Trzeba znów nauczyć dzieci słuchać. Fundacja Artystyczna Młyn wyróżniona w S3KTORZE za słuchowisko [film]
Zamiast bajek na ekranie – słuchowiska. Fundacja Artystyczna Młyn stworzyła Pracownię Bajek Muzycznych, by odciągnąć najmłodszych od komputerów i nauczyć ich na nowo słuchać.
Na początku był cykl słuchowisk dla kilkulatków „Słonik w domu”. Został on doceniony przez jury tegorocznego konkursu S3KTOR, a Fundacja Artystyczna Młyn otrzymała w tym konkursie specjalne wyróżnienie. Działania prowadzone dla dzieci przez Fundację Artystyczną Młyn opierają się na interakcji, która powstaje w bezpośrednich spotkaniach z widzami.
Bajki pomagają zrozumieć świat
– Zaczęliśmy patrzeć na zaistniałą rzeczywistość nieco inaczej i uwzględniać w naszych projektach potrzeby, jakie pojawiły się wraz z ogłoszeniem stanu epidemii – mówi Zuzanna Fijewska-Malesza, koordynatorka programów dla dzieci prowadzonych przez Fundację.
Dziesięciominutowe bajki, dostępne od maja 2020 roku, pomagały najmłodszym zrozumieć świat, pracujących w domu rodziców, brak przedszkola, ale przede wszystkim ich własne emocje. Jednocześnie pomagały rodzicom przyjrzeć się sytuacjom potencjalnie konfliktowym i wskazywały, jak porozmawiać o tym z dziećmi.
– Chcemy podążać tym tropem – mówi dziś Zuzanna Fijewska-Malesza. – Miesiące izolacji w domach sprawiły, że dzieci niebezpiecznie dużo czasu spędzają przed ekranem i chcemy im dać konkretną alternatywę. Ponieważ słuchowisko o słoniku cały czas cieszy się dużym powodzeniem, zaczęliśmy myśleć o tym, żeby tworzyć dla dzieci większe baśnie. Bo takich nowych baśniowych słuchowisk dla dzieci nie ma. Są tylko takie, które już powstały bardzo dawno. Piękne, ale potrzebujemy czegoś nowego, dostosowanego do nowej rzeczywistości.
Tak powstał „Lodowy kamień i trzy krasnoludki”, dostępny na You Tube od końca listopada. Słuchowisko jest pierwszym z cyklu słuchowisk Pracowni Bajek Muzycznych MŁYN.
Potrzeba słuchowisk na wysokim poziomie
– W tworzeniu nowych baśni do słuchania chcemy oprzeć się na własnych doświadczeniach z dzieciństwa. Wszyscy słuchaliśmy Bajek-Grajek i pamiętamy, jak one niezwykle rozbudzały naszą wyobraźnię. Rozmawialiśmy z nauczycielami i wszyscy byli zgodni, że współcześnie brakuje darmowych, ogólnodostępnych słuchowisk dla dzieci na wysokim poziomie. Udało nam się więc przy wsparciu Biura Edukacji i sponsorów, między innymi Fundacji Łatka, stworzyć pierwszą taką baśń.
„Lodowy kamień i trzy krasnoludki” to słuchowisko, które powstało z największą dbałością o warstwę tekstową i muzyczną. Jego twórcy działają w Fundacji Artystycznej Młyn i w warszawskim Teatrze MŁYN – Natalia i Zuzanna Fijewskie, Jarosław Boberek i Filip Dreger. Do udziału w przedsięwzięciu zostali też zaproszeni znani artyści , między innymi CeZik. Główne role w słuchowisku odgrywają dzieci.
– To baśń o krasnoludkach, wśród których najmłodszy ma pięć, a najstarsza z krasnoludkowego rodzeństwa – Hania – jedenaście lat. Nasza opowieść dotyczy teraźniejszych potrzeb kilkulatków i komunikacji między dziećmi, ale takiej bez udziału dorosłych. Jak dzieci sobie z tą komunikacją radzą – te starsze i młodsze. To również opowieść o relacjach między rodzeństwem, a także o przyjaźni i wspólnym przeżywaniu wielkiej przygody.
Zobacz film
Namawiajmy się na słuchanie
Baśń jest dostępna na You Tube i będzie można korzystać z niej za darmo co najmniej przez pół roku. Z początku wielu rodziców miało wątpliwości, czy dzieci – przyzwyczajone do oglądania ruchomych obrazów na ekranie – wytrwają przy słuchowisku.
– A jednak okazało się, że to jest alternatywa, że słuchanie bardzo przykuwa uwagę i rozbudza wyobraźnię. Bajka jest przyjmowana wspaniale. Dostaliśmy dużo komentarzy i maili od rodziców, którzy są zachwyceni naszym nowym słuchowiskiem. Piszą, że słuchają tego całymi rodzinami. Doceniają też fakt, że piosenki w słuchowisku są na wysokim poziomie artystycznym. Myślę więc, że wszyscy stopniowo przekonują się do dłuższych form artystycznych, przeznaczonych do słuchania – mówi Zuzanna Fijewska-Malesza.
Powrót do słuchania nie dotyczy tylko dzieci.
– Naturalnym odruchem rodziców przez miesiące siedzenia w domu z dziećmi, stało się sadzanie ich przed ekranem telewizora lub komputera. Trudno tak od razu zaufać nowej formie spędzania czasu. Dlatego też zależy nam na jak najszerszym rozpropagowaniu tej wspólnej, rodzinnej aktywności. Mamy nadzieję, że wesprą nas w tym blogerzy i znane mamy, którzy wykorzystają swój autorytet i będą zachęcać do interesowania się słuchowiskami. Będziemy też angażować szkoły i przedszkola, żeby promowały u siebie ten rodzaj aktywności. Namawiajmy się na słuchanie, nie na oglądanie!
Aby się odzyskać po pandemicznej traumie
Wyróżnienie w tegorocznym konkursie S3KTOR cieszy artystów z Fundacji Młyn i motywuje do dalszych działań, ale nie jest pozbawione cieni.
– To, czym się zajmujemy przynosi satysfakcję, ale nie zawsze jest łatwe – mówi Zuzanna Fijewska-Malesza. – Po prostu brakuje nam pieniędzy. Trudno jest zdobyć fundusze na stworzenie profesjonalnego słuchowiska. Obecnie jesteśmy na etapie szukania sponsorów.
Fundacja Artystyczna Młyn ma też nadzieję na rychły powrót do działań stacjonarnych.
– Gdy pogoda jeszcze dopisywała, wznowiliśmy plenerowe warsztaty dla dzieci. Najmłodsi są bardzo spragnieni dodatkowych aktywności poza domem, które integrują i podczas których mogą razem działać. Były więc warsztaty teatralne i warsztaty cyrkowe na boiskach. Przymierzamy się też do teatralno-wyobraźniowych warsztatów, które będą prowadzone na zewnątrz i będą miały na celu budowanie relacji rówieśniczych. Chcemy, by te zajęcia opierały się na wyobrażaniu sobie różnych sytuacji i na wzajemnym poznawaniu się. Żeby się trochę odzyskać po pandemicznej traumie, która nas wszystkich dotknęła – mówi Zuzanna Fijewska-Malesza.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23