Odmienna specyfika sektorów biznesu i organizacji pozarządowych sprawia, że wciąż więcej nas dzieli niż łączy. Co zatem możemy zrobić, żebyśmy mimo różnic zaczęli ze sobą współpracować?
Artykuł ukazał się w numerze 28/2021 magazynu As Biznesu. Cały numer jest dostępny tutaj.
Trudności we współpracy biznesu z organizacjami pozarządowymi potwierdzają badania np. Stowarzyszenia Klon/Jawor. Wynika z nich, że większość fundacji i stowarzyszeń współpracuje z firmami sporadycznie, ograniczając się zazwyczaj do przyjmowania wsparcia finansowego i rzeczowego. Szukając przyczyn tego stanu rzeczy, spytaliśmy samych zainteresowanych. Okazuje się, że jednym z czynników, który w znaczący sposób utrudnia budowanie trwałych relacji, jest problem w porozumieniu się. Przedstawiciele biznesu zarzucają organizacjom pozarządowym, że m.in. nie udzielają szybkiej informacji zwrotnej, nie chcą dzielić się swoją wiedzą, są zamknięte i nastawione wyłącznie na współpracę finansową. Społecznicy odpowiadają zaś, że z menadżerami w firmach trudno się skontaktować, mają zbyt duże oczekiwania i nie rozumieją specyfiki funkcjonowania III sektora.
Co zatem możemy zrobić, żeby przełamać wzajemne uprzedzenia? Przede wszystkim trzeba stworzyć możliwości do wzajemnego poznania się i rozmowy przedstawicieli obu sektorów. Pokazały to efekty kilkunastu spotkań zorganizowanych przez Fundację NIWA Edukacji i Rozwoju oraz Stowarzyszenie Centrum PISOP z udziałem firm: ADM, Amica, Aquanet, Bridgestone, Emakina, Job Impuls, Franklin Templeton, GS1, Legimi, Solaris, Wavin, Vilmorin Garden oraz firm zrzeszonych w ABSL Poznan Chapter. Kluczem do sukcesu okazało się profesjonalne przygotowanie oraz komunikowanie o celach partnerów i otwartość. Takie podejście daje szanse na efekty. O czym należy pamiętać, budując współpracę?
Po pierwsze: przygotujmy się
Do udziału w spotkaniach zapraszaliśmy firmy, które współpracują lub chcą w najbliższym czasie współpracować z organizacjami pozarządowymi, np. w ramach wolontariatu pracowniczego, organizacji akcji charytatywnych, wzmocnienia firmy w danym obszarze (np. kultury, ekologii, współpracy z osobami z niepełnosprawnościami), jak i zakupów społecznie odpowiedzialnych od podmiotów ekonomii społecznej. Zainteresowane firmy wskazywały nam, w jakim zakresie i z organizacjami o jakim profilu są chętne współdziałać.
Naszym następnym zadaniem było znalezienie wiarygodnych partnerów społecznych działających w danym obszarze. Następnie przedstawiciele firm i NGO przygotowywali prezentacje na temat swoich działań, potrzeb, zasobów oraz możliwości, dzięki czemu szansa na nawiązanie współpracy była znacznie większa.
Po drugie: komunikujmy o swoich celach
Wiemy o tym, że współpraca musi przynosić korzyści każdej ze stron i przyczyniać się do realizacji określonych przez nie celów. Kooperacja z organizacjami pozarządowymi pozwala firmom realizować działania społecznie odpowiedzialne. Organizacjom pozarządowym wsparcie partnera biznesowego umożliwia podejmowanie większej ilości inicjatyw na rzecz swoich odbiorców. Dlatego zachęcaliśmy, by już na początku obie strony przedstawiły jasno swoje cele. Dzięki partnerskiemu podejściu, zakładającemu otwartość na cele drugiej strony, mogliśmy skupić się na wypracowaniu podstawy współpracy w oparciu o strategię win-win.
Po trzecie: bądźmy otwarci na rozwiązania
Doświadczenie pokazuje, że to, czego potrzebujemy, to po prostu wspólna rozmowa. Przygotowując się do organizacji spotkań sieciujących, liczyliśmy, że będą one miały formę kawiarenek, czyli spotkań przy kawie/herbacie, podczas których można swobodnie porozmawiać i lepiej się poznać. Pandemia pokrzyżowała nam te plany i zdecydowała, że spotkania odbywały się na platformie on-line. Staraliśmy się jednak zachować ich nieformalny charakter. Wiemy, że dobre partnerskie inicjatywy nie powstają z pomysłu jednej strony. Podkreślamy więc, że kurczowe trzymanie się swojego pomysłu być może pozwoli go zrealizować, ale raczej jednorazowo. Jeśli firma szuka partnera strategicznego, z którym będzie mogła rozwiązywać faktyczne problemy społeczne, a na tej współpracy budować wartość, ważne jest odpowiadanie na potrzeby i wartości drugiej strony.
Po czwarte: osiągajmy efekty we współpracy
Trwała współpraca przynosi dobre efekty. Jej nawiązanie wymaga czasu i zaangażowania, ale inwestycja ta pozwala nam osiągać korzyści w kolejnych latach. Nasze doświadczenia wskazują, że organizacje pozarządowe mogą być dla firm świetnym partnerem do współpracy. Mogą wspólnie organizować akcje społeczne, aktywizując przy tym pracowników, przedsiębiorstwa mogą kupować od organizacji społecznych usługi, realizując tym samym zakupy społecznie odpowiedzialne czy edukować się w wybranych obszarach. Co istotne, liderzy organizacji pozarządowych są najlepszym źródłem informacji o potrzebach społecznych. Mogą wskazać te obszary, w których pomoc firm, w danym czasie i formie, jest najbardziej potrzebna
Źródło: Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich "PISOP"