Urząd m.st. Warszawy, opierając się na doświadczeniach z pandemii COVID-19 i kryzysu uchodźczego z 2022 roku, stworzył koncepcję Społecznej Sieci Kryzysowej. Celem tej inicjatywy jest zwiększenie odporności społecznej miasta poprzez zintegrowanie i skoordynowanie działań Urzędu m.st. Warszawy, organizacji pozarządowych oraz mieszkańców.
Sieć ma działać w sytuacjach kryzysowych, kiedy tradycyjne służby i administracja mogą być przeciążone. Ma na celu zaangażowanie do 15 tysięcy mieszkańców jako spontanicznych wolontariuszy oraz wykorzystanie zasobów i doświadczenia organizacji pozarządowych. Sieć ma koordynować działania wolontariatu i organizacji w skali całego miasta i jego dzielnic, a także wspierać i odciążać służby w ich podstawowych zadaniach. Ma też się stale rozwijać i profesjonalizować procedury.
Jak mogą włączyć się organizacje pozarządowe?
Aby organizacja mogła dołączyć do Społecznej Sieci Kryzysowej, musi wypełnić formularz rejestracyjny do bazy prowadzonej przez Urząd m.st. Warszawy. W zgłoszeniu organizacja wskazuje koordynatora, a także może zgłosić kandydata na lidera (powinny być to dwie różne osoby). Urząd weryfikuje zgłoszenia i akceptuje je, co jest równoznaczne z włączeniem do bazy.
Do bazy może się zgłosić każda organizacja (nie tylko te wymienione wprost w Ustawie o ochronie ludności i obronie cywilnej), która czuje, że ma potencjał (w postaci osób i ich kompetencji lub sprzętu), aby włączyć się w działania w razie sytuacji kryzysowej w mieście.
Organizacja, która dołączy do Sieci, w każdej chwili może z niej zrezygnować. Miasto zastrzega sobie prawo do odmowy współpracy z organizacjami, które np. mają nieuregulowane należności finansowe wobec Urzędu lub pozostają w sporze sądowym bądź administracyjnym.
Do wybranych organizacji pozarządowych zarejestrowanych w bazie (zależnie od specyfiki, potrzeb i możliwości organizacyjnych) kierowane będą zaproszenia do udziału w ćwiczeniach i szkoleniach koordynatorów i chętnych członków.
Baza będzie regularnie aktualizowana.
Aby zarejestrować się w bazie, należy wypełnić formularz dostępny pod tym linkiem: FORMULARZ >>
Rola liderów i angażowanie mieszkańców
Kluczowym elementem Sieci jest grupa liderów, rekrutowanych spośród kandydatów wskazanych przez organizacje pozarządowe. Jest to propozycja dla osób zainteresowanych bezpieczeństwem. Osoby te przejdą indywidualną rekrutację i specjalistyczne szkolenia z zakresu m.in. zarządzania kryzysowego (a także niezbędnych umiejętności liderskich) zakończone certyfikatem. Ich głównym zadaniem będzie koordynowanie pracy spontanicznych wolontariuszy w sytuacjach kryzysowych.
Grupa liderów będzie działała w sposób ciągły. Organizowane będą dla nich spotkania i ćwiczenia podtrzymujące zaangażowanie i zwiększające wiedzę i kompetencje.
W przypadku kryzysu
W momencie kryzysu Sieć ma umożliwiać włączenie każdego mieszkańca Warszawy jako spontanicznego wolontariusza. Rejestracja będzie możliwa przez Miejski Portal Wolontariatu - ochptnicy.waw.pl .
Na wypadek awarii systemów mają być przygotowano alternatywne procedury zgłoszeń.
Zadania dla wolontariuszy będą zróżnicowane i dostosowane do potrzeb. Przykładowe działania to:
- wsparcie mieszkańców (np. pomoc w przygotowaniu tymczasowych miejsc zakwaterowania, transport osób z ograniczeniami ruchowymi, dystrybucja pomocy rzeczowej);
- wsparcie służb zawodowych (np. umacnianie wałów przeciwpowodziowych, patrolowanie zagrożonych terenów, zadania pomocnicze na zapleczu działań ratowniczych);
- informowanie i zbieranie informacji (np. udzielanie pilnych informacji mieszkańcom, wsparcie infolinii, przekazywanie informacji do służb zarządzania kryzysowego).
Społeczna Sieć Kryzysowa ma zapewnić przede wszystkim uporządkowany i efektywny sposób zaangażowania mieszkańców oraz organizacji pozarządowych, czyli:
- wsparcie i odciążenie służb w realizacji ich podstawowych zadań;
- zapobieganie chaosowi i dezinformacji, co było problemem w poprzednich kryzysach. Sieć ma mieć dedykowany sposób oznakowania i identyfikacji wolontariuszy, aby temu zapobiec;
- wykorzystanie ogromnego potencjału spontanicznego wolontariatu;
- umożliwienie działań, które wymagają dużych grup ludzi, np. umacnianie wałów.
Organizacje otrzymuje prośbę o zaangażowanie osób lub zasobów, prowadzi dwukierunkową komunikację z Miastem, na bieżąco współpracuje z Urzędem, a w efekcie mieszkaniec lub mieszkanka miasta zostają szybko i efektywnie włączeni w działania pomocowe i antykryzysowe.
Więcej informacji
Więcej informacji można uzyskać z ulotki dołączonej poniżej lub pisząc na adres: [email protected].
WIĘCEJ INFORMACJI W ULOTCE
-
SPOŁECZNA SIEĆ KRYZYSOWA m.st. Warszawy - Opis.pdf
pdf ・475.9 kB
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23