Powierzenie realizacji zadań publicznych w formie zakupu usług
Wykorzystywanie możliwość zakupu usług od organizacji stosowana przez warszawski samorząd to jedna dobrych praktyk w zakresie współpracy finansowej. Powierzanie wykonania zadań publicznych może nastąpić w innym trybie niż otwarte konkursy ofert, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób, określony w odrębnych przepisach.
Takim trybem jest zakup usług od organizacji pozarządowych, prowadzących działalność gospodarczą lub odpłatną działalność pożytku publicznego przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania. Zakup usług dokonywany jest na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.
DZIAŁALNOŚĆ ODPŁATNA / DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
Podobieństwa:
Oba rodzaje działalności wiążą się z pobieraniem opłat za świadczone usługi lub sprzedawane produkty, w obu przypadkach też przychody są przeznaczane na działalność statutową. W obu przypadkach trzeba też taką działalność wyraźnie oddzielić księgowo od pozostałych, tak aby było wiadomo, które koszty i przychody są z działalności nieodpłatnej, odpłatnej lub gospodarczej.
Różnice:
Organizacja chcąca prowadzić działalność gospodarczą musi mieć odpowiednie zapisy w statucie, a przed jej rozpoczęciem musi uzyskać wpis do Rejestru Przedsiębiorców. Działalność gospodarcza jest nastawiona na zysk, w przypadku działalności odpłatnej z zysku ma nie być, a przychody mogą jedynie pokryć koszty lub ich część.
Działalność gospodarcza może być prowadzona w dowolnym zakresie, odpłatna działalność pożytku publicznego – tylko w sferze zadań publicznych. W działalności gospodarczej nie ma limitu wynagrodzeń dla osób zatrudnionych, w działalności odpłatnej jest nim trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. W działalności gospodarczej nie można zatrudniać wolontariuszy, w działalności odpłatnej – można.
Jeśli organizacja prowadzi zarówno działalność gospodarczą, jak i odpłatną, każda z nich musi być prowadzona w innym zakresie. Nie ma natomiast przeciwwskazań, żeby działalność gospodarcza lub odpłatna były prowadzone w tym samym zakresie co działalność nieodpłatna.
Miasto podaje do publicznej wiadomości listę organizacji realizujących zadania publiczne poza trybem otwartego konkursu ofert. Link do wykazu: https://um.warszawa.pl/waw/ngo/-/zakup-uslug-od-organizacji-pozarzadowych.
Według danych z wykazu w 2023 roku Miasto zakupiło od organizacji pozarządowych 659 usług na kwotę 12 684 992,98 zł. Były to głównie usługi dotyczące m.in. wydarzeń kulturalnych i sportowych, szkoleń i warsztatów.
Przykład zakupu usługi od organizacji pozarządowej
Przykładem zakupu usługi dokonanej przez m.st Warszawa w 2023 roku jest zlecenie przez Biuro Strategii i Analiz m.st. Warszawy przeprowadzenia badania oceny współpracy Urzędu m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi. Badanie zostało wykonane przez Stowarzyszenie Klon/ Jawor w październiku 2023 roku, a w listopadzie ukazał się raport z badania “Współpraca Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy z organizacjami pozarządowymi. Raport 2023”.
Korzyści dla organizacji
Organizacje od lat starają się o uproszczenie systemu realizacji zadań publicznych. Na poziomie otwartych konkursów ofert zmiany są minimalne.
Jeżeli chcemy poszukiwać prostych rozwiązań to jest nim zakup usług.
Po pierwsze, jest to tryb powszechny w samorządach, w tym w Warszawie, jeżeli chodzi o wydatkowanie środków. Po drugie, nie wymaga od organizacji przygotowania skomplikowanych dokumentów, a rozliczenie usługi następuje na podstawie faktury. Możliwość sprzedaży usług to dla organizacji szansa na rozwinięcie działalności ekonomicznej, która jest kolejnym źródłem zdobywania pieniędzy na realizację celów statutowych. Tryb ten może być także wstępem do zainteresowania się organizacji rynkiem zamówień publicznych, który jest o wiele większy niż zadań realizowanych w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które najczęściej realizują organizacje pozarządowe.
Tekst jest fragmentem publikacji "Dobre praktyki współpracy finansowej miasta z NGO".
Publikacja ukazała się nakładem Stowarzyszenia Klon/Jawor.
Publikacja powstała w ramach Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych (SCWO) – bezpłatnego systemu wsparcia dla organizacji prowadzących działania na rzecz mieszkanek i mieszkańców Warszawy, współfinansowanego przez m.st. Warszawę.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23