Odpowiedzieli na rosnące potrzeby związane z minimalizowaniem oddziaływania na środowisko przyrodnicze oraz tworzenia inkluzywnego społeczeństwa.
Artykuł ukazał się w numerze 28/2021 magazynu As Biznesu. Cały numer jest dostępny tutaj.
Omtanke i lagom – to dwa szwedzkie słowa, do których w swoich działaniach CSR-owych odwołuje się strategia Volvo Firma Karlik. Omtanke oznacza opiekę, troskę, a także: przemyśleć. Z kolei lagom to nie za dużo, nie za mało, dokładnie tyle, ile potrzebujesz. W myśl tego podejścia pracownicy firmy stworzyli upcyklingowy projekt, aby ponownie wykorzystywać pozorne odpady.
Społecznie i środowiskowo
Biorąc pod uwagę rozwarstwienie społeczeństwa, wyzwania wielu osób i rodzin z utrzymaniem pracy i zapewnieniem godziwych warunków życia, do współpracy przy nowym zadaniu zaproszono działającą w Wielkopolsce Spółdzielnię Socjalną Furia. Współpraca zaczęła się latem 2018 roku. Wtedy po raz pierwszy pracownicy z grupy CSR Volvo Firma Karlik spotkali się z przedstawicielami spółdzielni. Początkowo zlecenie dotyczyło toreb uszytych z banerów reklamowych i pasów bezpieczeństwa, które trafiłyby na wysypisko śmieci. Produkty spodobały się i weszły do codziennego użycia na tyle, że upcyklingowa oferta została poszerzona o plecako-worki, kosmetyczki podróżne, pokrowce na ubrania oraz torby sportowe.
Inicjatywa stanowi przykład win-win dla wszystkich interesariuszy. Sylwia Skorupińska p.o. dyrektora marketingu w firmie podkreśla: Poza odpowiedzią na potrzeby klienta z każdego sprzedanego produktu przekazujemy do 10 zł na konto Fundacji Fiona, działającej na rzecz integracji osób z niepełnosprawnością i autystycznych. To zaangażowanie w tworzenie bardziej inkluzywnego społeczeństwa, w którym każda jednostka jest ważna i ma szansę na godne życie.
Inicjatywa została nagrodzona Srebrną Tarczą podczas V Festiwalu Filmów Odpowiedzialnych 17 Celów w 2020 roku. Jednym z narastających problemów współczesnego świata są odpady. Wyrzucając ich coraz więcej, nie tylko zanieczyszczamy środowisko, ale też doprowadzamy do marnowania surowców, które można wykorzystać ponownie.
W myśl tej idei powstała także biżuteria pARTs, w ofercie której znaleźć można m.in. bransoletkę z zastosowaniem przewodu paliwa samochodu, spinki do mankietów z wykorzystaniem nakrętek amortyzatora pasów czy wisior z fragmentem elektroniki modułu czujnika skrętu.
– Łącząc moją pasję do motoryzacji oraz miłość do pięknej biżuterii, zainicjowałam ten projekt z myślą o ludziach, którzy żyją świadomie, są szczęśliwi i biorą odpowiedzialność za otaczający nas świat. Jestem dumna, że każdy element kolekcji pARTs został stworzony zgodnie z ideą upcyklingu, która zakłada przetwarzanie surowców wtórnych w nowe produkty o wyższej jakości i wartości – relacjonuje Joanna Karlik-Knocińska, właścicielka salonów i serwisów Volvo Firma Karlik.
Dialog
Grupa CSR w irmie jest odpowiedzialna za realizację projektów wyznaczonych jako kluczowe w danym roku w ramach strategii społecznie odpowiedzialnego biznesu. Pomysły rodzą się z rozmów z klientami marki, lokalnymi dostawcami usług oraz pracownikami na temat ich oczekiwań. Istotne w określaniu przyszłych działań są też statystyki dotyczące środowiska, sytuacji społeczno-gospodarczej i potrzeb różnych grup interesariuszy, nie tylko klientów i sąsiadów. Do badania potrzeb angażowani są również zewnętrzni specjaliści. – Sprawdzamy nasze działania, weryfikujemy i gdy są podstawy, dokonujemy zmian – wyjaśnia Skorupińska.
Tak było choćby w przypadku Szkoły Bezpiecznej Jazdy – cyklicznie organizowanego eventu teoretyczno-praktycznego, podczas którego uczestnicy ćwiczyli manewry oraz uczyli się, jak się zachować podczas nagłych sytuacji na drodze. W wyniku rozmów z uczestnikami wydarzenia, a także z klientami, scenariusz szkolenia został poszerzony o moduł pierwszej pomocy udzielanej uczestnikom i ofiarom wypadków drogowych.
– To dla nas bardzo ważne, aby nie tylko dzielić się naszą wiedzą o systemach bezpieczeństwa, które oferuje dziś marka Volvo, ale też edukować w zakresie współodpowiedzialności i troski o bezpieczeństwo nie tylko podróżujących samochodami, ale też wszystkich uczestników ruchu drogowego. Kontynuujemy te działania od lat – wyznaje Skorupińska.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy to nie tylko kwestia odpowiadania na potrzeby klientów. Warto podkreślić, że podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach to jedno z zadań wchodzących w skład 11. celu Agendy 2030. To z kolei wynika z danych o wypadkach m.in. na drogach.
Przyszłość
Z uwagi na pandemię część akcji zostało zawieszonych. Rozwijane są jednak działania, które w największej mierze trafiły w ostatnim czasie w potrzeby otoczenia i są dobrze postrzegane przez klientów marki. Chodzi oczywiście o biżuterię ze zużytych części samochodowych – pARTs oraz projekt Torba, realizowany we współpracy ze spółdzielnią socjalną oraz Fundacją Fiona. Prowadzone są też prace nad nowym zleceniem w duchu upcyklingu. Jedno jest pewne, otwartość na potrzeby interesariuszy oraz omtanke i lagom pozostaną z firmą na dłużej.
Źródło: Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich "PISOP"