W dzisiejszym, szybko zmieniającym się środowisku akademickim i zawodowym kompetencje społeczne stają się niezbędne. Z myślą o tych wyzwaniach powstał projekt SPACES, który otwiera nowe możliwości rozwoju. Współfinansowany przez Unię Europejską projekt SPACES wprowadza innowacyjne narzędzia do oceny i doskonalenia kompetencji społecznych studentów, nauczycieli oraz każdej zainteresowanej osoby.
Praktyczne narzędzie dla organizacji pozarządowych, uczelni wyższych i nauczycieli
W ostatnich latach kompetencje społeczne stały się niezbędnym elementem współczesnej edukacji. Uczelnie wyższe, organizacje pozarządowe i instytucje edukacyjne coraz bardziej zdają sobie sprawę, że sama wiedza akademicka nie wystarcza. Studenci i przyszli nauczyciele muszą również rozwijać samoświadomość, umiejętności komunikacyjne, empatię i odporność psychiczną. W odpowiedzi na tę potrzebę projekt SPACES – Student’s Path to Self-Awareness (Droga studenta do samoświadomości) – oferuje innowacyjne, oparte na badaniach naukowych podejście do pomiaru i wzmacniania kompetencji społecznych w całej Europie.
Współfinansowany przez Unię Europejską projekt SPACES skupia partnerów z kilku krajów (Polski, Hiszpanii, Portugalii oraz Włoch), którzy wspólnie opracowują praktyczne narzędzia pomagające społecznościom zrozumieć, ocenić i rozwinąć kluczowe umiejętności interpersonalne. Zasoby projektu są dostępne bezpłatnie na stronie socialcompetence.eu, dzięki czemu jest on cennym źródłem informacji dla nauczycieli, osób pracujących z młodzieżą, organizacji pozarządowych i wszystkich osób zaangażowanych we wspieranie nauki i rozwoju osobistego.
Kluczowym osiągnięciem projektu SPACES jest opracowanie dwóch uzupełniających się narzędzi:
1. Skala kompetencji społecznych w środowisku akademickim
Skala ta, przeznaczona dla studentów uniwersytetów, pomaga im zbadać takie obszary, jak świadomość emocjonalna, radzenie sobie ze stresem, współpraca i komunikacja interpersonalna. Jest to narzędzie do samooceny, które pomaga użytkownikom w refleksji i rozwoju osobistym.
2. Skala kompetencji społecznych dla przyszłych nauczycieli
Ta wersja wspiera instytucje kształcące nauczycieli. Koncentruje się na umiejętnościach, których przyszli pedagodzy potrzebują najbardziej: budowaniu zaufania, zarządzaniu dynamiką klasy, radzeniu sobie z trudnymi emocjami i utrzymywaniu odporności psychicznej.
Obie skale zostały stworzone w wyniku szeroko zakrojonych badań i testów przeprowadzonych przez partnerów akademickich projektu. Towarzyszy im zestaw modułów edukacyjnych, które zawierają gotowe scenariusze warsztatów, metody nauczania i ćwiczenia.
Jak korzystać z narzędzia SPACES w praktyce
Zestaw narzędzi jest specjalnie zaprojektowany tak, aby był prosty i dostępny. Organizacje pozarządowe, nauczyciele i uczelnie mogą włączyć go do programów szkoleniowych, systemów mentoringu, procedur rekrutacyjnych lub warsztatów rozwoju osobistego.
Krok 1: Uzyskaj dostęp do materiałów
Wszystkie dokumenty, skale, instrukcje i moduły edukacyjne można pobrać bezpłatnie ze strony socialcompetence.eu.
Krok 2: Przeprowadź ocenę kompetencji
Uczestnicy wypełniają kwestionariusz indywidualnie. Format został zaprojektowany tak, aby zachęcić do szczerej refleksji, a nie do porównawczej oceny. Skalę można wdrożyć online lub w formie papierowej, w zależności od potrzeb instytucji.
Krok 3: Interpretacja wyników i planowanie rozwoju
Wyniki wskazują obszary mocnych stron i potencjału rozwoju. Można je wykorzystać jako wskazówki do:
- indywidualnych sesji coachingowych,
- planów rozwoju studentów,
- dyskusji grupowych skupionych na samoświadomości,
- długoterminowych programów budowania umiejętności.
Wyniki pomagają organizacjom dokładniej reagować na potrzeby ich grup docelowych.
Krok 4: Przeprowadzenie warsztatów z wykorzystaniem modułów edukacyjnych SPACES
Projekt zapewnia kompleksowy program nauczania oparty na podstawowych kompetencjach społecznych. Tematy warsztatów obejmują:
- regulację emocji i stresu,
- praktyki uważności i samoświadomości,
- asertywna komunikacja,
- rozwiązywanie konfliktów,
- motywacja i wyznaczanie celów,
- komunikacja integracyjna w zróżnicowanych społecznościach.
Moduły wykorzystują takie metody jak odgrywanie ról, studia przypadków, pisanie refleksyjne i dialog w małych grupach – podejścia dobrze dostosowane zarówno do organizacji pozarządowych, jak i instytucji edukacyjnych.
Krok w kierunku bardziej świadomych i zaangażowanych społeczności
Projekt SPACES pokazuje, że kompetencje społeczne można mierzyć, rozwijać i wspierać w znaczący sposób. Dzięki udostępnieniu narzędzi o otwartym dostępie projekt umożliwia instytucjom edukacyjnym i organizacjom społeczeństwa obywatelskiego tworzenie środowisk, w których samoświadomość, empatia i komunikacja są cenione jako podstawowe umiejętności.
W czasach, gdy fragmentacja społeczna, stres i przeciążenie cyfrowe dotykają młodych ludzi w całej Europie, SPACES zapewnia konkretne rozwiązania oparte na badaniach, praktycznym doświadczeniu i współpracy międzynarodowej.
Organizacje pragnące wzmocnić swój wpływ edukacyjny lub pogłębić zrozumienie kompetencji społecznych zachęca się do zapoznania się z zestawem narzędzi i włączenia go do swojej pracy.
Więcej informacji i materiały do pobrania są dostępne na stronie: www.socialcompetence.eu.
KONSORCJUM:
Liderem projektu jest Uniwersytet Śląski w Katowicach.
Pozostali partnerzy:
- Uniwersytet w Alicante (Hiszpania),
- Euniversity (Włochy),
- Uniwersytet na Maderze (Portugalia).
- Fundacja Wiedzy i Dialogu Społecznego Agere Aude (Polska)
Źródło dofinansowania: Erasmus+
Termin realizacji: październik 2023–listopad 2025
Numer projektu: KA220-HED-01FCA0AF