Nasze miejsce przy Samorządowym Okrągłym Stole we Wrocławiu
W dniach 8-9 maja 2022 r. we Wrocławiu odbył się Samorządowy Okrągły Stół poświęcony tematyce uchodźców z Ukrainy i szeroko włączający do debaty różne środowiska, w tym środowisko organizacji pozarządowych. Zapraszamy do lektury szczegółowej relacji z wydarzenia.
Po zakończeniu II wojny światowej swój dom we Wrocławiu odnalazło wiele osób wyjeżdżających wówczas z terenów dzisiejszej Ukrainy. W ostatnich tygodniach Wrocław stał się też domem dla tysięcy Ukrainek i Ukraińców przybyłych do Polski po zbrojnej napaści Rosji. I to właśnie stolica Dolnego Śląska – której oficjalnym hasłem promocyjnym jest „Wrocław – miasto spotkań” – była w dniach 8-9 maja 2022 r. gospodarzem Samorządowego Okrągłego Stołu, czyli miejscem debaty wokół rozwiązań polityki migracyjnej.
Samorządowcy wspólnie z organizacjami pozarządowymi, partnerami ukraińskimi, korporacjami samorządowymi, światem biznesu, nauki i stroną rządową, dyskutowali o potrzebie systemowego oraz długotrwałego wsparcia. Razem pracowano nad modelami dobrych praktyk i rekomendacjami koniecznych zmiany w przepisach prawa, które mogą pozwolić odpowiedzieć na wyzwania, z jakimi mierzymy się i będziemy się mierzyć w najbliższych miesiącach oraz latach.
Przy podstolikach – wirtualnych i realnych
Prace, których wyrazem jest uzgodnienie głównych tez do „białej księgi” (materiał końcowy, którego finalizacja zapowiadana jest na koniec maja) składały się z trzech etapów – prac przy wirtualnych podstolikach (spotkania online), roboczego spotkania „na żywo” we Wrocławiu w 8 tematycznych grupach podstolikowych (złożonych z kilkunastu osób każda) oraz otwartego spotkania Samorządowego Okrągłego Stołu we wrocławskiej Hali Stulecia.
Pierwszy etap i jego dość duża intensywność, czyli spotkania online, to niewątpliwa pozytywna „zdobycz” pandemii. Spokojnie można założyć, że takich spotkań online, które poprzedziły same spotkanie we Wrocławiu, odbyło się kilkadziesiąt. W trakcie spotkań przygotowano setki stron materiałów roboczych. Odnotować tu należy dużą aktywność Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i zrzeszonych w OFOP podmiotów – w ramach spotkań, poprzedzających spotkanie we Wrocławiu, starano się jak najszerzej zebrać opinie wśród środowiska pozarządowego (także wśród osób, które finalnie nie mogły się pojawić w stolicy Dolnego Śląska).
Dużym wyzwaniem dla wszystkich grup było sprowadzenie zgromadzonego materiału do formatu kilku stron przewidzianych dla każdej grupy tematycznej – temu poświęcony był drugi etap prac, czyli praca na żywo w podstolikach we Wrocławiu, w której wzięło udział około 120 ekspertów.
W ramach prac strona pozarządowa zgłaszała uwagi zarówno do regulacji bezpośrednio dotyczących tematyki uchodźców, jak i do ustaw dotyczących współpracy organizacji pozarządowych i samorządu, stojąc jednocześnie na stanowisku, iż zdecydowana większość zmian prawnych niekorzystna dla JST uderza też w organizacje społeczne. Sygnalizowano również coraz większy ciężar obowiązków nakładanych na organizacje.
Zwracano uwagę na konieczność wprowadzenia rozwiązań zapewniających ciągłość i wieloletniość realizowanych zadań, umożliwiających budowanie własności społecznej (dotacje instytucjonalne na poziomie samorządowym, powierzanie zadań publicznych wraz z dedykowaną powierzeniu infrastrukturą, wprowadzenie faktycznego rozliczania za rezultaty - ryczałt), wprowadzenie prawnych gwarancji ochrony organizacji względem władztwa administracyjnego partnerów publicznych i regulacji wzmacniających znaczenie ciał dialogu. Przywołano doświadczenia z Niemiec, gdzie organizacje mogą liczyć na dużo większą stabilność działania – sprowadzającą się w praktyce do tego, iż realizowane zadania zlecone są im odbierane jedynie w przypadku wykazania braku osiąganych rezultatów. W Polsce wciąż mamy do czynienia z modelem, w ramach którego los publicznego finansowania realizowanego zadania zależy od konkursu, często ogłaszanego na bardzo krótkie okresy.
Poza samymi regulacjami ważna jest też praktyka ich stosowania. I tu wymagana jest zmiana paradygmatu – relacje samorząd – organizacje pozarządowe nie powinny opierać się na zasadzie paternalizmu, ale współpracy i partnerstwa.
Strona pozarządowa postulowała także wprowadzenie zmian ułatwiających zrzeszanie się obywateli (np. umożliwienie rejestracji organizacji w ciągu 24 godzin – inicjatywa ważna też dla tworzenia ewentualnych przedstawicielstw w Polsce przez zagraniczne organizacje pomocowe), zabezpieczających źródła finansowania organizacji i zapewniających bezpieczeństwo podatkowe (m.in. poprzez deregulację mającą na celu zmniejszenie obciążeń i ilości obowiązków), wprowadzenie bezpiecznych, wyższych i klarownych zarówno dla organizacji, jak i darczyńców zachęt podatkowych, wypracowanie klarownych zasad opodatkowania organizacji społecznych, wreszcie - podniesienie 1% PIT do 2% PIT i wprowadzenie 1% CIT oraz efektywne wykorzystanie Funduszy Europejskich.
Powyższy obszar merytoryczny to tylko wycinek prac jednego ze stolików – poświęconego finansom i legislacji, obrazujący jednak wielość kontekstów rozmów w podstolikach, których finalnym efektem, zaprezentowanym szerzej w poniedziałek, był zestaw kilkudziesięciu tez.
Nie wszystkie z powyższych postulatów pojawiły się w omówieniu, jednak wszystkie zostały zapisane i zebrane w rekomendacjach – wypada liczyć, że finalnie znajdą się one w „białej księdze”.
Przy okrągłym stole w Hali Stulecia
W poniedziałek 9 maja przy 52-osobowym okrągłym stole usiedli reprezentanci wielu środowisk, w tym środowiska pozarządowego, m.in. Karolina Dreszer-Smalec - prezeska Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych (jak wspomniano – jednego z partnerów wydarzenia), Edwin Bendyk – prezes Fundacji Batorego, Artem Zozulia – prezes Fundacji Ukraina, czy Daniel Witko – przedstawiciel Helsińskiej Fundacja Praw Człowieka.
Obecnych tak przy stole, jak i liczną publiczność zgromadzoną na trybunach Hali Stulecia, przywitał Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, wskazując, że pomysł organizacji Samorządowego Okrągłego Stołu zrodził się miesiąc temu, jako pewien wyraz zdolności samoorganizacyjnych środowisk zaangażowanych w niesienie pomocy i przeciwdziałanie skutkom wojny w Ukrainie, jak i wyraz narastającego poczucia bezsilności wobec braku systemowych rozwiązań.
I tu pojawia się też jeden z najważniejszy adresatów Samorządowego Okrągłego Stołu, czyli władza centralna oraz jej agendy. Abstrahując bowiem od niewątpliwego waloru, jakim było samo spotkanie się, wypracowanie kanałów komunikacji i uwspólnienie wiedzy, praktyczny finał większości z wypracowanych rekomendacji zależy od woli władzy centralnej – mającej wpływ tak na kształt regulacji, jak i ich finansowanie z udziałem środków budżetowych oraz – co bardzo mocno wybrzmiało na końcu spotkania – funduszy zewnętrznych.
Prezydent Sutryk zaapelował m.in. o ustawę metropolitalną, wskazując na fakt, iż to głównie do metropolii kierują się uchodźcy (jak wynika z raportu Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza "Miejska gościnność: wielki wzrost, wyzwania i szanse – Raport o uchodźcach z Ukrainy w największych polskich miastach” w marcu 2022 zrzeszone w UMP miasta i otaczające je gminy gościły prawie 70% spośród wszystkich obywateli Ukrainy, którzy mieszkają obecnie w Polsce, czytaj szerzej: Raport „Miejska gościnność. Wielki wzrost, wyzwania i szanse”).
Przy tej okazji warto też wspomnieć o przedstawicielach mniejszych ośrodków, również zaproszonych i obecnych, którzy jeszcze w sobotę artykułowali nieco inne problemy – m.in. problematykę transportu gminnego, czy ogólnie utrudniony dostęp do usług publicznych. Inaczej rzecz ujmując – fakt, iż uchodźcy gromadzą się w dużych ośrodkach jest też pewną specyfiką właśnie systemowych deficytów infrastrukturalnych mniejszych ośrodków.
Prezydent Sutryk wskazał, iż nowa polityka migracyjna musi zawierać elementy nowego porządku organizacji działań na linii władza centralna – wspólnoty lokalne i porządek ten musi być wypracowany w możliwie jak najszerszym dialogu. Zwrócił też uwagę, iż fakt, że Ukraina tak sprawnie radzi sobie w tak trudnych militarnych, społecznych i politycznych warunkach jest też efektem ustrojowej zasady decentralizacji władzy publicznej przyjętej po rewolucji w 2014 roku (pisze o tym m.in. Edwin Bendyk – prezes Fundacji Batorego, czytaj: Ukraina, republika w czasie wojny).
Zaraz po wystąpieniu Prezydenta Jacka Sutryka na kilkunastometrowym ekranie zawieszonym w Hali Stulecia zgromadzeni mogli zobaczyć i usłyszeć mera Kijowa – Witalija Kliczkę. Witalij Kliczko podziękował samorządowcom, w tym imiennie prezydentowi Wrocławia, i polskiemu społeczeństwu za całą pomoc, której Polska udziela Ukrainie (pełne wystąpienie mera Kijowa można obejrzeć pod tym linkiem: Kliknij). W trakcie spotkania głos zabierali również inni, obecni już bezpośrednio przy stole, przedstawiciele Ukrainy.
„Chwała Polsce, chwała Ukrainie!” – zakończył swoje wystąpienie mer Kijowa. Zaraz po nim o roli społeczeństwa obywatelskiego i organizacji pozarządowych mówił wspominany już Edwin Bendyk. Prezes Fundacji Batorego, podkreślając ogromne zaangażowanie organizacji w prace na rzecz uchodźców (także w szerszym kontekście – uchodźców z krajów takich, jak Irak, czy Afganistan), przedstawił mało optymistyczną diagnozę, zgodnie z którą organizacje łączą wspólne problemy, m.in. wspomniana już wyżej stała strukturalna niepewność. Edwin Bendyk wskazał, jak mocno kryzys nadwyrężył zasoby organizacji (w tym kryzys związany z pandemią – aż 65% organizacji oceniło, iż pandemia pogorszyła ich sytuację, zob. szerzej: Pod lupą: rok w pandemii….).
Prezes Fundacji Batorego wspomniał też o tle wrocławskiego spotkania i fakcie, że jest ono kontynuacją działań, których początków można szukać jeszcze w 2019 r. w Gdańsku. To wówczas, w 30. rocznicę częściowo wolnych wyborów parlamentarnych,do Gdańska zjechało kilkuset wójtów, burmistrzów, prezydentów, radnych i marszałków z całej Polski. W wydarzeniach tych brali też udział przedstawiciele organizacji pozarządowych. Jednym z kluczowych punktów stało się ogłoszenie 21 tez samorządowych. Tezy te oraz samo spotkanie były też punktem wyjścia dla powołania w 2020 roku Stowarzyszenia „Samorządy dla Polski” będącego instytucjonalnym wyrazem Ruchu Samorządowego „Tak! Dla Polski”, jednego z głównych organizatorów Samorządowego Okrągłego Stołu.
Poza ogłoszeniem 21 tez samorządowych warto wspomnieć o innym wydarzeniu mającym miejsce w 2019 r. w trakcie uroczystości w Gdańsku, symbolicznie nawet ważniejszym dla organizacji. Mowa tu o podpisaniu „Deklaracji partnerstwa samorządu i organizacji społecznych” (zob. W Gdańsku podpisano deklarację partnerstwa samorządu i organizacji społecznych), wskazującej m.in. na samoorganizujące się społeczeństwo obywatelskie, zasadę pomocniczości czy dialog społeczny.
Po 3 latach od tamtych wydarzeń wskazać należy, że słowa tej wciąż aktualnej deklaracji niestety są coraz trudniejsze w codziennym stosowaniu. Edwin Bendyk przywołał też pewne sukcesy będące efektem zapoczątkowanej wówczas współpracy. Do sukcesów tych zaliczyć można m.in. akcję Wolna Szkoła, której efektem było zawetowanie przez Prezydenta RP ustawy tzw. „Lex Czarnek”.
Warto również odnotować, że także w 2019 r., kilka miesięcy po Gdańsku, odbyło się XII Ogólnopolskie Forum Pełnomocników w Dąbrowie Górniczej, którego osią były wystąpienia i debata wokół nowego rozdziału w relacjach na linii samorząd – organizacje pozarządowe, za jaki uznano wspomnianą wyżej deklarację. W trakcie Forum odczytany został również list skierowany do samorządowców, przygotowany przez Stowarzyszenie Dialog Społeczny. Jego treść do dzisiaj dostępna jest na stronie Związku Miasta Polskich (zob. Niezależne organizacje obywatelskie koniecznym warunkiem prawdziwej samorządności) – kolejnego partnera Samorządowego Okrągłego Stołu. Słowa listu również wciąż są aktualne.
Wreszcie – należy zauważyć, że zgromadzeni przed prawie trzema laty w Pałacu Kultury Zagłębia usłyszeli zapowiedź Dyrektora NIW Wojciecha Kaczmarczyka dotyczącą zmian w Ustawie o pożytku i rozporządzeniach związanych z realizacją zadań publicznych (czytaj: Wobec „regresu ku centralizacji”. XII Ogólnopolskie Forum Pełnomocników). Był rok 2019 - z zapowiedzi tych do dziś nic nie wyszło.
Wracając do Wrocławia – zgromadzeni w Hali Stulecia mogli wysłuchać też listu Prezydenta RP Andrzeja Dudy, odczytanego przez Piotra Ćwika – zastępcę szefa Kancelarii Prezydenta RP. Zastępca szefa Kancelarii złożył w imieniu Prezydenta RP deklarację o otwartości na dialog i wypracowanie rozwiązań. Podkreślił też imponującą i przekrojową ilość środowisk zgromadzoną przy stole.
W ramach wystąpień otwartych wypowiadali się też m.in. Jurij Tokar - Konsul Generalny Ukrainy we Wrocławiu, przedstawiciele pracodawców, wojewoda dolnośląski Jarosław Obremski, rektor Politechniki Śląskiej w Gliwicach prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk (warto zauważyć, że po II wojnie światowej podstawowa kadra profesorska Politechniki Śląskiej w Gliwicach wywodziła się z Politechniki Lwowskiej), czy prezydent Rzeszowa - Konrad Fijołek. Prezydent Rzeszowa, czyli miasta, którego populacja zgodnie z przywołanym już Raportem Unii Metropolii Polskich wzrosła aż o 53 procent. Ten ostatni przyjechał do Wrocławia prosto z Północnej Nadrenii-Westfalii - kraju związkowego w zachodniej części Niemiec – posiadającego ogromne doświadczenie w kwestiach uchodźczych. W Północnej Nadrenii-Westfalii znajduje się Bielefeld, miasto partnerskie Rzeszowa. Formuła miast partnerskich i znaczenia tych relacji pojawiała się w wystąpieniach i innych osób (dla przypomnienia – miastem partnerskim Wrocławia jest wspomniany już Lwów).
Bardzo poruszające było wystąpienie burmistrza Michałowa, Marka Nazarko. Michałowo to miasto położone w woj. podlaskim, w powiecie białostockim, tuż przy granicy z Białorusią. „Nadal w lasach są bose dzieci” – mówił Marek Nazarko, przypominając o jeszcze jednym kryzysie uchodźczym, nieco przycichłym po wybuchu wojny. „Nadal po lasach kryją się matki z dziećmi. My, jako gmina, pomagamy. Pomagają ludzie, pomagają nNGO-sy. Ale ludzie, którzy siedzą przez kilka godzin po pas w bagnie, są z tego bagna wyciągani, a następnie w środku nocy są wyrzucani przez płot”. Apel burmistrza był prosty i przez to też bardzo przejmujący: „Dlaczego moi mieszkańcy boją się wejścia służb? Prosimy o to, żeby nie być ściganym za pomoc innym ludziom. Nikt nie jest nielegalny”.
O zaangażowaniu „dużego biznesu” mówił Kamil Wyszkowski, Dyrektor Wykonawczy UN Global Compact Network Poland. UN Global Compact to największa na świecie inicjatywa skupiająca zrównoważony biznes. Od momentu powołania w 2000 roku przez Sekretarza Generalnego ONZ – Kofi Annana, prowadzi działania na rzecz środowiska, praw człowieka, przeciwdziałania korupcji oraz godnej i legalnej pracy.
Przedstawicielka UNHCR Polska (Agencja ONZ ds. Uchodźców) poinformowała o planach otwarcia kolejnych centrów wsparcia finansowego dla uchodźców z Ukrainy, w tym placówki we Wrocławiu (na dziś w Polsce znajdują się dwie takie placówki – w Warszawie i w Krakowie).
W trakcie spotkania bardzo dużo mówiło się też o Unii Europejskiej i środkach unijnych. Znaczące i ważne było wystąpienie Jana Olbrychta - posła do Parlamentu Europejskiego. Poseł mówił o kilku ważnych dokumentach i funduszach, w tym o dokumentach niezbędnych po to, aby Polska mogła szerzej sięgnąć po środki finansowe. Jan Olbrycht wskazywał też jednak, że już teraz jest możliwość korzystania z funduszy na usługi społeczne związane z wojną w Ukrainie. Mowa tu o Funduszu Spójności. Obraz, który zarysował mocno negatywnie świadczy o poczynaniach polskiej administracji. Sprowadzał się on bowiem do tego, że… trudno jest ustalić, czy Polska w ogóle ma jeszcze wspomniane środki (zgodnie z informacjami z UE jest ok. 100-200 milionów euro, zgodnie z informacjami rządu – nie ma takich środków).
Jan Olbrycht przypomniał, że Rada Unii Europejskiej zdecydowała o wdrożeniu mechanizmu tzw. ochrony tymczasowej dla osób uciekających z Ukrainy w wyniku wojny (czytaj: Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2022/382 z dnia 4 marca 2022 r. stwierdzająca istnienie masowego napływu wysiedleńców z Ukrainy w rozumieniu art. 5 dyrektywy 2001/55/WE i skutkująca wprowadzeniem tymczasowej ochrony). Mówił też, że Polska już korzysta z części funduszy – mowa tu o REACT-EU (pomoc w odbudowie spójności i terytoriów europejskich).
Pojawił się też wątek Krajowego Planu Odbudowy i umowy partnerskiej. Przypominamy, że cały proces związany z funduszami unijnymi monitoruje m.in. OFOP (więcej: Wszyscy potrzebujemy nowych funduszy unijnych).
Po zakończeniu obrad odbyła się konferencja prasowa podsumowująca wydarzenie, której zapis dostępny jest pod tym linkiem: Kliknij.
Rekomendacje podstolików
Największą część poniedziałkowych obrad Samorządowego Okrągłego Stołu we Wrocławiu zajęło zreferowanie merytorycznej pracy poszczególnych podstolików. Tą część moderował Jacek Karnowski – prezydent Sopotu, a jednocześnie Prezes Zarządu Stowarzyszenia „Samorządy dla Polski”.
Jak wspomniano – rekomendacje stanowić będą wkład do „białej księgi”. Dokument w ciągu kilku tygodni otrzymać ma Prezydent, Premier oraz Marszałkowie Sejmu i Senatu, a także członkowie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W trakcie spotkań podstolików wyrażano też nadzieję na merytoryczną kontynuujące prac wśród samych uczestników.
Pełna treść prezentowanych rekomendacji dostępna jest poniżej.
Podstolik rynek pracy, gospodarka i ekonomia społeczna
- Program finansowego wsparcia przedsiębiorstw w tworzeniu nowych miejsc pracy,
- Stworzenie bazy kompetencji uchodźców oraz stały monitoring zatrudniania w danych sektorach,
- Ujednolicenie dostępu do rynku pracy oraz zakładania działalności gospodarczej (dla obywatelki Ukrainy, którzy przyjechali przed i po 24 lutego 2022 r.),
- Promowanie masowej i szybkiej nauki języka polskiego,
- Tworzenie i rozwój spółdzielni socjalnych,
- Kampania informacyjna, podkreślająca kooperację nie rywalizację na rynku pracy.
Koordynator: Janina Ewa Orzełowska – członek zarządu Województwa Mazowieckiego
Podstolik edukacja i nauka
W Polsce jest 800 tys. dzieci uchodźczych - z czego ok. 500 tys. poza polskim systemem edukacji. Brak jest kompleksowych rozwiązań, systemu finansowania, kadry nauczycielskiej, szkoleń, strategii. Rekomendacje:
- Włączenie ukraińskich dzieci i młodzieży do polskiego systemu edukacji,
- Wspieranie osób uczących się w systemie ukraińskim,
- Zorganizowanie opieki i edukacji dla małych dzieci,
- Zapewnienie doradztwa i edukacji zawodowej ukraińskiej młodzieży,
- Wsparcie dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami,
- Organizowanie półkolonii – edukacja, adaptacja, integracja,
- Zapewnienie kadry nauczycielskiej i rozwój kompetencji,
- Zagwarantowanie finansowania dodatkowych zadań edukacyjnych,
- Wypracowanie zasad kontynuacji studiów w Polsce.
Potrzeba synergii: samorząd – organizacje społeczne – uczelnie wyższe – rząd – strona ukraińska. Cel – nowoczesna szkoła, otwarta dla wszystkich i odporna na kryzysy.
Koordynator: Magdalena Czarzyńska-Jachim – wiceprezydentka Sopotu
Podstolik mieszkalnictwo
Perspektywa krótkoterminowa
- Utrzymywanie gotowości zakwaterowania zbiorowego,
- Baza danych o sytuacji mieszkaniowej,
- Relokacja między miastami i relokacja międzynarodowa.
Perspektywa średnioterminowa
- Wykorzystanie różnych rodzajów pustostanów,
- Zintegrowane inwestycje modułowe,
- Uruchomianie pozagminnych zasobów mieszkaniowych.
Perspektywa długoterminowa (pobyt stały)
- Uelastycznienie najmu
- Zmiany w finansowaniu polityki mieszkaniowej
Koordynator: Tomasz Fijołek – Dyrektor Biura Unia Metropolia Polskich
Podstolik ochrona zdrowia i pomoc społeczna
Zdrowie
- Zwiększenie finansowania NFZ proporcjonalnie do liczby uchodźców z Ukrainy na terenie danego województwa,
- Włączenie doświadczeń NGO oraz organizacji pacjenckich do procesu restrukturyzacji systemu zarządzania kryzysowego w zakresie udzielania pomocy medycznej,
- Przyspieszenie procedur związanych z wydawaniem prawa do wykonywania zawodów medycznych oraz nostryfikacji dyplomów (wprowadzenie asystentów-stażystów),
- Konieczność prowadzenia efektywnej polityki komunikacji w zakresie dostępu do świadczeń zdrowotnych i obowiązkowych szczepień, a także dotarcia do grup docelowych.
Polityka społeczna
- Wzmocnienie kadry specjalistycznej pomocy społecznej i medycznej (m.in. utworzenie stanowiska asystenta-stażysty), zwiększenie wynagrodzeń na zasadach jak w administracji rządowej,
- Wprowadzenie standardów ochrony dzieci, procedur interwencji i zasad bezpiecznych realizacji personel-dziecko, wsparcia psychologicznego i profilaktyki zdrowia psychicznego,
- Gromadzenie i udostępnienie danych poprzez inteligentne wsparcie narzędziami informatycznymi,
- Stworzenie systemu kursów podstawowych i specjalistycznych języka polskiego dla Ukraińców, szkoleń w zakresie wielokulturowości ze szczególnym naciskiem na język polski.
Koordynator: Elżbieta Polak – Marszałek Województwa Lubuskiego, Roman Szełemej – Prezydent Wałbrzycha
Podstolik integracja społeczna i działania obywatelskie
- Stworzenie spójnej i skoordynowanej polityki migracyjnej i integracyjnej, zakładającej równorzędne włączenie partnerów w warunkach pełnego wykorzystania wspólnego potencjału oraz zapewnienie finansowania,
- Stworzenie systemowych, w tym finansowych, zachęt dla NGO, JST, szkół i grup nieformalnych do podejmowania działań w zakres integracji na poziomie lokalnym,
- Zapewnienie dostępu do porad prawnych, tłumaczy, mediatorów i asystentów cudzoziemca,
- Aktywne włączenie osób z doświadczeniem migracyjnym i uchodźczym w procesy decyzyjne,
- Współtworzenie oraz realizacja wraz z osobami z doświadczeniem migranckim/uchodźczym oferty społecznej i kulturalnej dopasowanej także do potrzeb społeczności lokalnej,
- Zbudowanie przejrzystego i obiektywnego systemu finansowania kompleksowej działalności organizacji pozarządowych.
Koordynator: Karolina Dreszer-Smalec – prezeska Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych
Podstolik finanse i legislacja
- Wzmocnienie finansowania pomocy uchodźcom poprzez pilne pozyskiwanie środków z Unii Europejskiej, na poziomie odpowiednim do ogromnej liczby uchodźców przyjętych w Polsce,
- Wzrost udziału w PIT dla samorządów oraz podwyższenie do 2 proc. możliwości odpisu z PIT na rzecz NGO a także wprowadzenie możliwości odpisu 1 proc. w podatku CIT na rzecz NGO,
- Wzmocnienie uprawnień JST w zakresie polityki imigracyjnej (w tym strategie pomocy) wraz z efektywnym finansowaniem,
- Zmiany w regulacjach prawnych dotyczących ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w zakresie udzielania cudzoziemcom ochrony na terytorium RP oraz w innych aktach prawnych wzmacniających pozycję uchodźców.
Koordynator: Artur Kozioł – Burmistrz Miasta i Gminy Wieliczka
Podstolik bezpieczeństwo i cyberbezpieczeństwo
- Bezpieczeństwo i porządek publiczny wymagają współpracy wewnątrzsamorządowej, ale także na linii samorząd, instytucje, straże i inne ograny właściwe w tym zakresie - koordynacja i współpraca,
- Monitoring przejawów dezinformacji i szerzenia mowy nienawiści zarówno w polsko- jak i ukraińsko- i rosyjskojęzycznym Internecie,
- Stworzenie platformy wymiany informacji pomiędzy JST, NGO a instytucjami rządowymi i publicznymi w celu szybkiej identyfikacji i zapobiegania szerzeniu dezinformacji,
- Konieczność przeprowadzenia kampanii edukacyjnej w zakresie ochrony danych (zarówno praw i obowiązków) i świadomości związanej z numerem PESEL.
Koordynator: Sylwester Szczepaniak - Koordynator ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Smart City w Biurze Unii Metropolii Polskich
Podstolik wsparcie Ukrainy
Sieciowanie europejskie
- Zaproszenie ukraińskich przedstawicieli (ale też mołdawskich i gruzińskich) do składu Europejskiego Komitetu Regionów,
- Utworzenie przedakcesyjnego europejskiego Funduszu „Odbudowa-Stabilizacja-Rozwój” dla Ukrainy.
- Odbudowa Ukrainy
- Polskie samorządy liderami mini-sieci europejskich powołanych w celu odbudowy konkretnych miast.
- Partnerstwa miast europejskich nad odbudową miast ukraińskich w ramach środków wyodrębnionych w ramach Recovery Fund
- Pomoc Ukrainie
- Utworzenie komisji ds. wsparcia Ukrainy w ramach poszczególnych korporacji samorządowych. Koordynacja współpracy w partnerstwie z ukraińskimi odpowiednikami.
Koordynator: Paweł Kowal – Polska Akademia Nauk
Źródło: inf. własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.