Autobus dla osób w kryzysie bezdomności. Mobilny Punkt Poradnictwa zaczyna nowy sezon działalności
Ciepła herbata, przekąska, rozmowa i podróż w komfortowych warunkach – specjalny autobus dla osób w kryzysie bezdomności rozpoczyna nowy sezon działalności. Mowa o Mobilnym Punkcie Poradnictwa (MPP), który już kolejny rok kursuje po ulicach Warszawy, udzielając osobom w kryzysie bezdomności doraźnej pomocy i podpowiadając, jak zmienić swoją sytuację.
– U nas nie trzeba czekać w kolejkach, brać numerków albo umawiać się wcześniej telefonicznie. Nie jesteśmy urzędem i nie traktujemy ludzi, którzy się do nas zgłaszają, jak petentów. Pracujemy z osobami w kryzysie bezdomności w luźnej atmosferze i to ona sprawia, że Mobilny Punkt Poradnictwa jest unikatowy – zarówno dla nas, streetworkerów, jak i dla ludzi, którym pomagamy – mówi Michał Fatyga, koordynator projektu MPP.
Częstujemy pasażerów drożdżówkami
Streetworking w Mobilnym Punkcie Poradnictwa ma zapewnić osobom w kryzysie bezdomności i zagrożonym bezdomnością możliwość skorzystania z różnych form aktywnego poradnictwa oraz dostęp do informacji, pomocy interwencyjnej i wsparcia w celu przezwyciężania sytuacji kryzysowej.
– Ludzie sami się do nas zgłaszają. Autobus ma swoją trasę z dokładnymi godzinami, kiedy rusza i jakie są jego kolejne przystanki. O ósmej rano podstawiamy autobus i częstujemy pasażerów drożdżówkami i herbatą, a następnie ruszamy. W autobusie najczęściej jest dwóch lub trzech streetworkerów, którzy zajmują się potrzebującymi. Autobus ma swoje stałe trasy i stałe godziny odjazdów. Szczegółowy rozkład przystanków naszego autobusu jest dostępny na stronie https://www.facebook.com/autobusmpp/ – mówi Michał Fatyga.
Wzajemne wsparcie
Mobilny Punkt Poradnictwa jest prowadzony przez cztery organizacje pozarządowe: Stowarzyszenie Pomocy i Interwencji Społecznej, Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta, Mokotowskie Hospicjum Świętego Krzyża i Monar.
– Z innymi organizacjami współpracujemy na zasadach wzajemnego wspierania się w niesieniu pomocy osobom w kryzysie bezdomności. Dzięki tej sieci informacyjnej, nasi streetworkerzy wiedzą, do jakiej organizacji i w jakie miejsce dana osoba ma się udać ze swoją sprawą, do kogo się zwrócić. Umożliwia to ludziom w kryzysie bezdomności przemieszczanie się pomiędzy schroniskami, noclegowniami, jadłodajniami, ogrzewalniami, punktami pomocy medycznej i łaźniami. Nasi pracownicy telefonicznie umawiają taką osobę z daną organizacją, czy też w określonym miejscu, a potem pomagają jej tam dotrzeć w komfortowych warunkach. Na przykład, jeśli przyjdzie do nas człowiek z raną na nodze, to my kontaktujemy go z Lekarzami Nadziei, pomagającym osobom nieubezpieczonym. I ten człowiek może do przychodni pojechać sam, ale może też z nami – opowiada koordynator projektu MPP.
W autobusie MPP ludzie w kryzysie bezdomności mają z kim porozmawiać o swoich problemach i zawsze mogą liczyć na ciepłą herbatę i przekąskę. Jest to istotne szczególnie w okresie jesienno- zimowym, kiedy autobus pełni też rolę ogrzewalni.
W pandemii MPP dostarczał paczki żywnościowe
Mobilny Punkt Poradnictwa rozpoczął swoją działalność w 2018 roku. Wybuch pandemii COVID19 sprawił, że autobus przekształcił się w mobilny punkt dostarczania paczek żywnościowych. Od marca do sierpnia 2020 roku pracownicy MPP wydawali około 380 paczek żywnościowych dziennie, udzielali specjalistycznego poradnictwa dotyczącego dostępnych form pomocy, przekazywali środki higieniczne i opatrunkowe dla osób zgłaszających się po pomoc.
Od września 2020 roku Mobilny Punkt Poradnictwa ponownie zmienił formułę działania i wspierał osoby w kryzysie bezdomności poradnictwem specjalistycznym oraz umożliwiał dotarcie do miejsc pomocowych. W okresie jesienno-zimowym pełnił też funkcję mobilnej ogrzewalni. Dodatkowymi w Mobilnym Punkcie Poradnictwa można otrzymać dary rzeczowe oraz zrobić zdjęcia potrzebne do wyrobienia dokumentów.
Obecny sezon działania MPP się kończy, ale 1 maja Mobilny Punkt Poradnictwa rozpoczyna nowy, finansowany ze środków miejskich oraz pozyskanych z innych źródeł.
Napływ uchodźców z Ukrainy nie zmienia charakteru MPP
Czy napływ uchodźców z Ukrainy zmienił cokolwiek w funkcjonowaniu Mobilnego Punktu Poradnictwa? Nie. Również współpraca z innymi organizacjami przebiega bez zakłóceń.
– W Warszawie powstało tak wiele punktów pomocy dedykowanych tej grupie, że nasz udział nie był potrzebny. Zajmujemy się wciąż osobami w kryzysie bezdomności, a uchodźcy po prostu nie mają potrzeby zwracania się do nas. Przynajmniej na razie. Zobaczymy, jak będzie dalej – mówi Michał Fatyga z MPP.
W stolicy osoby w kryzysie bezdomności mogą skorzystać z noclegowni oraz trzech miejsc tymczasowego, interwencyjnego schronienia. W Warszawie jest też sześć jadłodajni, trzy łaźnie, trzy punkty poradnictwa, w tym jeden z usługami medycznymi, pralnia i całodobowa ogrzewalnia.
Każda dzielnica ma też grupę streetworkerów, również medycznych, którzy pomagają osobom w kryzysie bezdomności. Placówki noclegowe prowadzone są przez jednostkę miejską Warszawskie Centrum Integracji „Integracyjna Warszawa”. W stolicy działa też dwadzieścia schronisk, wśród których dziewięć świadczy usługi opiekuńcze.
Mobilny Punkt Poradnictwa to zadanie realizowane w ramach projektu ”Warszawski streetworking i poradnictwo - program socjalno-pomocowy na rzecz osób w kryzysie bezdomności” na podstawie umowy pomiędzy m.st. Warszawa, a organizacjami pozarządowymi.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23