Jak uwierzytelniać wiadomości e-mail wysyłane przez organizacje non-profit?
E-mail marketing to efektywny sposób docierania do potencjalnych oraz aktualnych darczyńców. Tworząc newslettery, należy pamiętać nie tylko o ciekawej treści oraz atrakcyjnej stronie wizualnej, ale również o wysokim poziomie bezpieczeństwa. Dlatego dzisiaj porozmawiamy o uwierzytelnianiu wiadomości.
Na temat e-mail marketingu pisaliśmy już wcześniej:
● Jak przygotować Donor Journey z wykorzystaniem e-mail marketingu?
● Jak zautomatyzować e-mail marketing w ramach Donor Journey?
Co to znaczy uwierzytelnianie wiadomości e-mail?
Zacznijmy od podstaw. Uwierzytelnianie wiadomości to nic innego niż potwierdzenie autentyczności wysyłanych przez Ciebie maili. Dzięki temu mamy pewność (jako dostawcy, ale również odbiorcy), że newslettery są bezpieczne.
W dzisiejszym artykule interesują nas przede wszystkim takie metody jak SPF, DKIM oraz DMARC.
Co to jest uwierzytelnianie SPF?
SPF (Sender Policy Framework) umożliwia zweryfikowanie przez serwery odbiorców (takie jak Google czy Yahoo), czy serwer-nadawca jest upoważniony do wysyłki wiadomości e-mail w imieniu domeny.
Co to znaczy? Załóżmy, że posiadasz domenę fundacjaX. Dzięki uwierzytelnianiu SPF, jeżeli ktoś spróbuje podszyć się pod Ciebie, serwery wykryją, że mimo podobieństw, mail nie przychodzi z serwerów upoważnionych do wysyłki e-maili z domeny fundacjaX.
Ustawienie tego typu uwierzytelniania wymaga m.in. zebrania adresów IP upoważnionych do wysyłania wiadomości, jak również utworzenia odpowiednich rekordów. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Na czym polega uwierzytelnianie DKIM?
DKIM (DomainKeys Identified Mail) to dodanie cyfrowego podpisu do wysyłanej wiadomości e-mail. W ten sposób serwery mogą zweryfikować autentyczność nadawcy. To z kolei zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia tzw. phishingu (próby wyłudzenia danych).
Konfiguracja DKIM polega na wygenerowaniu fragmentu kodu (klucz DKIM), który następnie należy umieścić w panelu zarządzania domeną. Szczegóły dotyczące tego procesu będą różniły się zależnie od przedsiębiorstwa, z usług którego korzystasz.
Jeżeli tworzysz e-mail marketing z wykorzystaniem platformy GetResponse, możesz zapoznać się z przewodnikiem, jak skonfigurować DKIM.
Co to uwierzytelnianie DMARC?
Innym sposobem zabezpieczenia wiadomości, jest protokół DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance). Umożliwia on określenie zachowania serwerów, gdy otrzymają wiadomość podszywającą się pod Twoją organizację non-profit.
Podstawą uwierzytelniania DMARC jest skonfigurowanie SPF oraz DKIM. Następnie należy zweryfikować, czy rekord DMARC istnieje lub go wprowadzić. Jak to zrobić? Przewodnik, który omawia kluczowe pojęcia, znajdziesz tutaj.
Czy musisz uwierzytelniać wiadomości e-mail?
Dbałość o wysokie standardy bezpieczeństwa wiadomości jest wymogiem Google oraz Yahoo – najczęściej wybieranych przez użytkowników serwerów do tworzenia skrzynek mailowych.
Od lutego 2024 obydwie firmy wprowadzą nowe sposoby zapewniania bezpieczeństwa klientom. Oznacza to, że nadawcy, którzy nie zadbają o uwierzytelnianie wiadomości, zostaną oznaczeni jako spam.
Jakie jeszcze zmiany wprowadzają Google i Yahoo?
- konieczność wysyłania masowego mailingu z domeny (a zatem nie z końcówką @gmail),
- utrzymanie liczby zgłoszeń spamu na poziomie poniżej 0,3%,
- zezwolenie na anulowanie subskrypcji jednym kliknięciem.
Więcej na ten temat przeczytasz na blogu GetResponse.
Korzyści z uwierzytelniania wiadomości
Uwierzytelnianie wiadomości to obowiązek, który przynosi liczne korzyści.
Dzięki dbaniu o poprawne funkcjonowanie SPF, DKIM i DMARC:
- zapewnisz większe bezpieczeństwo swoim odbiorcom,
- zmniejsz szanse na ataki typu phishing,
- zwiększysz szanse na dostarczenie wiadomości.
To tylko kilka kliknięć, a poprawią one jakość doświadczeń Twoich aktualnych i potencjalnych darczyńców. Zatem zachęcamy Cię do jak najszybszego zadbania o uwierzytelnianie wiadomości!
Działania organizacji w latach 2022-24 dofinansowane z Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Źródło: TechSoup Polska