Sprawozdanie fundacji przekazujemy do swojego ministerstwa do końca roku. Jeśli nie zrobiliście tego wcześniej, wyślijcie sprawozdanie jak najszybciej.
Sprawozdanie fundacji składa się do zakończenia kolejnego roku: czyli sprawozdanie za 2023 rok należy złożyć do końca grudnia 2024 roku.
SPRAWOZDANIE FUNDACJI W SKRÓCIE
- składamy sprawozdanie wyłącznie w formie elektronicznej
- sprawozdanie wysyłamy do właściwego ministra
- sprawozdanie sporządzamy i wysyłamy na ujednoliconym dla wszystkich ministerstw wzorze
- podpisujemy sprawozdanie podpisami elektronicznymi (kwalifikowanym, zaufanym, osobistym), zgodnie z zasadami reprezentacji przyjętymi w fundacji
- sposób wysyłki sprawozdań może się różnić w zależności od ministerstwa
- sprawozdanie za 2023 rok składamy do końca 2024 roku.
Wzór sprawozdania fundacji
Sprawozdanie fundacji sporządzamy i składamy na wzorze sprawozdania zawartym w rozporządzeniu z 20 grudnia 2022 roku [zobacz rozporządzenie w Dzienniku Ustaw].
Według przepisów z ustawy o fundacjach wzór sprawozdania udostępnia Ministerstwo Sprawiedliwości. Można stosować wzór ściągnięty ze strony tego resortu, ale aktualne wzory sprawozdania udostępniają też poszczególne ministerstwa.
WZÓR SPRAWOZDANIA ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości [KLIKNIJ]
Sprawozdanie fundacji podpisujemy elektronicznie
W ustawie o fundacjach wskazano, że sprawozdanie można podpisać "kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym".
Dla organizacji pozarządowych najbardziej dostępnym i znanym rodzajem podpisu elektronicznego jest podpis zaufany. Rekomendujemy stosowanie tego podpisu (polecamy go również od kilku lat do podpisywania sprawozdań finansowych). Podpis zaufany jest bezpłatny (o wykorzystaniu podpisu zaufanego: "Organizacjo, podpisuj dokumenty profilem zaufanym [infografika]").
Sprawozdanie podpisywane jest zgodnie z zasadami reprezentacji dla danej fundacji. Konkretnych wskazań nie szukamy więc na stronach ministerstw czy w aktach prawnych - zasady reprezentacji powinien opisywać nasz statut.
Wysyłamy sprawozdanie
Fundacja wysyła sprawozdanie do "swojego" ministerstwa - ministerstwa, które wskazała przy rejestracji.
Na stronach poszczególnych ministerstw spotkamy opisane różne sposoby wysyłki sprawozdań. Wydaje się, że najbezpieczniejszą formą wysłania będzie użycie e-maila. Mamy wtedy ślad, że zrealizowaliśmy obowiązek, a sam sposób wymaga najmniejszych i zwykle posiadanych przez większość osób kompetencji. Trzeba jednak uważać i zastosować odpowiedni adres e-mailowy. Zwykle znajdziemy go na stronie naszego ministerstwa.
Jeśli nie jesteśmy pewni czy wybrane przez nas forma wysyłki jest prawidłowa, warto po prostu skontaktować się ze swoim ministerstwem.
UWAGA: Jest grupa fundacji zwolniona z obowiązku sprawozdawania się ministrowi. Ta grupa to fundacje, które już sprawozdanie złożyły. Są to fundacje mające status organizacji pożytku publicznego. Fundacje takie mają obowiązek sprawozdać się, wysyłając sprawozdania do bazy sprawozdań OPP. Jeśli wywiązały się z tego obowiązku (z obowiązku organizacji mających status pożytku), nie muszą się ponownie sprawozdawać.
Polecamy też nagranie webinarium
Webinarium zrealizowane w ramach projektu "Fimango – zarządzanie finansami w organizacjach pozarządowych" finansowanego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23