcia do podatnika, zawiera w szczególności informację o jej finansowaniu lub współfinansowaniu ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Kształt obowiązkowej informacji w rozporządzeniu
Zacytowany zapis z ustawy o pożytku to nie wszystko. Żeby prawidłowo stosować art. 27c, trzeba też wdrożyć szczegółowe zalecenia z rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego w sprawie zamieszczenia informacji przez organizację pożytku publicznego z zakresu 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Rozporządzenie zezwala stosować na materiałach promocyjnych dwie formułki:
- Materiał promocyjny został sfinansowany/współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Sfinansowano/współfinansowano z 1,5% podatku
Druga, krótsza formułka, dozwolona jest w sytuacji, kiedy materiał promocyjny ma rozmiary uniemożliwiające zastosowanie pierwszej formułki.
Rozporządzenie opisuje też m.in. miejsce w materiale promocyjnym, gdzie powinna się znaleźć treść komunikatu, procent powierzchni, którą ma zajmować, sposób, w jaki ma zostać odczytana informacja, wysokość liter itp.
Programy komputerowe do rozliczeń podatkowych z informacją o wyborze OPP
Artykuł 27c ustawy o pożytku oraz wskazane rozporządzenie dotyczą również obowiązku właściwego oznaczania programów komputerowych wspomagających rozliczenia podatkowe i przekazywanie 1,5%.
Programy komputerowe do rozliczania PIT-ów są wykorzystywane przez organizacje pożytku do zbierania środków z alokacji. Nie zawsze do końca uczciwie wobec podatników i innych zbierających. Organizacja udostępnia program, który ułatwia rozliczenie z urzędem skarbowym. W programie zaszyty jest numer KRS jednej OPP. Procent idzie do rozpowszechniającej program organizacji pożytku, a korzystający z programu podatnik nie zawsze nawet zdaje sobie sprawę, że tak się dzieje. Innym wariantem jest programy do rozliczeń, gdzie lista OPP do wyboru ogranicza się np. do dziesięciu.
Użycie takich programów, ani nawet umieszczanie w nich organizacji pożytku w opisany sposób, nie jest zakazane. Istnieje jednak OBOWIĄZEK informowania, że korzystając z programu ma OGRANICZONY wybór organizacji pożytku, bądź też, że wybór ten jest SWOBODNY.
Zgodnie z art. 27c. ust. 2 ustawy o działalności pożytku każdy program musi więc zawierać odpowiednią informację o możliwości swobodnego wyboru i przekazania 1,5% OPP albo o braku swobodnego wyboru i przekazania 1,5%.
Obowiązek dotyczący programów komputerowych nakładany jest na wszystkich, którzy takie programy rozpowszechniają – niezależnie od tego, czy będzie to organizacja pożytku publicznego zbierająca 1,5%, czy też inny podmiot (np. redakcja czasopisma, która dodaje do danego wydania program do PIT-ów).
Podobnie jak w przypadku obowiązku informowania o wykorzystaniu środków z 1,5% do promocji, również w tym przypadku przepisy szczegółowe znajdują się w rozporządzeniu (tym samym - opisanym wyżej). Zaglądamy do niego, żeby wiedzieć jakiego sformułowania użyć i jak umieścić je w programie do rozliczania PIT-ów [kliknij i zobacz rozporządzenie].
O ogólnych zasadach wydatkowania pieniędzy z 1,5% przypominaliśmy niedawno w artykule: Na co Twoja OPP może wydać środki z 1,5%?
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23