Dostępność w ogłoszeniach konkursowych, usunięte zapisy o braku możliwości odwołań od wyników otwartych konkursów ofert, doprecyzowana informacja o nierozliczaniu paragonów, które nie są uznawane za fakturę uproszczoną, zmienione zapisy o zwrotach niewykorzystanej dotacji – to część zmian, które zostały wprowadzone do warszawskiej procedury konkursowej. Zarządzenie Prezydenta w tej sprawie zostało przyjęte 14 października 2021 r.
14 października 2021 roku zostało przyjęte zarządzenie nr 1708/2021 Prezydenta m.st. Warszawy zmieniające zarządzenie w sprawie procedury konkursowej dotyczącej przyznawania dotacji organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Najważniejsze zmiany procedury konkursowej obejmują następujące kwestie:
- we wzorach ogłoszeń konkursowych oraz umów zostało uwzględnione zagadnienie dotyczące dostępności;
- we wzorach ogłoszeń konkursowych usunięto zapisy dotyczące braku możliwości odwołań od wyników otwartych konkursów ofert;
- usunięto przypis pozwalający na wprowadzanie dodatkowych załączników do ogłoszeń konkursowych;
- w załącznikach do umów została doprecyzowana informacja o nierozliczaniu paragonów, które nie są uznawane za fakturę uproszczoną;
- protokół zbiorczy komisji konkursowej wysyłany jest w formie skanu oraz w wersji elektronicznej dostępnej cyfrowo;
- zmienione zostały zapisy o zwrotach niewykorzystanej dotacji.
Dostępność
We wzorze ogłoszenia konkursowego, w punkcie 2., gdzie podaje się informacje o zadaniu został dodany punkt 5: "Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami".
Wymagania dotyczące zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami powinny być każdorazowo dostosowane adekwatnie do rodzaju zadania publicznego.
Szczegółowe wytyczne określone są przez Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności oraz Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Wytyczne są skierowane przede wszystkim do urzędników, ale powinni się z nimi zapoznać także przedstawiciele organizacji społecznych zasiadający w komisjach dialogu społecznego, którzy biorą udział w konsultowaniu ogłoszeń konkursowych.
Wytyczne dotyczące dostępności dla stołecznych Biur i Dzielnic >
Odwołania od wyników konkursów
We wzorach ogłoszeń konkursowych usunięto zapisy dotyczące braku możliwości odwołań od wyników otwartych konkursów ofert.
Do tej pory był to punkt 9. paragrafu 2. wzoru ogłoszenia konkursowego (Zasady przyznawania dotacji), który brzmiał: "Wyniki otwartego konkursu ofert nie podlegają trybowi odwoławczemu".
Usunięcie tego zapisu ze wzoru ogłoszenia jest związane z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 15 grudnia 2020 r., w którym TK stwierdził częściową niezgodność z Konstytucją art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo postępowania administracyjnego oraz art. 3 § 2 pkt 8 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi rozumianymi w ten sposób, że nie obejmują one rozstrzygnięcia organu władzy publicznej w przedmiocie otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego, rozpisanego w trybie przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Nierozliczanie paragonów, które nie są uznawane za fakturę uproszczoną
Od 2020 roku obowiązują przepisy, na podstawie których paragon z widniejącym na nim numerem NIP kupującego jest traktowany jako faktura uproszczona.
Dla Urzędu m. st. Warszawy paragon taki stanowi dokument finansowy i może być podstawą do rozliczenia dotacji. Urząd nie rozlicza paragonów bez NIP-u organizacji.
Do tej pory w załączniku do umowy zawierającym informacje dotyczące rozliczenia wykonania zadania publicznego, w części "Kontrola realizacji zadania" było zapisane tylko, że rozliczeniu nie podlegają m.in. paragony. Obecnie zapis ten doprecyzowano i brzmi on następująco: "rozliczeniu nie podlegają: (…) paragony, które nie są uznawane za fakturę uproszczoną".
Czy Urząd rozliczy paragon z NIP? Sprawdź – Pełnomocnik wyjaśnia >
Zwrot niewykorzystanej dotacji
Do tej pory organizacja, która nie wykorzystała kwoty dotacji przyznanej na dany rok budżetowy była zobowiązany zwrócić ją do 31 stycznia następnego roku kalendarzowego lub - w przypadku, gdy termin wykorzystania dotacji był krótszy niż rok budżetowy – w terminie 15 dni po upływie terminu wykorzystania dotacji. Obecnie zapis ten się zmienił i dla umów krótszych niż rok budżetowy niewykorzystaną dotację należy zwrócić w terminie 15 dni od dnia zakończenia realizacji zadania publicznego.
Nowe wzory dokumentów dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej (https://bip.warszawa.pl/NR/exeres/92A69F9B-B953-4D04-9965-E819BE35DB30,frameless.htm) oraz w zakładce Otwarte konkursy ofert na stronie miejskiej.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23