Jak pracują komisje dialogu społecznego? Jakie mają zwyczaje? Co usprawnia ich prace? O tym m.in. dyskutowali uczestnicy pierwszego w tym roku Forum Komisji Dialogu Społecznego.
Komisje dialogu społecznego są jednym z elementów warszawskiego modelu dialogu społecznego. Obecnie w Warszawie działa 30 branżowych i 18 dzielnicowych komisji dialogu społecznego.
Głównym zadaniem merytorycznym komisji jest współtworzenie i konsultowanie polityki Miasta w dziedzinie, w której działa dana komisja. Skuteczność działania branżowych i dzielnicowych komisji dialogu społecznego ma duży wpływ na efektywność i jakość działań kierowanych do mieszkańców i mieszkanek stolicy.
Podczas Forum Komisji Dialogu Społecznego, które odbyło się 20 czerwca 2023, uczestnicy i uczestniczki poznali sposoby pracy wybranych komisji i zapoznali się z rozwiązania, które mogą poprawić skuteczność działania KDS-ów.
Cztery KDS
Swoimi doświadczeniami i praktykami podzieliły się reprezentantki reprezentanci czterech komisji dialogu społecznego: do spraw edukacji, do spraw Lokalnych Systemów Wsparcia, z Pragi-Północ i Śródmieścia.
Wśród praktyk, o których opowiadali uczestnicy i uczestniczki spotkania można wymienić np.:
- Pozarządowy Sejmik Edukacyjny - to odbywające się regularnie wyjazdowe spotkania i narady członków i członkiń BKDS ds. edukacji z urzędnikami i urzędniczkami Biura Edukacji m.st. Warszawy. Zainicjowane przez zastępcę Dyrektora Biura. Podczas tych wyjazdów przedstawiciele I przedstawicielki organizacji oraz Biura Edukacji pracowali nad wzajemnymi relacjami, ale także nad konkretnymi rozwiązaniami i dokumentami (ostatnio np. nad polityką edukacyjną m.st. Warszawy). Jak podkreślała Barbara Kapturkiewicz, przewodnicząca BKDS ds. edukacji, organizacje nie opiniują dokumentów, ale je współtworzą;
- wspólny projekt/program - to również przykład wzięty z BKDS ds. edukacji - Pozarządownik szkolny - program wymyślony przez organizacje skupione w BKDS-ie, które uznały, że mieszkańcy i mieszkanki Warszawy zbyt mało wiedzą o tym, czym są organizacje pozarządowe. Odpowiedzią na ten brak miało być wprowadzenie do szkół ponad podstawowych - w ramach lekcji WOS-u - zajęć, prowadzonych przez same organizacje, w czasie których młodzi ludzie mogli się zapoznać z różnymi formami działalności pozarządowej, rolami, jakie spełniają organizacje i poznać konkretne przykłady;
- pikniki/festyny - to kolejna forma współpracy między organizacjami skupionymi w BKDS-ach a Biurami ms.t Warszawy lub Urzędami Dzielnic. Podczas takich wydarzeń zaprezentować się mogą nie tylko organizacje działające w danej dziedzinie (np. edukacji) lub na danym terenie (np. na Pradze-Północ lub w Śródmieściu), ale także właśnie dzielnicowe i branżowe komisje dialogu społecznego. W kilku przypadkach zaowocowało to przystąpieniem do KDS-ów nowych organizacji;
- organizacja pracy komisji - przedstawiciele i przedstawicielki komisji zwracali uwagę także na sposób organizacji pracy komisji, które pomagają w nawiązaniu dobrych relacji w komisji i efektywnych działaniach, np. stałe terminy posiedzeń, organizowanie spotkań w siedzibach organizacji członkowskich, otwarte zbieranie tematów do omówienia i informowanie z odpowiednim wyprzedzeniem o planie spotkania, powoływanie zespołów zadaniowych w ramach KDS-u, udostępnianie dokumentów opisujących pracę KDS-u lub nad którymi KDS pracuje na dyskach wirtualnych;
- uczestnictwo przedstawicieli urzędu w posiedzeniach KDS-ów - przedstawiciele i przedstawiciele komisji podkreślali, jak ważna jest obecność osób reprezentujących urząd na posiedzeniach komisji (od szeregowego urzędnika po np. dyrektorów i dyrektorki Biur lub członków i członkinie Zarządów Dzielnic) oraz rola stałego opiekuna lub opiekunki KDS-u po stronie urzędu; mówiono także, że cenne jest, gdy na posiedzeniu KDS-u pojawia się urzędnik lub urzędniczka odpowiedzialna za przygotowanie dokumentu, który komisja właśnie opiniuje;
- szkolenia organizowane przez urzędników dla organizacji pozarządowych, np. o przepisach dot. RODO lub dostępności.
Niezależnie od różnych rozwiązań, stosowanych w KDS-ach, które mają przyczynić się do bardziej efektywnej pracy organizacji skupionych w komisjach, uczestnicy i uczestniczki spotkania zwracali także uwagę na rolę poszczególnych osób, liderów i liderek: zarówno po stronie organizacji pozarządowych, jak i po stronie urzędników. Ich zaangażowanie, aktywność, wiedza oraz otwarcie na pomysły i inicjatywy pozostałych członków i członkiń komisji ma bardzo duże przełożenie na to, jak aktywna jest komisja, jakie relacje panują między organizacjami skupionymi w komisji, jakie działania podejmuje i jakie efekty te działania przynoszą.
Czym jest dialog społeczny w Warszawie? Kto w nim bierze udział? O czym się w ten sposób rozmawia? Jak włączyć się w ten dialog? I czy warto? Wszystkie najważniejsze informacje na ten temat znajdziecie w najnowszej publikacji Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych: Organizacje pozarządowe w dialogu z Miastem. System dialogu społecznego w Warszawie.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23