Niestandardowa promocja NGO na przykładzie Zaczytanych Ławek
Zaczytane Ławki to artystyczne meble miejskie w kształcie otwartych książek. Na ulicach polskich miast tworzą Zaczytane Szlaki lub funkcjonują jako pojedyncze eksponaty. W jaki sposób promują i realizują cele społeczne organizacji pozarządowej?
Fundacja Zaczytani.org zajmuje się promocją czytelnictwa i edukacją społeczną. Przy wsparciu instytucji biznesowych i samorządowych organizuje Wielką Zbiórkę Książek (idea bookcrossingu), otwiera Zaczytane Biblioteki (zwiększa dostęp do literatury wśród młodzieży i dorosłych), prowadzi bajkoterapię dla dzieci w szpitalach i domach dziecka, organizuje czytelnicze programy wolontariackie wśród pracowników firm.
Jednym z niestandardowych działań promocyjnych organizacji są Zaczytane Ławki. Powstały one z inicjatywy Fundacji Zaczytani.org jako innowacyjne narzędzie komunikacji w przestrzeni miejskiej. Poprzez swoją formę otwartej książki w sposób oczywisty promują czytelnictwo, jednak ich rola na placach i deptakach polskich miast jest znacznie szersza.
Ławka pełna metafor
Te oryginalne eksponaty, które są jednocześnie w pełni funkcjonalnymi ławkami, łączą czytelnictwo ze sztuką.
Każda ławka to inny projekt będący artystycznym wyrazem danego twórcy. Jedne ujmują prostotą, żartem, inne mają na sobie mnogość metafor lub dostarczają głębokiego przeżycia estetycznego.
Mimo że bryła jest zawsze taka sama, to każda Zaczytana Ławka budzi inne emocje i trafia do innej grupy przechodniów. Grafiki nawiązują do świata literatury, ale też malarstwa, teatru, muzyki czy postaci historycznych lub fikcyjnych. Mamy między innymi Ławkę Pełną Metafor, Ławkę z Miłości do Dzieci, Ławkę Mistrza i Małgorzaty, Ławkę Spełnionego Twórcy, Ławkę Odwagi. Każda ma za zadanie przyciągnąć wzrok przechodnia, zaintrygować, wzbudzić refleksję i zaprosić do zaczytanego świata.
Jak sztuka promuje czytelnictwo?
- Forma otwartej książki zaprasza do świata literatury. Artystyczny projekt sprzyja refleksji, a jest ona istotą lektury.
- Rzeźba jest jednocześnie ławką – można na niej usiąść i po prostu poczytać.
- Przy każdej ławce znajduje się kod QR, za pośrednictwem którego można pobrać bezpłatnego audiobooka (działanie realizowane przy wsparciu Fundacji Nowoczesna Polska i jej projektu WolneLektury.pl).
- Zaczytane Ławki przypominają o całym spektrum działań na rzecz czytelnictwa prowadzonych przez Fundację Zaczytani.org.
Promocja czytelnictwa, promocja fundacji czy promocja firmy?
Niestandardowe działania organizacji pozarządowych mogą łączyć w sobie wiele celów: cele statutowe organizacji, cele komunikacyjne organizacji oraz cele PR-owe/marketingowe firmy, czyli partnera biznesowego. Jak te ostatnie cele są realizowane poprzez Zaczytane Ławki?
Każda Zaczytana Ławka lub wystawa Zaczytanych Ławek ma swojego sponsora – partnera Fundacji Zaczytani.org, który zdecydował się nie tylko na ciekawą ekspozycję, ale jednocześnie na wsparcie ogółu działań fundacji. Zaczytane Ławki pokazują partnera jako zaangażowaną organizację czy instytucję, która wychodzi z niestandardową formą promowania sztuki i literatury. Pokazują, że można robić akcje promocyjne, które mają głębszy sens. Wystawa, która z założenia ma dostarczać rozrywki lub wrażeń estetycznych, może jednocześnie być świadectwem działań społecznych.
Działania na rzecz czytelnictwa prowadzone przez Fundację Zaczytani.org mieszczą się w Celach Zrównoważonego Rozwoju: (3) dobre zdrowie i jakość życia oraz (4) dobra jakość edukacji. Fundacja we współpracy z partnerami biznesowymi tworzy programy CSR-owe dopasowane do celów i wartości firm.
Jakie korzyści wizerunkowe dla firm płyną z takich działań?
- Zaczytane Ławki komunikują zaangażowanie danej firmy lub instytucji w działania społeczne.
- Zakup wystawy Zaczytanych Ławek to wsparcie ogółu działań Fundacji Zaczytani.org, co zwiększa skalę zaangażowania społecznego.
- Organizacja wystawy Zaczytanych Ławek pozycjonuje firmę lub instytucję jako jednostkę zaangażowaną w kulturę wyższą.
- Postawienie Zaczytanych Ławek w przestrzeni miejskiej komunikuje działania firmy lub instytucji na rzecz lokalnej społeczności.
A o czym warto pamiętać, planując niestandardowe działania promocyjne w NGO?
- Za ciekawym działaniem powinien iść wyraźny efekt społeczny. Zastanów się, w jaki sposób twoje działanie promocyjne wpływa na lokalną (lub szerszą) społeczność.
- Zwróć uwagę na Cele Zrównoważonego Rozwoju – jest ich aż 17, więc z łatwością dopasujesz swoje działania do jednego lub kilku z nich. Śmiało o tym komunikuj.
- Dopilnuj, aby twoi partnerzy wspierali cię w komunikacji. Niech chwalą się waszymi wspólnymi działaniami.
- Zaplanuj działania komunikacyjne w taki sposób, aby realizowały one nie tylko cele wizerunkowe twojej organizacji, ale też twoich partnerów.
Michał Stępień – CMO Fundacji Zaczytani.org. Łączy świat biznesu ze światem organizacji pozarządowych. Odpowiada za działania marketingowe, programy wolontariackie dla firm, kampanie społeczne i programy edukacyjne.
Źródło: zaczytani.org